szerző:
HVG

Alighanem jó ideig várni kell még arra, hogy a hazai telekomcégek egyetlen előfizetői csomagban, együtt kínáljanak vezetékes és mobiltelefon-szolgáltatást. „Összekapcsolt” internetcsomag már itt-ott létezik.

Tízmillió forintra bírságolta a Digi Távközlési és Szolgáltató Kft.-t a múlt héten a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH), mert a cég Miskolcon úgy hirdette a széles sávú internetezésre alkalmas csomagját, hogy a fogyasztókat nem tájékoztatta a garantált letöltési sebességről, szórólapjain csak az elméleti maximumértéket szerepeltette. Pedig a fapados szolgáltatóként emlegetett, agresszíven terjeszkedő Digi effajta szemfényvesztés nélkül is sikerrel csábítja magához versenytársai ügyfeleit. Megjelenése óta mintegy 50 százalékkal törte le a távközlési szolgáltatások árát, és vélhetően az elsők között fog négy szolgáltatást – a ma szokásos telefon-, valamint tévé- és internet- mellett mobilhozzáférést is – tartalmazó előfizetői csomaggal kirukkolni. Igaz, az erre irányuló első kísérlete csírájában elhalt, mivel a tavalyi mobiltendert – amelyre a Digi is adott be pályázatot – az NHH érvénytelennek nyilvánította.

HVG
A magyar piacra 2000-ben betoppant romániai anyavállalat, az RCS & RDS kábeltelevíziós hálózatok felvásárlásával hozta létre leányát. Ez az évekig Egyesült Magyar Kábeltelevízió (EMKTV) Kft. néven futó cég egy rejtőzködő, a nyilvánosságot kerülő milliárdos nagyvállalkozó tulajdonában van. Teszári Zoltán 2007 áprilisában keresztelte át cégét, és abban az évben kezdte műholdas tévével bombázni a fogyasztókat. Egyúttal villámgyors kábelezésbe kezdett, és előbb kábeltévé-, majd ehhez kapcsolódó internet- és telefon-előfizetést is kínált. Ma már 400 ezer műholdas, 200 ezer kábeles és 80 ezer telefonos ügyfelük van. „A Digi koncepciója az, hogy előfizetőink egyetlen hálózaton belül – függetlenül attól, hogy vezetékes vagy mobilhálózatról van-e szó – ingyen telefonálhatnak” – mondta a HVG-nek Kosik Kristóf, a cég jogi képviselője, hozzátéve, hogy Romániában minden vezetékes internetező mobilinternet-előfizetést kap ajándékba.

Hasonló konstrukcióra Magyarországon még minden bizonnyal várni kell. Jelenleg csak a piacvezető Magyar Telekom Nyrt. működik úgynevezett „három képernyős” vállalatként, tévét, internetet és telefonszolgáltatást kínálva vezetéken és mobilon egyaránt. Bár legújabban „duplanet” kedvezményt ajánl azoknak, akik meglévő T-Home-csomagjukat mobilinternettel egészítik ki, addig még nem jutott el, hogy mindent egybecsomagoljon. Kisebb kezdeményezések más szolgáltatóknál is vannak ugyan a vezetékes és mobilos internetezés összeházasítására, ám „közös” telefonálásról egyelőre szó sincs. A saját mobilhálózat kiépítésétől sem visszariadó – legalábbis ezt kommunikáló – Diginél állítják, csak azért nem szálltak be eddig viszonteladóként a mobiltelefóniába, mert a hazai mobiltrojka nem akar konkurenciát beengedni a piacra.

A honi mobiltársaságok inkább arra hajtanak, hogy saját szolgáltatásukkal válthassák ki a vezetékes világháló-kapcsolatot. Az ő malmukra hajthatja a vizet, hogy Magyarországon a nyugati átlagnál nagyobb az érdeklődés a mobilinternetezés iránt (lásd grafikonunkat). A Vodafone felmérései azt mutatják, netező ügyfeleik háromnegyede kizárólag mobilon kapcsolódik a világhálóra. A helyettesíthetőségre apellálva a mobilcégek nem is nagyon törik magukat, hogy egyetlen csomagban kínálják a kétfajta előfizetést, még ha elismerik is, hogy olykor bárkinek szüksége lehet vezetékes internetes hozzáférésre. „Rendszeres játékfilmletöltéshez valóban jobb egy nagyobb teljesítményű kapcsolat, de egy átlagos fogyasztó igényeit a mobilinternet is teljesen kielégítheti” – érvelt Podhorányi László, a Vodafone vezérigazgató-helyettese.

A vezetékes vagy kábeles szolgáltatók szerint ugyanakkor a mobilinternet csak kiegészítője lehet a fix előfizetésnek. Ezért saját piaci helyzetüket nem érzik veszélyeztetve, ha a kétféle szolgáltatást egy csomagban kínálják. Az alternatív telekomcégek közül elsőként az EnterNet Kft. kezdett tavaly decemberben, a Pannon viszonteladójaként mobilinternet-előfizetést árulni, ADSL-internettel kiegészítve. Bauer Róbert, a cég igazgatótanácsának elnöke azt állította a HVG-nek, a termék sikeres, annak ellenére, hogy nem a legolcsóbb; a „kapcsolt” árak 8700 forintnál kezdődnek és 21 ezer forint fölé is felmennek, sebességtől függően.

Fordítva kevésbé működik a kapcsolat: nem mondhatni, hogy a tavalyi év végén kapós lett volna a Vodafone-ügyfélszolgálatokon az Invitel ADSL-szolgáltatása, amelyből két hónap alatt a mobilcég bevallása szerint „nem sok” előfizetés kelt el. „Az emberek számára nem volt triviális, hogy a Vodafone-tól vezetékes szolgáltatást vehetnek, a magyar attitűd szerint cipőt a cipőboltban kell vásárolni” – vélekedett Podhorányi. Az Invitel ugyanakkor nem mondott le egy mobilos „közös gyermekről”: most Net & Go fantázianév alatt árul vezetékes és mobilinternetet egy csomagban, 5 ezer forintért; az előfizetők száma az év végére várhatóan eléri a 10 ezret.

A mobilcégek szerint a vezeték nélküli internetezés további fejlődését a szabályozás gátolja meg. „A harmadik generációs mobilszolgáltatásokra a hatóság magas frekvenciatartományt jelölt ki – internetezésre a 2100 megaherzes sávot –, ezen viszont dimbes-dombos környékeken rosszul terjednek a rádióhullámok” – magyarázta Podhorányi. Így csak az ország területének 38 százalékán érhető el a szolgáltatás. „Ha az NHH reális áron tendereztetné meg a 900 megaherzes frekvenciát, a mobilinternet a kisebb településeken is valós alternatívája lehetne a vezetékesnek” – tette hozzá, arra utalva, hogy a frekvenciáért versenybe induló szolgáltatók soknak tartják azt a 20 milliárd forintot, amit a kormány a konceszszióért bevételként betervezett.

Hagyományos üzletágából ma már egyetlen távközlési cég sem tudja növelni profitját, így kínálatukat sorra bővítik. A telefonszolgáltatók elsősorban tévé-előfizetéssel; az NHH évente végzett felméréseiből ugyanis rendre az derül ki, hogy a hazai fogyasztók legszívesebben a műsorterjesztőktől vásárolnának kombinált szolgáltatást. A UPC Magyarország Kft. tévé-előfizetői közül például ma már minden második a kábeltársaság infrastruktúráját használja netezésre is, minden negyedik pedig telefonra is előfizetett a cégnél – summázta Szűcs László szóvivő. Nem csoda, hogy ma már – a UPC 2004-es ötletét követve – gyakorlatilag minden telekomcég csomagban kínálja szolgáltatásait, „triple play” fedőnév alatt. A piacvezető kábelszolgáltató például legújabb akciója keretében ingyen adja a telefont azoknak az előfizetőknek, akik kábeltévét és internetet rendelnek meg tőle. Igaz, sok esélye nem is lenne arra, hogy külön díjat kérjen érte, a fixvonalas telefon-előfizetések száma ugyanis látványosan csökken: az előfizetők száma egy év alatt a lakosság 56,6 százalékáról az 50,5 százalékára esett.

G. TÓTH ILDA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Melegebb idő lesz a hosszú hétvégén

Melegebb idő lesz a hosszú hétvégén

Az ELTE oktatója otthagyja a katedrát, és a momentumos Cseh Katalin kabinetfőnöke lesz

Az ELTE oktatója otthagyja a katedrát, és a momentumos Cseh Katalin kabinetfőnöke lesz

Rászorulók kapják a Sziget fesztiválon hátrahagyott 600 sátrat

Rászorulók kapják a Sziget fesztiválon hátrahagyott 600 sátrat

Tíz kilométeres a dugó az M7-esen a Balaton felé

Tíz kilométeres a dugó az M7-esen a Balaton felé

79 éves korában meghalt Peter Fonda

79 éves korában meghalt Peter Fonda

Sürgős műtétre szorul Jean-Claude Juncker

Sürgős műtétre szorul Jean-Claude Juncker