Az internet ingyenes, ráadásul nagyon sok pénzbe kerül. Ez a dotkom mondás nagyon is igaz: a legtöbb oldal gazdájának létszükséglet a hirdetési bevétel, márpedig a hirdetőket csak a nézettség érdekli. A látogatószám mesterséges felturbózására számos trükk ismert.

Tulajdonképpen akárki felrakhat egy kis blogot az internetre, a fenntartásáért ugyanis nem is kell fizetnie, az oly áhított népszerűség viszont hozza a költségeket. Kell egy vagy több domainnév, nagyobb sávszélesség, hogy továbbra is gyorsan elérhető maradjon az oldal, nagyobb szerver, szebb dizájn, gyorsabb adatbázis és így tovább a végtelenségig. Minél népszerűbb egy internetes oldal, annál többet hoz - és annál többet is visz. És honnan máshonnan jöhetne a bevétel, mint a kattintásokból? Hiszen annál vonzóbb egy oldal a hirdetők számára, minél többen keresik fel. Lássuk, mire képesek, meddig mennek el az interneten jelen lévő cégek és magánszemélyek pár (ezer) kattintásért cserébe!

Megtévesztés

A legnépszerűbb módszer a megtévesztés. A lényege, hogy elhitetnek valamit a felhasználókkal, és csak a kattintás után derül ki, hogy mindebből semmi sem igaz - ám ekkor már késő, a kattintás megtörtént, az egyedi látogatók (unique user, UU) száma máris eggyel növekedett. A legismertebb példa erre, a Microsofttal jelenleg is jogi csatározást folytató "hamis MSN üzenet" nevű reklám, amelyet több közösségi és erotikus oldal is alkalmaz, mind a mai napig.

A hamis MSN üzenet persze nem téveszt meg egy gyakorlott felhasználót - azonban a felhasználók nagy százaléka nem "gyakorlott", és éppen erre épít ez a reklám. A képernyő jobb alsó sarkában előbukkanó ablak gyakorlatilag majdnem teljesen olyan, mint egy MSN üzenetablak, rákattintva azonban kiderül, hogy megtévesztés áldozatai lettünk, hiszen csak egy weboldalra irányít. A megtévesztés bevált, és pillanatnyilag még legális módszer.

Az előugró, hamis MSN, Yahoo-chat vagy Gchat ablakocskák csak a kezdetet jelentik. Jóval kellemetlenebbek a hamis linkek és az úgynevezett "pop-under"-ek.

Hamis linkek

A hamis linkek egy egyszerű HTML- vagy JAVA-kód segítségével születnek, és ugyanúgy néznek ki, mint a hétköznapi linkek, azzal a cseppet sem elhanyagolható különbséggel, hogy egyáltalán nem oda mutatnak, ahova kellene. Ezeket, a szaknyelven "scam" vagy "trap" linkeket előszeretettel szórják szét különböző fórumokon és üzenőfalakon vagy e-mailekben a nagy site-ok marketingesei - tehetik ezt bátran, hiszen hasonlóan a megtévesztő reklámokhoz, a hamis linkekkel kapcsolatban sincs még semmilyen jogi szabályozás.

Példának itt van a http://ingyeneskonyvek.com link. Ha az egeret fölé visszük, akkor az állapotsorban is azt látjuk, hogy "ingyeneskonyvek.com", a link tehát korrekt. Ha azonban rákattintunk, máshol találjuk magunkat (többnyire valamilyen erotikus vagy társkereső oldalon, hiszen ők keresnek a legtöbbet az UU-kból). A trükk gyakorlatilag kivédhetetlen, hacsak nem nézzük meg minden oldal forráskódjában még kattintás előtt a linkeket, de ez azért nem túl életszerű.

Alápattanó ablakok

A felpattanó ablakok ideje leáldozott. Immár mindenki letiltja őket, muszáj volt tehát a cégeknek és az ügyes programozóknak kitalálniuk valami jobbat és valami kivédhetetlent. Nos, az "alápattanó" ablakokkal ez sikerült is: pillanatnyilag nincsen olyan megoldás vagy kiegészítő, amellyel ki lehetne védeni a "linkekhez csatolt pop-under" ablakokat. A megoldás lényege, hogy az olvasót érdeklő linkhez (illetve annak kódjához) egy másik ablakot is csatolnak. Aki rákattint a linkre, el is jut a választott oldalra (ebből a szempontból tehát minden korrekt), azonban amíg olvassuk a kiszemelt szöveget, az aktuális ablak alatt megjelenik egy másik oldal, és ez utóbbi üzemeltetője így máris megkapta a hőn áhított kattintást, azaz megint nőtt eggyel az egyedi látogatók száma.

A pop-under gyakorlatilag nem zavar, hiszen nem "ugrik az arcunkba", nem hátráltat az internetezésben. Amúgy viszont kivédhetetlen és letilthatatlan, hiszen ha látni akarjuk, amit látni akarunk, akkor kénytelenek vagyunk a szóban forgó linkre kattintani. Nincs mit tenni, a pop-under ablakok még jó pár évig velünk maradnak.

Jönnek a robotok

A látogatószám növelésének egyik legkedveltebb megoldása a robotok használata. A felhasználók szempontjából még mindig ez a legjobb trükközés, hiszen az internetező ebből mit sem lát - ügyes kis programok napjában többször is felkeresik az oldalt, gondoskodva a kattintásokról.

Ez persze erősen kétségbe vonja a nézettségi adatok hitelességét, ami azonban nem gátolja meg az oldalak üzemeltetőit, hogy ilyen szolgáltatásokat vegyenek igénybe. Az egyik legnépszerűbb az AutoHits nevű szolgáltatás - 20 dollárért napi 1000 kattintást, 200 dollárért pedig százezret vehetünk -, és aki elég sok pénzt rászán, napok alatt lehagyhatja nézettségben bármelyik riválisát. Kérdés persze, hogy mi történik, amikor eljön az igazság pillanata.

KAZÁRI CSABA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
100 forint osztalékot fizet részvényenként a Richter

100 forint osztalékot fizet részvényenként a Richter

Valami hiányzik ebből a Teslából. Ja igen, a kormány

Valami hiányzik ebből a Teslából. Ja igen, a kormány

EP-választás: lejárt a határidő, legfeljebb 11 párt állíthat listát

EP-választás: lejárt a határidő, legfeljebb 11 párt állíthat listát

Hónapokkal többet kell várni Észak-Magyarországon egyes műtétekre

Hónapokkal többet kell várni Észak-Magyarországon egyes műtétekre

A vb nyitánya előtt maradt kapitány nélkül a hokiválogatott

A vb nyitánya előtt maradt kapitány nélkül a hokiválogatott

Félnek kiadni Trump adóbevallását

Félnek kiadni Trump adóbevallását