Miért omlott be az M6-os sztráda alagútja, milyen módszerrel épülhet tovább, egyáltalán, időben elkészülhet-e a Pécsre vezető autópálya? - ezeket kellene mielőbb tisztázniuk a hatóságoknak és a kivitelezőnek.

Bő három hete áll a munka, 240 dolgozó kényszerszabadságon van, a munkaterületre vezető út Bátaszék felöl földmozgások miatt lezárva - így festett a múlt héten az M6-os autópálya összesen 81 kilométeres, Szekszárd-Bóly-Pécs közötti szakaszának építkezése Bátaszék-Palotabozsok térségében. Az elakadás oka az újkori magyar sztrádatörténetben példátlan baleset: július 24-én a tervezett négy alagút közül a Bátaszék közelében épülő, A jelű egy futballpálya méretű területen beomlott. Pontosabban a majdani végleges alagútpár szerkezetét befogadó, acélhálóval és lőtt betonnal stabilizált ideiglenes tartószerkezet rogyott be. Éppen azon a már régebben heves vitákat kiváltó, legköltségesebb szakaszon, amelyről az Uvaterv Zrt. tervezőiroda és az építéstechnológiájával való egyet nem értése miatt korábban lemondott minisztériumi főosztályvezető azt állította, 40 milliárd forint pénzkidobást jelent az alagútépítés a szelíd Geresdi-dombságban (HVG, 2007. november 24.). Annyi biztos, hogy a történtek után az M6-os alagút-építkezés forgatókönyve változik, bár mint a HVG számára kiderült, a baleset előtt sem volt teljes a tervdokumentáció.

Az építő Mecsek Construction Groupot (MCG) nem érte teljesen váratlanul a baleset. Az alagútban dolgozó bányászok az előző napon már repedéseket észleltek a helyszínen, így sem munkagépek, sem dolgozók nem tartózkodtak a járatban, következésképp azon a júliusi éjszakán nem történt személyi sérülés. Az illetékes Pécsi Bányakapitányság és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) azonnali határozatot hozott: megtiltotta a technológia használatát, és annak felülvizsgálatát írta elő. Ezért az MCG két alagútban kénytelen volt leállítani a fejtési munkát. A két másikban erre nem volt szükség, mivel a B-ben befejezték, a D-ben még nem kezdték el a fúrást.

A helyszíni szemle után a bányakapitányság vezetője, Kereki Ferenc a HVG-nek azzal indokolta az építkezést megakasztó döntést, hogy további omlás várható. A kivitelezőnek meg kell állapítania az omlás okát, valamint azt, hogy a kivitelezés milyen technológiával folytatható. Amíg a műszaki-biztonsági vizsgálatok nem tisztázzák, mely vágatrészek biztonságosak, még kármentő munkálatok sem végezhetők - mondta Kereki.

A jelek szerint a bányakapitányság úgy ítélte meg, hogy ez a tisztázás még várat magára, legalábbis a hatóság tiltó határozatának megszegése miatt a múlt héten 10 millió forint bírságot rótt ki a kivitelező Strabag AG magyarországi fióktelepére. Az A alagút északi oldalán - nem a beomlott kelet-nyugati járatoknál - mégiscsak végeztek valamiféle munkát, egy komlói illetőségű dolgozóra ugyanis ráborult egy összeakadt köteg betonacélrács, és mentőhelikopterrel kellett kórházba szállítani. Két munkacsoport is vizsgálja az alagutat, végeredményről azonban a múlt pénteken még nem tudott beszámolni a HVG-nek Rakita András, az MCG főmérnöke. A társaság azt szeretné elérni, hogy az A és C alagútban, ahol nincs sem repedés, sem süllyedés, folytathassa az építkezést. A következő teendő a sérült szakasz megerősítése, illetve a továbbépítés technológiájának kidolgozása, amihez a bányakapitányság és az NKH jóváhagyása szükséges - mondta Rakita.

A beomláskor frissiben kiadott rendőrségi tájékoztatás az esőzések miatt megcsúszott talajt jelölte meg felelősnek. Valójában azonban azt a kérdést kellene megválaszolni, hibás volt-e a kiviteli terv, vagy a jó tervtől tért el a kivitelező. Vagyis az alagútterveket készítő Alagútterv Kft. hibázott vagy az MCG - benne a fő kivitelező Strabag, illetve a Colas-Hungária Kft. - maga. A HVG meg nem erősített információi szerint az MCG profi külföldi alagútépítőket vetett be, ám azok inkább sziklás terepen gyakorlottak, ez a rutin pedig a löszös, agyagos terepen nem feltétlenül alkalmazható, ráadásul eltértek az eredeti tervtől. Az állami megrendelő nevében eljáró műszaki tanácsadó és felügyelő, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) mindenesetre mossa kezeit: a végső kiviteli terv elkészítése és engedélyeztetése a kivitelező dolga. Reményik Kálmán NIF-vezér a HVG-nek úgy nyilatkozott, ezt a NIF megismerte, a hatóságok pedig jóváhagyták.

Az építési hatóság szerepét betöltő NKH válasza nem ennyire megnyugtató. E szerint "a végleges szerkezet kiviteli tervjóváhagyó eljárás jelenleg hiánypótlási szakban van". A végleges alagútszerkezet építésére az NKH által engedélyezett kiviteli terve még nincs az MCG-nek, mert nem nyújtotta be a teljes tervdokumentációt. Az már újabb fejlemény, hogy az omlás okait feltáró szakvélemény figyelembevételével szükségessé válhat a dokumentáció átdolgozása. Igaz, az alagutat is tartalmazó Bátaszék--Bóly szakaszra még 2006 márciusában kiadott építési engedély alapján az első ütem, az ideiglenes alagúttartó szerkezet kialakítása a végleges kiviteli terv nélkül is elvégezhető - amennyiben hozzájárul a bányahatóság, illetve a független mérnök, ez esetben a brit Ove Arup Ltd. és az Eurout Kft. Az Eurout helyszínre kihelyezett mérnöke a hozzájárulását firtató kérdést azzal hárította el, hogy erről kenyéradó gazdája, az MCG jogosult nyilatkozni a HVG-nek. Mindenesetre az ügy nem lehetett teljesen sima, hiszen a bányakapitányság korábban egyszer már leállíttatta a munkát, mert az ideiglenes alagúthoz a bányászati módszerre készült jóváhagyott terv nélkül kezdtek hozzá.

Ha az alagút-kiviteli tervek hiánya nem szabálytalan is, de szakértők szokatlannak tartják, hogy az ideiglenes tartószerkezet építésébe a végleges építményre kapott engedély nélkül fogtak bele. Kereki pedig úgy véli, minden ilyen típusú beruházásnál célszerű volna a bányászati technológiát és a végleges kiviteli tervet egyben kezelni. Csakhogy az MCG-t köti a hazai sztrádáknál megszokottnál is szorosabb határidő. A tavaly rekordidő alatt, a tenderkiírástól a szerződéskötésig hét hónap alatt előkészített - részben emiatt az év ppp-konstrukciójának kikiáltott -, nettó jelenértéken 266 milliárd forintos projekttel 2010 márciusáig, vagyis a választásokig végeznie kell az MCG-nek, elkerülendő azt a blamázst, hogy Pécs mint Európa kulturális fővárosa autópálya-összeköttetés nélkül fogadja vendégeit.

Az omlás kapcsán közleményben szögezte le az MCG, hogy a határidő nincs veszélyben. A szkeptikusok azonban omlás nélkül is fenntartással fogadták a konzorcium 28 hónapos vállalását. Először is magyar autópályát eddig még nem adtak át az eredeti határidőre, másodszor pedig az alagutakat tervező Alagútterv egyik alapítója, az Orka Kft. korábban - igaz, még a NIF szakértőjeként - azzal számolt, hogy a négy alagút építése legalább 36 hónapot igényelne. Az MCG-nek mindenesetre eminens érdeke, hogy tartsa a határidőt. A szerződés szerint a közbeszerzési pályázaton nyertes konzorciumnak az állam az úthasználatért fog fizetni, vagyis az a ppp-konstrukciót nyert társaság kockázata, hogy milyen módon, milyen költséggel végzi el a beruházást, és üzemelteti azután harminc évig a pályát, alagutastul. Minél később készül el a sztráda, annál később fizet a használatért az állam - amolyan fordított kötbérként érvényesítve az esetleges késlekedést.

VITÉZ F. IBOLYA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
A történészektől bírálatot, az államtól 350 millió forintot kapnak a Turán-kutatók

A történészektől bírálatot, az államtól 350 millió forintot kapnak a Turán-kutatók

Későn vacsorázik, a reggelit meg kihagyja? Van egy nagyon rossz hírünk

Későn vacsorázik, a reggelit meg kihagyja? Van egy nagyon rossz hírünk

Itt a húsvét, bedugultak a határok

Itt a húsvét, bedugultak a határok

Bejutott egy magyar vizsgafilm a cannes-i filmfesztiválra

Bejutott egy magyar vizsgafilm a cannes-i filmfesztiválra

Berobbant egy flakon egy tuzséri ház udvarán: két gyerek súlyosan megsérült

Berobbant egy flakon egy tuzséri ház udvarán: két gyerek súlyosan megsérült

Erre mindenképp figyeljen, ha céges folyószámlahitele van

Erre mindenképp figyeljen, ha céges folyószámlahitele van