Évek óta először mutatott ki nyereséget a Malév. Ez azonban nem a tavaly privatizált cég teljesítményjavulásából adódik, és a mérleget a közgyűlésnek nem is volt módja elfogadni.

Bizonyos korlátozásokkal a társaság valós helyzetét tükrözik - csatolt nem éppen szokványos véleményt a Malév Zrt. éves beszámolójához és a 2008-as üzleti tervhez a cég felügyelőbizottsága (fb). Az azonban az orosz üzletember, Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó Airbridge Zrt. által tavaly privatizált légitársaság múlt csütörtöki közgyűlésén nem derülhetett ki, mik ezek a megszorítások, mert a részvényesi összejövetelt felfüggesztették. Közleményében a Malév ezt azzal indokolta, hogy az éves beszámoló módosítására készül "a jövőre vonatkozó finanszírozási struktúra tekintetében". Így a részvényesek nem tárgyalták meg a 2007-es évről készült mérlegtervezetet sem, amely pedig meglepő eredményt mutat: a cég 703 millió forint nyereséget hozott ki, ami nagy ugrás a 2006-os 10,8 milliárd forint veszteség után. A Malévnál teljes a hírzárlat, a közgyűlés június 16-ai folytatásáig senki nem kívánt nyilatkozni a HVG-nek. Annyi biztos, hogy a cégnek a május 31-ei határidőre nem lesz elfogadott mérlege.

A bevételek nem alakultak fényesen, hiszen a 123 milliárd forintos forgalom mintegy 1 milliárd forinttal elmaradt az előző évitől, s bár a cég 9 milliárd forint megtakarításról számolhatott be az anyagjellegű ráfordítások terén, a költségek összességükben 9 milliárd forinttal így is meghaladták a bevételeket. A mérleget csúfítja több mint 13 milliárd forint rendkívüli kiadás, és az üzemi eredmény csaknem 15 milliárd forint veszteséget mutat. Ez rosszabb a 2006-ban elkönyvelt 12,4 milliárd forint mínusznál. Nem tudni, mi történt a könyveléssel január óta, hiszen akkor Pjotr Leonov vezérigazgató az üzemi veszteséget a HVG kérdésére még az előző évi 60 százalékára tette (HVG, 2008. január 12.), és azzal számolt, hogy a Malév első nyereséges éve 2009 lehet. A tavalyi, váratlan mérleg szerinti nyereséghez végül "pénzmozgással nem járó egyszeri tételek", azaz 15,9 milliárd forint rendkívüli bevétel segítette a céget.

Ez "a privatizációs szerződésben foglalt megállapodások végrehajtásának eredője" - válaszolta a rendkívüli tételeket firtató HVG-kérdésre a Malév. Ugyanezt erősítette meg a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. is, amely - üvegzsebtörvény ide vagy oda - a privatizációs szerződésről a két fél megállapodása alapján csak a Malévval történt egyeztetés után nyilatkozhat. Az imigyen összefésült magyarázat szerint a Malév-eszközök egy részét - a márkanevet, a széles törzsű Boeing-767-es gépet tulajdonló Malco Inc. társaságot és a Százhalombatta-Ferihegy-kerozinvezetéket - 20 milliárd forint értékben egy külön e célra létrehozott állami tulajdonú projektcégbe, a Malév Vagyonkezelő Kft.-be vitték. Ez átvállalta az állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Bank Rt. (MFB) által a Malévnak korábban nyújtott, államilag garantált 20 milliárd forintos hitelt. A kölcsönt a vagyonkezelő kft törleszti tíz év alatt, mégpedig úgy, hogy a kamatokat a Malév által az eszközökért fizetett bérleti díjból egyenlíti ki, a tőketörlesztés pedig a légitársaság nyereségéből történik. Ha ilyen nem volna, akkor a futamidő - 2017 - végén egy összegben kell megváltania a Malévnak az eszközöket.

Ezek szerint újabb könyvelési bravúrral gazdagodott a privatizációt megelőző években is csak különféle pénzügyi manőverekkel életben tartott légitársaság története. A vagyonkezelő kft-be vitt Malév-eszközökért az állami cég az államilag garantált kölcsön átvállalásával fizetett, s ez a pénzmozgással nem járó tétel jelent meg bevételként a Malév mérlegében. Igaz, nem mind a 20 milliárd, hanem csak egy része. A kft-re átruházott vagyonelemek egy részét a Malév visszabérli, s ezek bérleti díja fedezi az MFB-hitel kamatait. A HVG értesülése szerint a kamat összege 3 milliárd forint körüli, aminek törlesztését eddig rendben teljesítette a vagyonkezelő kft. A nagyobb tétel, a tőke törlesztése elegendő nyereség hiányában akár a futamidő végéig is elnyúlhat.

Az ügylet mindazonáltal csak mérlegcsinosításra jó, a cég likviditási helyzetén nem javított. Márpedig az fb rövid jelentése szerint a légitársaság számára a legsúlyosabb feladat a fizetőképesség megőrzése és a 2008-as várható veszteség finanszírozása. A Malév likviditását csak a szállítói tartozások több hónapos elhúzásával sikerült megőrizni, tartozik például a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.-nek, a Népszabadság értesülése szerint több milliárd forinttal. Az ellenőrző testület a könyvvizsgáló jelentése alapján úgy ítélte meg, hogy a Malévnak az idei üzleti terv végrehajtásához - a tavalyi 5 milliárd forintos tőkeemelés és 18 millió eurós tulajdonosi hitel után - további 15 milliárd forint forrásra van szüksége. Ez azt jelentené, hogy az Airbridge-nek a privatizációs szerződésben vállalt minimumnál, az 50 millió eurós tőkerendezésnél többet kellene áldoznia a Malév rendbetételére.

Aligha egyszerűsíti a helyzetet, hogy Abramovics orosz érdekeltségét, az öt légitársaságot magában foglaló orosz AirUniont a hitelezői szorongatják: gépei már csak előrefizetéssel kaphatnak üzemanyagot, mert az orosz cégek másfél milliárd rubel tartozást halmoztak fel a TD TOAP kerozinkereskedőnél. Az Abramovics testvérek orosz légibirodalmának összadóssága meghaladja a 7 milliárd dollárt (HVG, 2008. május 24.), a hitelezők egy része emiatt már bírósághoz fordult.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
A vészes terhességi hányástól szenvedő Amy Schumer nekiment a szerinte szexista orvostudománynak

A vészes terhességi hányástól szenvedő Amy Schumer nekiment a szerinte szexista orvostudománynak

Vonattal ütközött egy autó, késnek a szegedi vonatok

Vonattal ütközött egy autó, késnek a szegedi vonatok

"A magyar a Kárpát-medence nyertes nemzetei közé lép" – óvodaalapkövet tett le a miniszteri biztos Nagycétényben

"A magyar a Kárpát-medence nyertes nemzetei közé lép" – óvodaalapkövet tett le a miniszteri biztos Nagycétényben

Moziba készül, de addig sem akar belefutni a spoilerekbe? Mutatunk néhány trükköt

Moziba készül, de addig sem akar belefutni a spoilerekbe? Mutatunk néhány trükköt

Juncker nem beszélt arról, hogy szerda után visszalő

Juncker nem beszélt arról, hogy szerda után visszalő

Válaszolni készül Phenjan az amerikai–dél-koreai "kötekedésre"

Válaszolni készül Phenjan az amerikai–dél-koreai "kötekedésre"