Megvalósulni látszik az, amit régen ígérnek a technológiai jövő latolgatói: csak annak a vállalkozásnak lesz esélye megtalálni és megtartani vevőkörét, amelyik a megfelelő helyen van jelen a virtuális térben, és kellő internetes publicitást kap.

A keresés gerjesztheti a következő internetes boomot - vélik szakértők. A tavaly februártól számított egy év alatt 38 százalékkal, 3,8 milliárdról 5,8 milliárdra nőtt a keresett kifejezések száma. Ez elsősorban azoknak az internetezőknek a felpörgő keresőhasználatát tükrözi, akik főként fotókra és fogyasztási cikkekre kíváncsiak - derül ki a Nielsen/Netrankings internetes piackutató március végén közzétett keresőpiaci jelentéséből. Ami pedig a piaci részesedést illeti, a Google majdnem a piac felét fedi le (48,5 százalék), míg vetélytársai csökkenő sorrendben a Yahoo! (22,2 százalék), az MSN (11 százalék), az AOL (6,5 százalék) és a My Way (2,7 százalék).

"A széles sáv dinamikus terjedésével lehetővé vált terjedelmes fájlok gyors és hatékony letöltése, így ma már a fotók utáni kutakodás is jelentősen növeli a forgalmat. E téren a Google oroszlánrészt hasított ki 71,9 százalékkal, őt követi a Yahoo! 19,1 százalékkal. Az idén a video- és hanganyagok iránti igény lehet a keresőhasználat növekedésének motorja" - vélekedik Michael Lanz, a Nielsen igazgatóhelyettese.

Ma már sokkal többről van szó, mint hogy melyik keresőmotort mennyien használják. Rengeteg múlik a találati listák eredményein, óriási gazdasági potenciált jelentenek. A semmiből jövő vállalatok juthatnak magasba, és jelentős cégek tűnhetnek el, ha vásárlóik nem lelik meg őket kellő könnyedséggel a világhálón. Keresésoptimalizáció néven külön iparág alakult ki: szakemberei gondoskodnak arról, hogy a felhasználó - kulcsszavakra keresve - a megbízó cégre vonatkozó leghasználhatóbb találatokat kapja kézhez, lehetőség szerint a keresőmotorok találati listájának első oldalán.

A hazai, keresésoptimalizációval foglalkozó cégek vezetői a Hálónak elmondták: a hazai piac ma még kialakulatlan, és kevesen vannak tisztában azzal, hogy milyen előnyös, ha a keresők segítségével internetes megjelenésre tesznek szert. Egy dolog megépíteni és rendszeresen friss tartalommal ellátni egy jó oldalt; de azt is el kell érni, hogy látogassák és rátaláljanak azok, akik a cég termékét, szolgáltatását keresik. A Google népszerűségének kulcsa éppen abban áll, hogy olyan keresési kritériumokat és algoritmusokat használnak keresőrobotjai, melyek egy weboldal tartalmán túl számtalan más szempontot is figyelembe vesznek az oldalak besorolásánál. A kritériumok ráadásul folyamatosan változnak. A besorolás dinamikus változásának hátterében olyan tényezők állnak, mint hogy hány link mutat egy oldalra, milyen régi az oldal, hány aloldala van, hogyan értékelik a felhasználók a tartalmát és minőségét, vagy hogy milyen gyakran kerülnek fel rá friss tartalmak.

"Egy új oldal esetében hosszabb a felfutási idő, mert a Google módszere nyomán az új oldalak egy ideig még nagy látogatottság mellett is hátrébb sorolódnak, s csak ha bebizonyosodik relevanciájuk és folyamatos minőségi tartalomszolgáltatásuk, akkor kerülnek előre" - hoz példát a kereső besorolásánál használt ismérvek összetettségére Széll András, a Sakkom Interaktív Marketingkommunikációs és PR-ügynökség ügyvezetője.

Széll szerint "ma már nem elég tartalmilag és a dizájnt illetően jó oldalt létrehozni, ha az nem keresőbarát, nincs megfelelően hirdetve a neten, kicsi az esély a potenciális ügyfelek internetes elérésére". A legfontosabb mégis megtalálni azt a néhány (kettő, esetleg négy) keresési szót, amelyekre - ha az általunk kínált szolgáltatás érdekli őket - a legnagyobb eséllyel keresnek az internetezők. "Amennyiben ezeket beírva a keresőbe előkelő helyen szerepelünk a találati listákon, az már fél siker" - mutat rá Széll.

A keresésüzlet jelentős átalakulásáról Ostapenko Vadim, a keresőoptimalizációra szakosodott WebPromóció marketingvezetője beszélt: "A Google piacra lépése előtt szinte minden kereső a Dmozz.org adatbázisát és keresőeszközeit használta. Ám nem bírtak az exponenciálisan növekvő adatok feldolgozásával, egy idő után működésük gyakorlatilag ellehetetlenült. A Google új keresési módszerei friss vért pumpáltak ebbe a piaci szegmensbe, nem pusztán jól kitalált algoritmusaikkal, hanem az ehhez kapcsolt fizetős keresési találatok bevezetésével. Innen származik bevételük tetemes része."

Itthon a keresőoldalakon megjelenő hirdetések még nem jelentenek olyan jelentős bevételi forrást, mint Nyugaton, de a bennük rejlő üzleti lehetőségeket egyre többen felismerik.

A keresőkben való hirdetés jóval hatékonyabb üzletileg, mint amit a keresőoptimalizálás révén el lehet érni, ám a kettő igazán csak egymást kiegészítve lehet eredményes.

"Másfél évvel ezelőtt bővítettük ki palettánkat a keresőhirdetésekkel, követve az amerikai trendeket" - avat be a részletekbe Fazekas László, az Arcanian Consulting ügynökség vezetője. Szerinte a nagyvállalatok széles adatbázis alapú webhelyei tudják igazán kihasználni a keresőoptimalizációt. Tímár András, a WebPromóció projektvezetője viszont elsősorban a kis- és középvállalatok érdeklődésére, megrendeléseire számít: ők azok, akik felismerték, mennyivel hatékonyabb így ismertté válni, mint bármely más hirdetési megoldással, ezért készek fizetni is érte. Bogár Péter, a Html Retro internetes cég vezetője osztja ezt a véleményt, azzal kiegészítve, hogy "a multinacionális cégeknek nem érdekük, hogy a magyar webre optimalizálják a keresők találatait, azokat amúgy is könnyen meglelik a vásárlók".

A megkérdezett keresőszakértők a költségeket firtató kérdésekre nem adtak egyértelmű választ: a megbízásokért havonta 40 ezertől fél millió forintig terjedő összegeket kaphatnak. A netes megjelenés optimalizációja ugyanis hosszabb folyamat, amely helyzetelemzéssel kezdődik, stratégiai javaslattétellel folytatódik, és csak ezután jön az adott kulcsszavakra való "rádolgozás". És a folyamat itt sem szakad meg, hiszen az internet, dinamikus rendszer lévén, folyamatosan változik, amire gyorsan reagálnak a keresőrobotok is, s a féltett elsőség megőrzése állandó utógondozást igényel.

FOLK GYÖRGY

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
22 ezer dollárért kelt el egy papírtányér, amelyre Kurt Cobain felírt egy setlistet

22 ezer dollárért kelt el egy papírtányér, amelyre Kurt Cobain felírt egy setlistet

Egészen döbbenetes Minecraft jön, a valóságban is lehet majd építkezni

Egészen döbbenetes Minecraft jön, a valóságban is lehet majd építkezni

Betonba öntötte a zuglói parkolási szerződéseket a Fidelitas

Betonba öntötte a zuglói parkolási szerződéseket a Fidelitas

Petícióban tiltakoztak ellene, mégis életműdíjat kap Alain Delon

Petícióban tiltakoztak ellene, mégis életműdíjat kap Alain Delon

Bővült Novák Katalin családja

Bővült Novák Katalin családja

Aki a görög tengerpartra megy, elfelejtheti a kanyargós, meredek hegyi utakat

Aki a görög tengerpartra megy, elfelejtheti a kanyargós, meredek hegyi utakat