A kaliforniai San Joséban jártam, ahol több ezer hálózati személlyel találkoztam. E mivoltukat nem is titkolják, sőt büszkék rá. A Cisco Systems alkalmazottai, partnerei ők - azé a cégé, amely az internet üzleti előnyeinek kihasználásával kialakította a hálózatok hálózatát, elérve az évi 25 milliárd dolláros forgalmat. Az információforgalom irányítói nagy dobásra készülnek: megcélozták a fogyasztói piacot.

A San Josétól egy kőhajításnyira fekvő Santa Clara hatalmas konferenciatermében gyűltek össze nemrég elemzők, újságírók, üzleti partnerek a világ minden részéből, hogy meghallgassák a 40 ezer alkalmazottat foglalkoztató Cisco üzleti terveit, bepillantást nyerjenek, mit főznek a cég boszorkánykonyhájában. (San Francisco neve ihlette a két alapítót, Sandra Lernert és Leonard Bosackot, a Stanfordi Egyetemről kikerült tudóspárt, amikor 1984-ben megalapították cégüket, amely az idők során hatalmas konglomerátummá hízott, egyedül San Joséban negyven épületet foglal el.)

A vállalat vezetői, élükön az 56 éves John Chambersszel, elmondták: a világot behálózó internet eddig soha nem látott üzleti lehetőségekkel kecsegteti a céget. Ennek jegyében vásárolták fel 7 milliárd dollárért - videofejlesztéseivel együtt - a multimédiás set-top boxokat gyártó Scientific Atlanta nevű céget. Az internetalapú képtovábbítás forradalmasítja a videokonferenciákat, amelyek korábban nem igazán váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. A "telepresence", "telejelenlét" rendszer leegyszerűsíti az eddig oly bonyolult technikai hátteret, a résztvevők életnagyságban, sztereó hanghatással jelennek meg a nagy felbontású képernyőn. Ez valóban feleslegessé teheti a konferenciák résztvevőinek időt és pénzt rabló utazásait.

A Cisco elemzői konferenciájára még mindenesetre meghívták a szakembereket, nem csak virtuálisan voltak ott. Így élvezhették az amerikai vállalati rendezvények szokásos show-elemeit: az előadók beszéd közben fel s alá járkáltak a látványos technikai megoldásokban bővelkedő színpadon, majd lementek a közönség közé, egy-egy kiválasztotthoz beszéltek, időnként kattintottak a kezükben tartott egérrel, hogy váltson vagy mozgásba lendüljön a hatalmas vásznon az előadást kísérő powerpointos ábra. Valamennyien papír nélkül beszéltek, bár szükség esetén rápislanthattak az elrejtett súgógépre. Mindenesetre a megnyitó többórás, többszereplős "show-műsora" zökkenő nélkül zajlott, az előadó nők, férfiak röviden, velősen beszéltek, igyekeztek az érdeklődést ébren tartani.

Mire készül még a Cisco? Többek között olyan intelligens hálózatokat fejleszt ki, amelyek révén átláthatóbbá válik az alkalmazások és szolgáltatások működése, és a hálózati eszközök maguk lesznek képesek az adott helyzethez gyorsan igazodó, jó döntések meghozatalára. A Cisco a telefóniában is jelentős áttörést ért el. A konferencián elmondták, a cég mindössze hat éve lépett be a vállalati kommunikációs piacokra, de tavaly már maga mögé utasította a telefon-alközpontok hagyományos szállítóit.

Az új generációs IP-kommunikációs eszközök számos újdonságot kínálnak, többek között automatikusan jelzik az elérhetőséget, megtalálják az úton lévő ügyfelet, "intelligensek". Ha például egy fontos szerződés aláírásához hiányzik egy információ, amelyet csak néhány, a világban elszórtan dolgozó alkalmazott ismer, a cégvezető notebookján, mobilján vagy éppen kézi számítógépén aktiválhatja a "jelenlétmenedzser" alkalmazást. A rendszer nemcsak "észben tartja", hogy kik lehetnek annak a bizonyos információnak a birtokában, hanem az adott csoportból ki is választja azt, aki a leggyorsabban elérhető, akár telefonon, mobilon vagy e-mailben. Lekéri az információt, majd továbbítja a "feladóhoz".

Már a konferencián voltak jelei, hogy a Cisco nagy ugrásra készül. Internetes berendezéseit, útválasztóit és kapcsolóit (routerek és switchek) eddig főleg az üzleti világnak adta el, ám most nyitni akar a lakosság felé is. Nem vette el kedvét néhány korábbi, sikertelen kísérlete, hogy betörjön a fogyasztói piacra. A 90-es évek végén már előrehaladott stádiumban volt az internethez kapcsolódó hűtőszekrény és a korát messze megelőző videokonferencia-telefon kifejlesztése, de közbejött a "dot.comösszeomlás", csődbe ment számos internetvállalkozás.

Mára mindez elfelejtődött: az online-piac soha nem látott konjunktúrát élvez. A Cisco vezetése sem marad tétlen: a hálózati technológiákat közvetlenül a fogyasztóhoz akarják eljuttatni. Három éve 500 millió dollárért megvásárolták a Linksys céget, amely az otthoni és kis irodai hálózati eszközök, többek között a wifirouterek legnagyobb gyártója. Emellett a Skype vételére is alkalmas VoIP-telefonokat, továbbá multimédiás wifiadaptereket gyárt, amelyek adatokat - hang- és videofájlokat - továbbítanak a számítógépekről az otthoni szórakoztatóelektronikai eszközökre. A Cisco által sikeresen integrált internetes hang-, adat- és képátvitel, az ehhez szükséges hard- és szoftverek most már a lakószobákat célozzák meg. Hogy például a családtagok, legyenek egymástól akármilyen messze, ugyanazt a filmet nézhessék tévéjükön, és ha akarják, kommentálhassák is a látottakat.

A nagy kábeltársaságokkal közösen hamarosan megindulnak az Internet Protokol TV (IPTV) ezernél is több csatornát kínáló tévéadásai. Az intelligens hálózatok révén megvalósul a multimédiás kommunikációs környezet, számos előnyével: távolról is ellenőrizhető, szabályozható lesz a lakás hőmérséklete, biztonsági berendezése; otthonában mindenki azt nézheti, hallgathatja, amit akar, akkor, amikor akarja, olyan készüléken, amilyenen akarja, vezetékes vagy éppen vezeték nélküli IP-hálózaton. Mindegy, hogy szórakozni akar, vagy éppen eszébe jut valami a munkájával kapcsolatban - minden információ a keze ügyébe esik.

John Chambers büszke arra, hogy konkurenseinél gyorsabban ismeri fel a jövőben várható trendeket, így mindig néhány évvel előttük jár a tervezésben-fejlesztésben. Ez történt most is. Mire a versenytársak felébredtek, a Ciscónál már javában dolgoztak az otthonok szórakoztató központjainak "internetesítésén", behálózásán.

HIRSCHLER RICHÁRD

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Frissítse a gépén a Windowst – remek új funkciók jöttek bele, mutatjuk a legjobbakat

Frissítse a gépén a Windowst – remek új funkciók jöttek bele, mutatjuk a legjobbakat

Afrikában is terjeszkedik Oroszország

Afrikában is terjeszkedik Oroszország

Rájöttek, miért pusztulnak sorra a szürke bálnák, és a válasz nem túl megnyugtató

Rájöttek, miért pusztulnak sorra a szürke bálnák, és a válasz nem túl megnyugtató

Megtalálták az újpesti autókereskedő holttestét

Megtalálták az újpesti autókereskedő holttestét

Ha még nem tudja, nézze meg, kire szavazhat vasárnap

Ha még nem tudja, nézze meg, kire szavazhat vasárnap

Maga a szétvarrt Slayer-gitáros üzent a magyar rajongóknak

Maga a szétvarrt Slayer-gitáros üzent a magyar rajongóknak