"Jó ötletnek tartom, hogy az állam támogatja egy tehetséges autóversenyző Forma-1-es indulását" - mondta a HVG-nek Niki Lauda (55 éves), de azt is hozzáfűzte, egy sportoló semmilyen körülmények között ne tegyen politikai nyilatkozatot. A világbajnok üzletember az autóversenyzés reklámhasznán túl új szenvedélyeiről és vállalkozásairól is nyilatkozott.

HVG: Baumgartner Zsoltnak nyolcmillió dollárt kell összeszednie ahhoz, hogy a Forma-1 leggyengébb csapatában egy esztendőre rajthoz állhasson. Ön, az egykori háromszoros világbajnok szintén kalapozással kezdte?

N. L.: Igen, az autóversenyzésben ez így szokás. Az új versenyzőnek szponzorral együtt kell jönnie. Nekem is fizetnem kellett, s mivel nem tudtam elég pénzes támogatót találni, kénytelen voltam bankhitelt felvenni. A csapatok megkövetelik a pénzt, a Jaguárhoz szerződött osztrák Christian Klient például az egyik leggazdagabb osztrák ember, a Red Bullt gyártó Dietrich Mateschitz támogatja.

HVG: Miért kell a versenyzőnek fizetnie?

N. L.: Azért, mert óriási a rizikó. Az istállók irdatlan pénzt költenek autóik fejlesztésére, nem kockáztathatják, hogy egy kezdő összetörje a versenyautót, vagy egyszerűen csak kíméletlenül bánjon vele.

HVG: Van jelentősége annak, hogy a kezdő Forma-1-es versenyző melyik csapat színeiben indul?

N. L.: Szerintem egyáltalán nincs. Aki tehetséges, arra a jobb klubok felfigyelnek és magukhoz csábítják. A jelenleg a Jaguarnál versenyző Marc Webber is a Minardinál kezdett. Mindig van olyan team, amelyik orrhosszal jobb a többinél - szerintem ma még mindig a Williams, a McLaren és a Ferrari a három szupercsapat, s negyediknek kezd felzárkózni a Renault -, és mindegyik rajta tartja a szemét a tehetségeken.

HVG: S hallott már olyat, hogy a szponzori pénz felét az állam adja?

N. L.: Még nem, pedig nagyon innovatív ötletnek tartom. Ha ettől Magyarország publicitást kap - márpedig azt kap, rengeteget -, akkor nyer vele az ország, nyer vele az idegenforgalom. Ahhoz például, hogy az osztrák síparadicsomokat megismerjék a külföldiek, nagyon fontos, hogy valaki ismertté tegye őket, bemutassa az értékeit. Én sajnos sohasem kaptam pénzt az osztrák államtól, pedig azt gondolom, hogy három Forma-1-es világbajnokság nem rossz teljesítmény.

HVG: Nem véletlenül szokták önt az osztrák sajtóban Niki Nazionaléként emlegetni.

N. L.: Hízelgő a becenév, anyagi előnyöm azonban sohasem származott ebből. Ausztria sem használta ki az ismertségemet. Hogy mást ne mondjak, az országimázzsal foglalkozó Österreichische Werbung most azt találta ki, hogy két pingvinfigurával népszerűsíti majd a téli osztrák üdülőhelyeket. Mi köze Ausztriának ezekhez az állatokhoz? Mennyivel többet ért volna, ha Arnold Schwarzeneggerrel vagy az én arcommal küldték volna szét a reklámot a világba. Többet mondana, mint az ostoba pingvinek, amelyekért hétmillió eurót dobnak ki az ablakon.

HVG: Elég nehezen megfogható, hogy milyen imázsértéke van a Forma-1-ben való versenyzésnek...

N. L.: Az autóversenyeken való szereplés felmérhetetlen reklámot jelent, gondolja meg, a világon 800 millió ember nézi a közvetítéseket. Normális feltételek mellett ekkora reklámköltséget lehetetlen lenne kifizetni. A grand prix ötvenszer annyit hoz reklámban, mint a pingvinek. Ez az érv Baumgartner mellett. Kiszámítható a megtérülés egy olyan sportoló esetében, akinek felbukkanásakor a nézők állandóan azt hallják, hogy a magyar, a magyar, a magyar. Nagy dolognak tartom, hogy a magyar kormány felismerte ennek a jelentőségét és honorálja. Jobb lett volna talán, ha annak idején magyar színekben indulok, mert akkor nem kellett volna hitelt felvennem.

HVG: Nyilván többször adódik olyan helyzet, amikor ön, az első számú osztrák reklámhordozó szót emelhet Ausztria érdekében. Miért nem érezte szükségét ennek például akkor, amikor 2000-ben az Európai Unió szankciókkal sújtotta országát?

N. L.: Sohasem teszek politikai nyilatkozatokat, ennek szerintem sportolók esetében egyszerűen nincs helye. Az emberek bennem is, Baumgartnerben is a sportolót látják, a teljesítményt értékelik, tévesen befolyásolnám őket személyes politikai véleményemmel.

HVG: Ön azóta is, hogy befejezte az aktív versenyzést, élénk kapcsolatban maradt a Forma-1-gyel. Minek tulajdonítja, hogy Ausztriában már nem rendeznek grand prix-t?

N. L.: Annak, hogy Sanghaj vagy Bahrein érdekesebb Bernie Ecclestone számára. A zeltwegi verseny mindig is az autó utolsó kereke volt, Budapest megjelenésével a konkurencia is felerősödött. Azt kell mondanom, abszolút logikus lépés volt az ausztriai versenyek megszüntetése. Egyébként is úgy gondolom, hogy minden sportágnak van felívelő és hanyatló időszaka, és az autóversenyzésben most talán nem is vagyunk a csúcson. Sok mindent lehetne tenni érte, s ami történik, nem elég. Pedig a sportból "event"-et, még látványosabb eseménysorozatot kellene csinálni, ahol a nézők többet kapnak, mint kétórányi autóversenyt.

HVG: Újító kedve nem korlátozódik az autózásra. Nemrégiben bejelentette, hogy miután az Austrian Airlines az ön márkanevével együtt lenyelte a Lauda Airt, visszatér a repülési bizniszbe, méghozzá a most divatos fapados változattal. Mi vonzza ehhez a szerényebb műfajhoz?

N. L.: Én még akkor kezdtem a repülést, amikor állami monopóliumot alkottak a nagy légitársaságok. Ebbe robbant be az új ötlet, hogy karcsú szervezettel, nyomott költségekkel is lehet működtetni egy légitársaságot. Az árak mennek lefelé, így egyre több ember engedheti meg magának, hogy repülővel közlekedjen, az európai légi közlekedés liberalizálása révén pedig ma már bárhová lehet repülni. Egész egyszerűen megtetszett nekem ez az új gondolat. A Lauda Air még a régi koncepció szerint működött: előbb csak Ausztráliába repült, aztán sokfelé, végül összeállt egy nagy céggel, az Austrian Airlinesszal. Utólag csak azt sajnálom, nem jöttem rá időben, hogy semmi jó nem jöhet ki két, ennyire eltérő kultúrájú vállalat fúziójából. Amikor egy állami vállalat áll össze egy magáncéggel, az egész egyszerűen kultúrsokkot okoz, a munkatársak elveszítik a motiváltságukat. Egyszerűen alábecsültem a gyors Lauda és a lassú Austrian közötti különbségeket.

HVG: Pár hete viszont ismét együttműködésre szánta rá magát. Új cége - a korábban összeomlott német fapados légitársaság, az Aero Lloyd osztrák leányvállalatából szervezett Niki - 24 százalékos üzletrészét átadta a német Air Berlinnek. Nem fenyeget újabb kultúrsokk?

N. L.: Az Air Berlin ugyanolyan kicsi, már ami a költségeket illeti, mint az én cégem, s ugyanolyan hatékony. Számomra a partner elsősorban elektronikus jegyfoglalási rendszere miatt fontos, az internetes "bookoláshoz" is kell egy kritikus nagyság, hogy megérje. Tíz napja vagyunk bekapcsolva az Air Berlin rendszerébe, ennyi idő alatt 5800 darab jegyet rendeltek nálunk.

HVG: Pedig még alig vannak repülési célpontjaik...

N. L.: Egyelőre Palma de Mallorcára repülünk hetente hatszor, majd az ősztől szaporítjuk az útvonalakat. Skandinávia, Kelet-Európa is szerepel a terveim között, olyan helyekre megyünk, ahová még nincs fapados járat.

HVG: Honnan toborozza a személyzetet, s milyen gépekkel repül?

N. L.: Mindenkit a csődbe jutott Aero Lloydtól vettünk át: kétszáz pilóta és 600 utaskísérő maradt állás nélkül. Négy Airbusból áll a flotta, az elsőre már felfestették a Niki felségjelet. Bécsből indulunk, tudomásul vesszük, hogy itt van a vendégkörünk, hiába lenne olcsóbb a felszállás Pozsonyból. Egyébként az utasok elfogadják, hogy nem a fő repülőtereken, hanem azoktól akár 100 kilométerre szállnak le a fapadosok.

HVG: A Nikinél is az az elv érvényesül, hogy aki korán foglal jegyet, az olcsón jut hozzá, aztán emelkedik az ár, majd a repüléshez közeledve megint csökken?

N. L.: Nem, nálunk az indulóár alacsony, aztán hetenként 10 euróval drágul. A legolcsóbb jegy német városokba 29 euró, Palmára 49. Ebben az árban az étkezés is benne van. Nálunk ugyanis ingyen lehet fogyasztani, az étkezés bőségessége pedig az út távolságától függ.

HVG: Fél évvel ezelőtt egy másik "olcsó vállalkozásba" is belefogott, az 1 eurós autókölcsönzésbe. A hirdetők által kidíszített Smartokat legfeljebb három napra lehet bérelni Bécsben. Szándékában áll az olcsó repülőjáratokhoz a még olcsóbb kisautókat csatlakoztatni?

N. L.: Ha a két célpont egybeesik, miért ne? Bécsben 50 autóval kezdtünk szeptemberben, most 97 kocsink van, s számukat meg akarjuk duplázni. Nyitunk hamarosan Linzben, s aztán más országokban is körülnézünk.

HVG: A Jaguar-kalandnak vége, látni, újra Mercedesszel jár. A Lauda Air Boeingjei után a Niki Airbusait is vezetni fogja?

N. L.: Száz órát kell tanárral repülni, hogy erre a típusra is megkapjam a vezetési engedélyt. De izgatnak az új feladatok, minél bonyolultabbak, annál inkább.

FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS

Niki Lauda

Lauda autóversenyzői karrierje 1968-ban kezdődött hegyi futamokkal. Ezt követően a Forma-3-ban, majd a Forma-2-ben versenyzett, 1972-ben szállt be a Forma-1-es száguldó cirkuszba. Első világbajnokságát - a Ferrari-istállóval - 1975-ben szerezte. Egy évvel később a Nürburgringen életveszélyes sérülést szenvedett, de nyolc héttel később már ismét versenyautóban ült. 1977-ben újra világbajnok lett, 1979-ben visszavonult, mondván, elunta az állandó körözést. Két évvel később azonban visszatért, s immár McLaren-színekben 1984-ben újabb világbajnokságot nyert. Visszavonulását követően megalapította a Lauda Air légitársaságot, amit 2000-ben bekebelezett az Austrian Airlines. Ezt követően egy évig a Jaguár versenyistállóját irányította, majd a múlt év végén újabb légitársaság alapításába fogott.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Már Németországban is ügy a kárpátaljai magyarok elleni támadás

Már Németországban is ügy a kárpátaljai magyarok elleni támadás

Trumpnak adtak igazat, nem állhatnak katonának a transzneműek

Trumpnak adtak igazat, nem állhatnak katonának a transzneműek

Videó: ilyen előzést se láttunk még közúton

Videó: ilyen előzést se láttunk még közúton

Ilyen időjárás-jelentést látott már? A magyar tévékben is igazán bevezethetnék

Ilyen időjárás-jelentést látott már? A magyar tévékben is igazán bevezethetnék

KSH: 355 ezer forint az átlagkereset

KSH: 355 ezer forint az átlagkereset

Elődöntőbe jutottak Babosék az Australian Openen

Elődöntőbe jutottak Babosék az Australian Openen