Állami beruházásokon többször késedelmesen teljesítő, és a bonyolultabb városi közlekedésben még tapasztalatlan tervezőcég nyerte meg a 4-es metró budai szakaszának felszíni munkáit.

Fővárosi pályázatokon eddig nem szereplő újonc, a 3 millió forint jegyzett tőkéjű Tetthely Kft. tervezheti meg a 4-es metró első, vagyis budai szakaszának a felszíni beruházásait, köztük az aluljárókat, mélygarázsokat és egyéb kapcsolódó építményeket. Agysebésszel senki sem operáltatná meg a veséjét - kommentálták a HVG-nek mérnöki körökben a közbeszerzési eljárás végeredményét, miután a többek szerint tarthatatlanul alacsony, 505 millió forintos árral győzedelmeskedő Tetthely eddig elsősorban a búza- és árpamezőkön átívelő utak tervezésében jeleskedett. Olyan bonyolult városi területen, amilyennel itt kell szembesülnie, a Tetthely eddig nem szerzett gyakorlatot - állítja a tender egyik vesztese, a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. ügyvezetője, Várady Tamás.

A tét az, hogy milyen funkciókat képes ellátni, és miként fest majd az új metróvonal négy állomásának, a Kelenföldi pályaudvarnak, a Tétényi úti, a Bocskai úti és a Szent Gellért téri megállónak a mozgólépcső feletti része. A szakértelemre különösen Kelenföldön lesz szükség, ahol gyakorlatilag az dől el, milyen lesz Budapest nyugati kapuja: a tervezőasztalon megálmodott kijáratok, parkolók és a különböző közlekedési eszközöket összekötő utak kellően kényelmesek lesznek-e ahhoz, hogy az M1-esen és az M7-esen érkező autósokat átcsábítsák a tömegközlekedésre, illetve a későbbiekben nem akadályozzák-e majd, hogy a metró kimenjen az agglomerációba. Miután azonban a formai követelmények mellett az egyedüli bírálati szempont az ár volt, ezért a Közlekedési Kft. a 634 millió forintos ajánlattal szükségszerűen a harmadik, a Főmterv Zrt.- Unitef '83 Zrt. konzorcium pedig az 599 millió forintos pályázattal a második helyre sorolódott.

Pedig az elmúlt időszakban több állami beruházásnál is gond volt a Tetthely teljesítésével. A 21-es útnak az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Ukig) megbízásából készülő salgótarjáni tehermentesítő szakaszánál egy évet késett a hidak terve, amelyet a Tetthely alvállalkozójának, a Nefer Kft.-nek kellett volna szállítania. Ezért a kivitelezéssel megbízott Hídépítő Zrt. csak akkor tudja tartani az eredeti, 2007. októberi határidőt, ha télen is folytatja a munkát, ami akár 20 százalékkal is megdobhatja a költségeket. Az M6-M60-as pécsi bekötőút tervezésének a határideje ugyancsak veszélyben van, az ottani generáltervező, a budapesti tenderen versenytárs Unitef állítása szerint azért, mert az alvállalkozóként bevont Tetthely nem fizeti a saját alvállalkozóit, így például - amint azt az érintettek a HVG kérdésére megerősítették - a talajmechanikai vagy a hídszerkezeti tervek készítőit.

A salgótarjáni malőrnek az a veszélye is megvan, hogy ha az Ukig továbbhárítja a többletkiadásokat, akkor a Tetthely akár fizetésképtelenné is válhat. Igaz, a családi vállalkozás gazdálkodása a 2005. évi mérlegbeszámoló szerint kiegyensúlyozott: a több mint félmilliárd forintos nettó árbevétel és a 7 millió forintnyi nyereség mellett az eredménytartaléka 91 millió forintra nőtt, a kötelezettségei pedig 68 millió forintra csökkentek. Más kérdés, hogy azok, akik számon szeretnék kérni a Tetthely lassúságát, aggodalommal vették tudomásul, hogy a cégből júniusban kivált az Applax Ingatlankezelő és Befektető Kft., amely magával vitte a vagyon 52 százalékát kitevő, 65,5 millió forintot érő ingatlanállományt, miközben maga után hagyta a Tetthely adósságait. A HVG megkeresésére a Tetthely Kft. irodavezetője, Pásztor Zoltán azt válaszolta, hogy az állítások valótlanságokat tartalmaznak, de a cég szerződései nem teszik lehetővé a projektekkel kapcsolatos nyilatkozatot.

A csapdahelyzet azért alakult ki, mert 2002-2003-ban csúcsra járatták a sztrádatervezést - vélekedik az Unitef vezérigazgatója, Szórádi Róbert. A hazai piacon dolgozó mintegy húsz meghatározó cég ennyi megbízást csak úgy tudott elvégezni, hogy kisebb mérnöki vállalkozásokat is bevont a munkákba, és a folyamat részeként a Tetthely túlvállalta magát. A mérnöktársak azt is zokon veszik, hogy a kapacitás és a referenciák pótlására a Tetthely az egyébként elismert Finta Építész Stúdió, valamint a Mélyépterv Consulting Engineering Kft. mellett egy német céget, az itthon még ismeretlen BPI Design GmbH-t is bevonta a munkálatokba. Bár a hazai piacot eddig védte a külföldi konkurenciától, hogy a tervezői díj a beruházási értéknek általában alig 2 százaléka, ráadásul a kamara által megállapított napi 78 ezer forintos mérnökdíj is töredéke a Nyugaton megszokott tarifának, most mégis attól tartanak, hogy a német mérnökiroda megjelenése precedensértékű lesz. A versenynek persze elvileg jót tesz, ha nem mindig ugyanaz a néhány cég, a Főmterv, az Unitef vagy a Közlekedés Kft. vesz részt a fővárosi tervezésekben.

Azt mindenesetre a vesztesek is elismerik, hogy az alvállalkozók bevonásával formailag már a Tetthely is megfelelt a tenderkiírás követelményeinek, ezért jogi úton nem támadják meg a BKV Zrt. döntését. Problémának inkább azt tartják, hogy a tenderkiírás csak az árra koncentrált, miközben nem volt elég szigorú, vagyis nem követelte meg a fővállalkozó saját jártasságát és kellő kapacitását, a döntéskor pedig nem vették figyelembe, miként teljesített a Tetthely a többi állami közbeszerzési pályázaton. A DBR Metró Projekt Igazgatóságának vezetője, Gulyás László a HVG érdeklődésére azt mondta, arról nincs információjuk, hogy a Tetthely másutt késett volna.

Az esetleges csúszás persze a metró építőinek sem jönne jól, annál is inkább, mert már most is aggodalomra adhat okot az alagútfúrás halogatása. A kelenföldi indulást eredetileg szeptemberre harangozták be, a legújabb verzió szerint viszont csak december végén, január elején kezdik el. A bizonytalanságot az is fokozza, hogy lassan fél éve lebegtetik a 4-es metró finanszírozásának módját. Bár az állam és a főváros már több mint egy éve aláírta a szerződést az Európai Beruházási Bankkal a 875 millió eurós hitelről, a hatalmas költségvetési hiánnyal küszködő büdzsének nem jönne jól a törlesztési kötelezettség. Ha viszont uniós forrásokat vonnak be a metróépítésbe, nem lehet tudni, mikortól hívható le a brüsszeli támogatás. A 4-es metró mindenesetre már szerepel a nagyprojektek listáján az Új Magyarország fejlesztési terv stratégiai dokumentumának legújabb változatában.

Ami pedig még ennél is nagyobb késedelmet okozhat, az az építési engedélyek jogszerűségének a megkérdőjelezése. A Fővárosi Bíróság Közigazgatási Tanácsa ugyanis a minap úgy ítélte meg, hogy a Közlekedési Főfelügyelet nem megalapozottan döntött egy kelenföldi társasház vétójának az elutasításakor, ezért felül kell vizsgálnia, szerepelhetnek-e ügyfélként a lakók az eljárásban. Ha igen, akkor nem jogszerűen jelölték ki a metróalagút nyomvonalát, vagyis kezdődhet újból a folyamat. Gulyás László azonban derűlátó, szerinte határidőre, vagyis 2009 végére befejezhető a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar közötti tíz megálló.

SZABÓ YVETTE

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gazdaság

Váltótársak

Aligha végződik egyre olcsóbb ajánlatokat hozó árlicittel a Magyar Posta Zrt.

A Belvárosban elkezdték komolyan venni a kutyák kitiltását parkokból, játszóterekről

A Belvárosban elkezdték komolyan venni a kutyák kitiltását parkokból, játszóterekről

Sztrájkot jelentettek be a British Airways pilótái

Sztrájkot jelentettek be a British Airways pilótái

Bőséges a választék: új processzorokat dob piacra az Intel, itt a Comet Lake

Bőséges a választék: új processzorokat dob piacra az Intel, itt a Comet Lake

Meglepő módon is betehet az emberiségnek a légszennyezettség

Meglepő módon is betehet az emberiségnek a légszennyezettség

Eminem kiadója több millió dolláros jogdíjat követel a Spotifytól

Eminem kiadója több millió dolláros jogdíjat követel a Spotifytól

Néha akár a több kilométerre becsapódó villámcsapás is életveszélyes lehet

Néha akár a több kilométerre becsapódó villámcsapás is életveszélyes lehet