"Hiába érkezik az unióból 4 milliárd euró, 15 pályázóból 14-et pénzhiány miatt el kell majd utasítanunk. Így elég rossz fiúk leszünk egy idő után" - mondja a HVG-nek Baráth Etele (62 éves), aki az elkövetkezendő években az uniós alapokból befolyó pénzek és a hozzájuk kapcsolódó állami forintok felett őrködik.

HVG: Nem volt némi politikai marketing abban, hogy a múlt héten Romano Prodi, az Európai Bizottság elnöke, Günter Verheugen bővítési biztos és Medgyessy Péter miniszterelnök jelenlétében - egy számítógép enter gombja lenyomásával - beindította az uniós pályázatokat? Hiszen még a meghirdetett 22 pályázati felhíváshoz is hiányoznak az űrlapok!

B. E.: A pályázati kiírás a világon mindenütt korábban jelenik meg, mint ahogyan a "dolgozatokat" be lehetne adni. Az űrlapok heteken belül rendelkezésre állnak majd, de a pályázatok kidolgozását a felhívások ismeretében máris el lehet kezdeni. Számos beruházási tervhez például környezetvédelmi vagy más hatásvizsgálatot kell készíteni, és ehhez már most érdemes hozzákezdeni. Szóval ez egy normális eljárásrend.

HVG: Sokan tartanak attól, a pályázati anyagok kitöltése nehezebb lesz, mint a személyijövedelemadó-bevallásé. Nem lehetne úgy alakítani a rendszert, hogy a vállalkozók a maguk erejéből is képesek legyenek erre a feladatra, és ne a tanácsadók szakítsanak ebből is nagy pénzeket?

B. E.: Szemléletváltásra van szükség. Helytelen a "szükségem van pénzre, beadok hát egy pályázatot" gondolatmenet. Ehelyett ki kell jelölni a konkrét távlati célokat, és azt, hogy ehhez pontosan milyen fejlesztéseket kell végrehajtani. A kilencvenes években, amikor a PHARE-program startolt, és megjelentek az erre szakosodott tanácsadó cégek, én is ódzkodtam tőlük, később azonban túlléptem ezen, sőt magam is tanácsadásba fogtam. Ha valaki családi házat akar építeni, az építészmérnöknek akár 6 százalékot is kifizethet a tervekért, pedig maga is tudja, hová hány szobát szeretne. A tanácsadói piac bővülése egyébként mindig a gazdaság fellendülésének első jele: azt mutatja, hogy van pénz a fejlesztésekre.

HVG: Ön korábban egy meg nem valósult világkiállítás kormánybiztosa volt, illetve sikertelenül indult a főpolgármesterségért. Most viszont tucatnyi expó, illetve sok világváros költségvetésének megfelelő pénz felett rendelkezik. Kemény harcot kellett vívnia a posztért, vagy senki sem vállalta szívesen ezt a terhet?

B. E.: A mostani szerepbe úgy kerültem, hogy ellenzékben, magányos harcosként, folyamatosan igyekeztem felhívni az akkori kormány és a baloldal figyelmét, milyen fontos feladat lenne egy nemzeti fejlesztési tervet írni. Mindhiába. Mígnem a kormányalakítás idején Medgyessy Péter felismerte, hogy szükség van egy ezzel foglalkozó hivatalra, mely aztán Boros Imre tárca nélküli miniszter korábbi 17 fős titkárságából jött létre. Ezt a posztot tehát magamnak küzdöttem ki. De annyit azért megjegyeznék, hogy az expóhoz kapcsolódó, irányításom alatt előkészített - akkoriban sokak által feleslegesnek, drágának ítélt - állami beruházások, így a Lágymányosi híd, az 5-ös és a 6-os út bevezetése, az innovációs park mára mind megvalósultak. A haszon - a vállalkozói tőke bevonása - viszont az expó lemondása miatt valóban elmaradt, így természetes, hogy nem választottak meg főpolgármesternek.

HVG: A mostani hálásabb szerepnek ígérkezik: olyan pénzügyminiszter-féle lehet, aki osztogathat, és sosem kell megszorításokat bevezetnie.

B. E.: Ne higgye. Sokkal több pénzre lenne szükség: csatornaépítésre például 4000 milliárd forint kéne, és jut majd rá körülbelül 150 milliárd. Minden területen 10-15-szörös az igény, vagyis 15 pályázóból 14-et pénzhiány miatt el kell utasítanunk. Emiatt elég rossz fiúk leszünk egy idő után.

HVG: De most még nyilván sokan igyekeznek a barátai lenni.

B. E.: Szó sincs ilyesmiről. Járom az országot, találkozom a programok iránt érdeklődőkkel, és nem győzöm hangsúlyozni: a döntéseket nem én hozom. Több minisztérium mintegy nyolcszáz embere dolgozik a programokon.

HVG: Ami viszont szétaprózottá is teszi a struktúrát... Ha jól követtük: a programokat irányító hatóságok a különböző minisztériumok alá rendelődnek, az alprogramjaikért viszont egyebek közt 22 közbülső szervezet - például kht-k, illetve a Magyar Fejlesztési Bank - a felelős. Nem lehetett volna egyszerűbb, átláthatóbb szerkezetet kiépíteni?

B. E.: A rendszer nagyrészt európai előírás: a lebonyolítás menetét uniós rendelet szabályozza. A tárcák szakértői Belgiumtól Portugálián át Írországig mindenütt hasonló intézményrendszert találtak ki. Például hogy a pályázatokat a szakértők bírálják el, ám végeredményben az irányító hatóság vezetője dönti el, ki kapja meg a pénzt. Viszont nem ő irányítja a kifizetéseket, és nem ő ellenőrzi sem a számlákat, sem a végrehajtást.

HVG: Jól tudjuk, hogy nálunk eredetileg minden minisztérium saját programot szeretett volna indítani, csak ezt Brüsszel nem fogadta el?

B. E.: Igen, és látja, ezzel mindjárt egyszerűsödött a rendszer. Csak öt operatív program van, s ezen belül például a munkaügyi tárcához tartozik az egészségügy, a kultúra, az oktatás is. Ez újfajta, horizontális együttműködést hoz létre az ágazatokra szabdalt, iszonyú működési zavarokkal küzdő magyar államigazgatásban, s ez hosszú távon is jótékony hatást gyakorol majd.

HVG: És akkor nem lenne az is ésszerűbb, ha a nemzeti fejlesztési terv (nft) és az állami költségvetés szerkezete azonos lenne, akárcsak az uniós pénzek hatékony felhasználása éltanulójának mondott Írországban?

B. E.: A 2007-es, második nft reményeink szerint már az ország hosszú távú fejlesztési stratégiája lesz, amelyhez minimum három évre szóló költségvetési tervek kapcsolódnak. De előrelépésnek tartom, hogy az idei költségvetésben már a Nemzeti Fejlesztési Hivatal fejezetében szerepel az uniós támogatások társfinanszírozásához szükséges 150 milliárd forint. Így - bár a feladatokat a tárcák hajtják végre - a pénzek esetleges kényszerű átcsoportosítását mi koordináljuk.

HVG: Gondolja, hogy Brüsszel rábólintana az efféle tilitolira, miután a jelenlegi pénzügyi kereteket is csak nagy nehezen hagyta jóvá a múlt év decemberében?

B. E.: Ha például a közlekedési beruházások nem valósulnak meg elég gyorsan, de a regionális programokra nagy a túljelentkezés, akkor - hogy ne vesszen el a Magyarországnak megítélt uniós pénz - jogunk van kezdeményezni az átcsoportosítást. Ehhez persze a Brüsszelből delegált taggal rendelkező monitoringbizottságok és a kormány jóváhagyása szükséges.

HVG: Az uniós pénzek elköltését nyilván nem csupán Brüsszel figyeli majd árgus szemekkel, hanem az ellenzék meg a sajtó is. Nem tart attól, hogy eközben az is feltűnik majd, hogy a hivatal egyik elnökhelyettese Gyurcsány Ferenc miniszter felesége?

B. E.: Amikor egy évtizede a főpolgármesteri választáson Dobrev Klára fiatal egyetemistaként segítette a kampányomat, azt sem tudtam, hogy létezik egy Gyurcsány Ferenc nevű úr. Klára jogi és pénzügyi végzettségű, négy nyelvet beszél, korábban a Pénzügyminisztériumban volt kabinetfőnök és főosztályvezető-helyettes. Tudom, hogy sok támadás fog érni a döntések miatt, pedig azokat az irányító hatóságok hozzák. Nekem azon kell majd őrködnöm, hogy az ellenőrzésben a mindenkori kormány és ellenzék arányosan részesedjen. A Pályázat-előkészítő Alap informatikai pályázatán például a fideszes vezetésű Debrecen a napokban éppúgy nyert, mint a szocialista irányítás alatt álló Szeged. De én ezzel a döntéssel is csak akkor találkoztam, amikor a nyertesek listáját kinyomtatták.

HVG: Nyilvánvaló, hogy az uniós pályázatokkal kapcsolatos feladatok irányítása és végrehajtása mögött egységes parlamenti akarat áll. De miért politikai s nem mondjuk címzetes államtitkárként felügyeli a hivatalt?

B. E.: Az intézmény eredetileg a Miniszterelnöki Hivatal alá tartozott, január 1-jétől viszont önálló, országos hatáskörű szervezetté vált, melynek élén egy köztisztviselő, Szaló Péter áll államtitkári besorolásban. Az én feladatom az irányítás, felügyelet mellett a tárcákkal való együttműködés biztosítása, a programok kialakítása. S minthogy itt a kormányprogramnak is érvényesülnie kell, ez már politikai munka.

HVG: Jobbkor talán nem is jöhetett volna önöknek az uniós manna. Mennyire tudja befolyásolni, hogy a látványos beruházások pont a választások előtt készüljenek el?

B. E.: A programszervezés, pályáztatás időigényessége miatt ebben az évben az uniós alapokból megítélt összegeknek csak körülbelül a 8 százalékát tudjuk majd elkölteni, jövőre további mintegy 15-öt, így tényleg a választási évre fog felfutni a program. De ez véletlen egybeesés. Az unióból érkező 4 milliárd euró 30 százaléka a kohéziós alapból érkezik, és állami beruházásra kell fordítani, de a strukturális alapokból lehívható pénz jelentős része is központi programokra megy el. Nagy a felelőssége az államnak abban, hogy e fejlesztéseket határidőre, lehetőleg 2006-ra fejezze be. Ám a pénzeket - noha a 2000-2006-os uniós büdzséről van szó - 2008 végéig lehet felhasználni. Én biztos, hogy senkit nem fogok befolyásolni azért, hogy választási határidőkhöz igazított átadási ceremóniák lehessenek.

Baráth Etele

A budapesti Műegyetemen szerzett mérnöki diplomájával több tervezővállalatnál, illetve Zalaegerszeg főépítészeként is dolgozott. Eközben saját alma matere mellett a montpellier-i Paul Valéry Egyetemen is tanított vendégprofesszorként. 1989-ben a Németh-kormányban az építésügyekért felelős tárca államtitkára lett, s a kormányváltás előtt két hónappal az expó kormánybiztosává is kinevezték. Előbbi pozícióját az Antall-kormányban még fél évig - helyettes államtitkárként - megtarthatta, a kormánybiztosság alól pedig csak 1992-ben mentették fel. 1994 óta az MSZP országgyűlési képviselője, közben 1994-ben sikertelenül pályázott a főpolgármesteri székre. 2002 májusától a Miniszterelnöki Hivatal alá rendelt - 2004. január 1-jén önállósodott - Nemzeti Fejlesztési Hivatalt felügyeli.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Teljes látogatási tilalmat rendeltek el a Honvédkórházban

Teljes látogatási tilalmat rendeltek el a Honvédkórházban

127 millió forintért aszfaltozhat Mészáros üzlettársának cége Kecskeméten

127 millió forintért aszfaltozhat Mészáros üzlettársának cége Kecskeméten

Hont: Bayer Zsolt gyötrő igazsága és az O1G alkonya

Hont: Bayer Zsolt gyötrő igazsága és az O1G alkonya

Csavarni egyet a popzenén – NYPE-klippremier

Csavarni egyet a popzenén – NYPE-klippremier

Rendőrkadétokat robbantottak fel Bogotában

Rendőrkadétokat robbantottak fel Bogotában

Újítást tesztel a BKK a jegyautomatáknál

Újítást tesztel a BKK a jegyautomatáknál