A jó edutainmentről nehéz eldönteni, hogy a szórakoztatás vagy a tanítás az igazi célja, éppen ezért marad észrevétlen és magától értetődő a tanulás - tartja Kárpáti Andrea, az ELTE TTK Multimédiapedagógiai és Oktatástechnológiai Központjának tanára, akit nemrég a Journal of Edutainment című szaklap szerkesztőbizottságába is meghívtak.

Háló: Az edutainment kifejezésről legtöbbször valamilyen számítógépes oktatási módszer ugrik be, miközben egyes források annak tartják a televíziós ismeretterjesztést is. Melyik a bevett értelmezés?

Kárpáti Andrea: A szórakoztató ipar egy sajátos szeletéről van szó, s nem csak szoftveres termékek sorolhatók ide. A lényeg, hogy az oktatási tartalmakat megpróbálják közelebb hozni a szabadidő világához. A számítógépes játékok kínálta kalandok és kihívások lefordíthatók oktatási feladatokká, képességfejlesztési lehetőségekké. Ha ügyesen kombinálják a játék motiváló erejét, a versengést, s az oktatás egymásra épülő ismeretköreit, akkor a hatásos és abbahagyhatatlan feladatsor, igazi edutainment termék jön létre.

Háló: De a szórakoztatva tanítás bizonyára nem új keletű módszer.

K. A.: Lehetne persze példákat hozni a hazai neveléstörténetből is az élvezetes tanításra, de azok mégiscsak taneszközök voltak. Az edutainmentben viszont a kaland elem és a képzési elem egyenrangú. Ez a 20. század második felének terméke. Azért van rá szükség, mert míg a gyermekek szabadidejükben élvezetes módon tanulnak, az iskolában érdekes és fontos dolgokról szárazabb előadásban hallanak. Az edutainment termékek fejlesztői éppen úgy törődnek a befogadó megismerésével, mint a tudományos háttér feltérképezésével. A kisebb gyermeket például nem szabad ugyanolyan gazdag és bonyolult képi információval terhelni, mint egy idősebbet. A játékprogramok számon tartják, hogy hányszor tévedünk, milyen súlyosan, s hányszor térünk viszsza ugyanahhoz a feladathoz - ezeket a lehetőségeket az edutainment termékek is felhasználják. A játék és az oktatás tehát a szoftveres funkciók területén is találkozik.

Háló: Kérdés, hogy a tantárgyak mely körénél alkalmazható.

K. A.: Bármely tantárgyhoz készülhet edutainment termék, inkább témánként lehet különbséget tenni. A matematikában például az ábrázoló geometria igen nehéz tudásanyag egy diáknak, de egy szoftver olyan vizuális műveletekkel képes körbejárni egy problémát, ahogyan könyvből tanulva nem menne.

Háló: A vizuális élményt azért mégiscsak a komputer nyújtja, s nem a képzelőerő.

K. A.: De a felhasználó maga avatkozik bele a folyamatokba. Aki így gyakorol, az legközelebb képes az emlékeire, a kialakult gondolati utakra támaszkodva végrehajtani a korábbi mentális műveleteket. Ezt támasztotta alá Tasnádi Péter és Juhász András, az ELTE TTK munkatársainak kutatása. Egy szimulált laborkísérletet az a csoport vitt végig gondosabban és tökéletesebben, amelyik a számítógépes segédeszközzel is tanulhatott.

Háló: De ehhez az is kellene, hogy a számítógépek ne csak az iskolák komputerlaborjába legyenek bezárva.

K. A.: A géppark frissülésével és bővülésével ez megtörténik, de a gyerekeknek ma már nagyrészt otthon is van gépük. A kulcs azonban elsősorban a tanárképzés, a pedagógus jelölteknek rutinszerűen, saját főiskolás képzésük során kell megtanulniuk a távoktatási környezet alkalmazását. Ami a gyerekeket illeti, ők könnyen alkalmazkodnak az infokommunikációs eszközökhöz. Jól fogadják ezt a fajta önszabályozó tanulást, hiszen, ha az ember felelősséget vállal, s hatalmat kap a saját tanulása fölött, akkor az már nem is tűnik tanulási kötelezettségnek.

Háló: Nemrég egy edutainment-folyóirat szerkesztőségi bizottságának tagjává kérték fel. Mégis, mit lehet erről írni?

K. A.: Az edutainmentről jobbára kereskedelmi üzenetek útján értesülhetünk. A német Springer Kiadó egy frissen alapított, negyedévente megjelenő lapban a tudományos publikálás szabályainak megfelelő kritikai közleményekben értékelné az egyes edutainment termék hasznosságát. Remélhetőleg kevésbé tűnik majd ellenőrizetlen, gyanús területnek a játékprogramokba oltott oktatási anyagok világa.

K. G.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Megint gondok vannak a CIB-nél [frissítve]

Megint gondok vannak a CIB-nél [frissítve]

Meghosszabbították Hasszán F. letartóztatását

Meghosszabbították Hasszán F. letartóztatását

100 forint osztalékot fizet részvényenként a Richter

100 forint osztalékot fizet részvényenként a Richter

Kiszámlázta Észak-Korea a börtönben kómába esett amerikai diák ápolását

Kiszámlázta Észak-Korea a börtönben kómába esett amerikai diák ápolását

Két irodalmi Nobel-díjat is adnak az idén

Két irodalmi Nobel-díjat is adnak az idén

Jött egy szuper új funkció az Instagramba, és hamar rá lehet kattanni

Jött egy szuper új funkció az Instagramba, és hamar rá lehet kattanni