Hiába állapodtak meg a borászok egymással és az agrártárcával évi mintegy 1,5 milliárd forint marketingcélú felhasználásáról. Az uniós szabályok szerint az alku ugyanis csak májusig tartható.

Széles mosollyal írták alá a nemrégiben a budai Várban tartott borfesztiválon a különböző borászszervezetek képviselői és az agrárminiszter a jövedéki adó helyett fizetendő literenkénti 8 forint felhasználásáról szóló megállapodást. A jókedv nem volt minden alap nélküli, hiszen több mint féléves vita után született meg az egyezség. A borászlobbi még tavaly elérte, hogy 2006-tól a korábbi, literenkénti 8 forintos jövedéki adót töröljék el, de a pénz felhasználásáról csak elvi megállapodás született. Abban a borászok vállalták, hogy a literenkénti 8 forintot - amiből a borászszakmai szervezetek által alapított Magyar Bormarketing Kht. számításai szerint évi 2,4 milliárd forint, más becslések szerint pedig 1,5 milliárd forint jöhet össze - továbbra is befizetik, de már saját maguk osztanák el, és a befolyt összeg 60 százalékát marketingcélokra, a fennmaradó részt pedig a borok minőség-ellenőrzésére fordítanák. Előbbit a Magyar Bormarketing Kht.-n keresztül költenék el, az összeg 40 százalékával pedig az Országos Borminősítő Intézetet erősítenék meg. Ennyi pénznek már meg kell látszódnia az értékesítésen is - állították a szakmabeliek, arra hivatkozva, hogy a legjobb években is csupán néhány százmillió forint jutott marketingre.

Az idén mégsem látszott meg, a bortörvény tavaly év végi módosítása ugyanis összekuszálta a szálakat. A jogszabály szerint a jövedéki adót felváltó, szintén kötelezően fizetendő úgynevezett forgalomba hozatali járulékot nem az értékesítés után, hanem még azt megelőzően kell megfizetni, amikor a borászok még azt sem tudhatják, mikor és mennyi italt tudnak eladni. Ráadásul a pénz a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) Agrármarketing Centrum Kht.-jához (AMC) érkezett volna, amellyel pedig a borászok kifejezett háborúban állnak. A marketingszervezetet okolják ugyanis azért, hogy az 1997-ben még 1,3 millió hektoliteres magyar borexport 2005-ben már csak 550 ezer hektót ért el. A nagy ellenállást látva az agrárminiszter nem írta alá a törvényhez kapcsolódó végrehajtási rendeletet, így az idén a borászoknál maradt a literenkénti 8 forint.

Ez az év tehát elveszett a nagy bormarketing-akciók számára, de jövőre már lesz forrás. Legalábbis a borfesztiválon aláírt megállapodásban a miniszter ígéretet tett rá, hogy kezdeményezi a bortörvény módosítását. Az új regulák hatálybalépése után a literenkénti 8 forintot nem előre, hanem félévente, a jövedéki készletmérés időpontjához kötve kell befizetni. Igaz, a pénz nem a borászok marketinges kht-jához, hanem az AMC-hez érkezik, mivel az EU ezt a szervezetet, illetve az azon keresztül folyó támogatást ismerte el a magyar uniós csatlakozás idején, a más módon történő vagy más szervezeten keresztüli pénzmozgás az EU szabályaiba ütközne. (A helyzet azért is faramuci, mert gyakorlatilag a borászok saját befizetései minősülnek támogatásnak.) Az AMC az így begyűjtött pénzt elkülönített számlán tartja, és nem fordíthatja másra, mint amiről a bormarketing-bizottság határoz. A hétfős bizottságba hat tagot a szakmai szervezetek, egyet pedig az agrárminiszter jelöl, így biztosítottnak látszik, hogy a borászok akarata érvényesüljön a különböző marketingprogramok finanszírozásában. Az FVM marketingszervezetének szerepvállalásába az uniós kényszeren túl azért is voltak kénytelenek belemenni a borászszervezetek, mert nem valószínű, hogy önkéntes befizetésekkel sikerülne begyűjteni a pénzt a borászoktól.

A későbbiekben pedig ez a terv, a megállapodást aláíró szervezetek - a Magyar Bormarketing Kht.-t alapító Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége, a Pannon Bormíves Céh, a Magyar Bor Akadémia, valamint a Független Magyar Bortermelők Szövetsége (Vindependent) - szeretnék kikerülni a befizetésekkel a költségvetést. Erre van már példa az EU-ban, a legtöbbet a franciákét emlegetik. "Ott önkéntes a befizetés, mert a szakma évente felülvizsgálhatja a befizetés mértékét, a kényszert pedig az biztosítja, hogy közterhek módjára behajtható az összeg" - mondta a HVG-nek Nemes Richárd, a magyar Bormarketing Kht. ügyvezetője.

Valamilyen megoldást kell találni, és nem csak azért, mert a borászok nem szívesen látják, ha a marketingre szánt pénzeik fölött valamilyen állami befolyás van. Az AMC-n keresztül adható marketingtámogatás ugyanis egyike annak a 108 támogatási jogcímnek, amelyek alkalmazását Magyarországnak az uniós belépés idején külön el kellett ismertetnie Brüsszellel, mivel ezek nem illeszkednek az EU közös agrárpolitikájába. A notifikáció azonban csak hároméves átmeneti időszakra szólt, azaz jövő április 30-án éjfélkor lejár. Utóbbi ténnyel néhány nevesebb és a szakmai szervezetekben is aktív borász csak a megállapodás aláírása után szembesült. Igaz, nincs veszve minden, legalábbis az FVM-ben elkezdték az érvek gyűjtését, amelyekkel a 108 támogatási jogcím - amelynek körülbelül a felét alkalmazzák a magyar agrárszabályozásban - mintegy harmadára beadni tervezett hosszabbítási kérelmet próbálja megindokolni a magyar agrárkormányzat.

Ha ez sikerül, akkor is csak a költségvetésen keresztüli pénzmozgás fenntartása oldódik meg. Ahhoz, hogy a borászok saját maguk gyűjthessék a befizetéseket, egy szakmaközi szervezetet kellene alapítaniuk, amelyet hosszadalmas procedúrával kellene elismertetni Brüsszellel. De a szervezetnek már a megalapítása sem látszik egyszerűnek, mert a különböző borászszervezetek meglehetősen eltérően vélekednek a magyar bormarketing-stratégiáról. "Eddig évi néhány százmillió forintot költöttek el értelmetlenül, most majd többet fognak" - jelezte szkeptikusan a HVG-nek Benza György, a Városligetben évente Borfalut rendező Borfalu Kht. résztulajdonosa. Kht-je szintén kidolgozott egy tervezetet a bormarketing-stratégiára, ami szavai szerint arra alapoz, hogy a kis szőlősgazdák jelentik az igazi értéket, őket kell támogatni, hogy helyben árulhassák boraikat, nem pedig a koncentrálódó nagyobb cégeket. A Borfalu mögött álló termelők egyelőre nem alapítottak közös szervezetet, de Benza szerint van ilyen kezdeményezés, így ők is joggal jelentkezhetnek be a bormarketing-stratégia vitájába, ami legalábbis nem teszi közelibbé a konszenzust. Sőt szakértők szerint az FVM-mel megállapodást aláíró borászszervezetek egysége is könnyen felbomolhat, ha már arról lesz szó, melyik borvidéken mennyi pénzt kell befizetni, és abból mennyi marad ott.

KELEMEN ZOLTÁN

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
57 menekültet szállítottak az olasz hatóságok Lampedusára

57 menekültet szállítottak az olasz hatóságok Lampedusára

Kihajózott az iráni tankhajó Gibraltárból

Kihajózott az iráni tankhajó Gibraltárból

Emlékszik még a nagy étvágyú Magyar Emberpárti Pártra? A HVG-ből nem maradhatott ki

Emlékszik még a nagy étvágyú Magyar Emberpárti Pártra? A HVG-ből nem maradhatott ki

Orbán Wellhello-videót posztolt a Merkel-találkozó előtt

Orbán Wellhello-videót posztolt a Merkel-találkozó előtt

Tovább folytatódik az Open Arms kálváriája

Tovább folytatódik az Open Arms kálváriája

Most egy honosított brazillal erősít a kínai fociválogatott

Most egy honosított brazillal erősít a kínai fociválogatott