Március 28-án a brit EUJet is beindítja budapesti járatát, s ezzel - tovább élezve a már eddig is látványosan alacsony árakat produkáló versenyt - tízre emelkedik a magyar utasokat behálózni próbáló fapados légitársaságok száma. A szakma máris telítettnek ítéli a piacot, pedig Európa - a versenytársak által rettegett - óriása, a Ryanair még meg sem érkezett.

Másfél év alatt meghódították Magyarországot a fapados légitársaságok. Ám ahhoz képest, hogy mekkora vehemenciával robbantak be a piacra - tavaly már majdnem 1 millió utasuk volt -, nem gyengítették számottevően konkurenseik pozícióit. Nem vetette vissza az utazási irodák forgalmát (lásd Tisztább körkép című írásunkat) az egyéni utazásra csábító olcsó repülés lehetősége, a fő konkurens hagyományos légitársaságokkal pedig még a - fokozatosan erőre kapó fapadosok szempontjából a legeredményesebb - negyedik negyedévben is alig 3 százalékkal utaztak kevesebben, mint a megelőző év hasonló időszakában. Még a menetrend szerinti buszok kedveltsége sem csökkent. "Nem mondhatom, hogy nem érezzük meg a fapadosok hatását - ismeri el Budai László, a Volánbusz Rt. értékesítési irodájának vezetője -, nemzetközi forgalmunk az EU-csatlakozás óta stagnál, pedig mi is nyertesei lehettünk volna a turizmus ezt követő fellendülésének. De járatokat szerencsére nem kellett törölnünk."

HVG
"A diszkont légitársaságok - áll a Malév Rt. elektronikus levélben a HVG-nek küldött válaszában - mindenképpen konkurenciát jelentenek a hagyományos légitársaságok számára, de az alacsonyabb árakkal más közönséget céloznak meg: azokat az utasokat akarják elérni, akik különben nem repülőgépet, hanem más közlekedési eszközt választanának." Ez szinte szó szerint egybecseng a diszkonttársaságok hivatalosan hangoztatott véleményével. "Új piaci szegmenseket generálunk. Olyan külföldieket csábítunk Magyarországra - magyarázza Borsos György, a pozsonyi székhelyű SkyEurope Airlines a.s. résztulajdonában álló, azonos nevű magyar kft egyik igazgatója -, akik máskülönben nem jöttek volna el, s olyan magyarokat viszünk Nyugatra, akik még sohasem ültek repülőgépen."

Az angolul egyszerűen low cost (alacsony költségű) néven emlegetett fapadosok közül az első fecske, a skandináv SAS tulajdonában álló Snowflake - mely ma már anyacége gépein kínál helyeket a Budapestről Koppenhágába vagy Stockholmba induló utasoknak - 2003 áprilisában jelent meg a magyar fővárosban. Ezt követően két német város - Köln és Stuttgart - vált elérhetővé diszkontáron, a német Germanwings kínálatában. Az első nagyágyú, a belga, szlovák, spanyol és holland tulajdonosok kezében lévő SkyEurope 2003 őszén indította első járatait Budapestről Londonba, Párizsba, Milánóba és Zürichbe.

Az EU-csatlakozást követően érkezett meg a magyar piacra az 1995-ben Londonban, Stelios Haji-Ioannou, egy görög hajótulajdonos-dinasztia leszármazottja által alapított EasyJet, júniusban pedig felszállt a Wizz Air Hungary Légiközlekedési Kft. - a néhány volt Malév-vezető, köztük Váradi József menesztett vezérigazgató által létrehozott Swing Menedzsment és Tanácsadó Kft. által gründolt londoni Wizz Air Ltd. leánycége - első gépe. Tavaly a nyolc fapados társaság kuncsaftjai már a 15 százalékát tették ki a 6,5 millió ferihegyi utasnak, s a budapesti repülőtéren a Malév és a Lufthansa mögött három diszkontcég - a Wizz Air, az EasyJet és a SkyEurope - bonyolítja le a legnagyobb utasforgalmat. Diszkont légitársasággal Budapestről több mint negyven európai célállomásra lehet eljutni (lásd ábránkat). A legtöbb utazási célt - összesen 13-at - a Wizz Air kínálja, őt a SkyEurope (11), valamint az EasyJet és az Air Berlin (6-6) követi.

A magyar piacon nyüzsgő fapadosok, ha nem "természetes ellenségeikkel", akkor egymással versenyeznek. Ennek látványos jele volt, hogy az EasyJet tavaly decemberben reklámkampányban támadta meg a Wizz Airt, mondván, annak járatlemondási gyakorlata rossz fényt vet a diszkonttársaságokra (HVG, 2004. december 11.) . "Tény és való - ismeri el Kázmér Natasa, a Wizz Air szóvivője -, hogy szeptember 9-én módosítottuk a július 19-én közzétett, október végétől érvényes téli menetrendet. A járattörlések azonban utasaink kevesebb mint 1 százalékát érintették; ők vagy visszakapták a pénzt, vagy más járatunkra válthatták át foglalásukat. Általában ugyanarra a napra is lehetett gépet találni." Idén januárban aztán a Wizz Air - a konkurens pénzügyi pozíciója miatt "aggódó" SkyEurope közleményére felelve - 25 millió eurós tőkeemelést hajtott végre részvényre váltható, ötéves futamidejű kötvény kibocsátásával.

E csetepatéknál jobban érdekli persze az utazókat a cégek ajánlata. A fapados-invázió nyomán a leglátványosabb látogatónövekedést elért London - a Budapest Airport Rt. adatai szerint 2003-ról 2004-re 383 ezerről 727 ezerre nőtt a Ferihegyről Nagy-Britanniába utazók száma - például három diszkonttársasággal is megközelíthető. Az árak első látásra meghökkentőek: május végi terminusra a SkyEurope 3190 forintot kér egy odaútért a stanstedi reptérre, az EasyJet akár 2650 forintért elröpít Gatwickre, a lutoni repteret igénybe vevő Wizz Air ajánlata pedig csupán 660 forintról szól. Igaz, egy héttel későbbi hazautat - és a reptéri illetéket - is bekalkulálva a SkyEurope-nál már 21 634, a Wizznél 18 940, az Easynél pedig 16 551 forintra jött ki a végösszeg, de ez még mindig fele-harmada az ugyanakkorra vásárolható Malév-jegy 41800 forintjának. Egy hasonló berlini utazás az EasyJettel 13 300 forintból bonyolítható le, az Air Berlinnek pedig 96 eurót (vagyis mintegy 23 ezer forintot) kellene leperkálni, míg a Malév ajánlata 40 400 forintról szól. És ha már összehasonlítás: autóbusszal 47 900 forintba kerül egy londoni retúr. "Vannak, akik félnek a repüléstől, vagy jobban szeretik, ha a járat a megcélzott város központjába érkezik meg" - magyarázza Budai azok döntését, akik hajlandók a diszkont légitársaságok kínálatának mintegy duplájáért jegyet venni, illetve három óra helyett több mint egy napig utazni. Márpedig vannak ilyenek: a Volánbusz a brit National Express Ltd.-del és az Eurolines N.V.-vel közösen hetente négyszer indít járatot Budapestről a brit fővárosba.

Igaz, akkor már nem ilyen meghökkentően olcsók a fapadosok, ha hirtelen kell utazni. Ha valaki péntek délután szánja rá magát egy londoni víkendre, a diszkont légitársaságoknál is 10-20 ezer forint az odaút nettó ára. A HVG kutakodásai során a "rapid retúr" teljes költsége az EasyJetnél 31 051, a SkyEurope-nál 54 601, a Wizz Airnél pedig 59 270 forintra jött ki - a Malévnál viszont nem kevesebb mint 78 200 forintot kellett volna fizetni. A különbség még azt figyelembe véve is jelentős, hogy a fapadosok repterei távolabb esnek, mint a Malév által használt Heathrow, s ezért a városközpontba jutás pár ezer forinttal megdobja a költséget, meg persze az utazási időhöz is hozzá kell számolni fél-egy órát.

Mik az olcsó jegy titkai? Az egyik az alternatív repülőterek használata, ami jellemzően 30-50 százalékkal olcsóbbá teszi a reptéri illetéket. A másik, hogy az internetes helyfoglalásnak köszönhetően gyakorlatilag nincs jegyeladási költség. Ez természetesen az alkalmazottak számát is csökkenti - a Wizz Airnél mintegy negyven alkalmazott jut egy gépre, míg a hagyományos társaságoknál akár háromszor ennyi. Az olcsó járatokon pénzért kap az utas ételt-italt, és más módon - például a honlapokhoz kapcsolódó reklámokkal - is szereznek bevételt a diszkontosok; az ilyen "mellékes" tételek akár az összes bevétel 30 százalékát is kitehetik. "A fapados gépek - számol be tapasztalatairól Fórika Ibolya, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója - ideális esetben harmincperces várakozás után már fordulnak is." Az eredmény a gépek jobb kihasználtsága: a Wizz Air Airbus 320-asai napi 12 órát vannak a levegőben, míg a hagyományos társaságok gépei általában csak nyolcat.

A Budapest Airport úgy kalkulál, hogy a fapadosok előretörése tovább folytatódik: az idén 1,6 millió utas fog diszkontjárattal Ferihegyről indulni, illetve oda érkezni. A tervek szerint a nyáron nyílik meg az átépített Ferihegy 1-es terminál, ami évi 2,5 millió utassal bővíti a főváros repterének kapacitását. "A régi-új terminál tipikus fapadosreptér lesz: a hely szűkössége miatt nem lesz benne tranzitváró, de a fapadosokra amúgy is az átszállás nélküli utaztatás a jellemző. A terminál műemlék jellege miatt nem lehet az épületet a gépekkel összekapcsoló utashidakat sem építeni, marad a buszozás" - magyarázza Fórika Ibolya.

A Budapest Airport egyébként élénk tárgyalásokat folytat az ír RyanAirrel a ferihegyi megjelenésről. A legköltséghatékonyabb európai fapados légitársaságként számon tartott cég - mely áprilistól már a lengyelországi Wroclawot is felvette célállomásai közé - közép-európai megjelenése kikényszerítheti a régiós piac tisztulását. Szakértők egyébként ugyanezt jósolják kontinentális méretekben is: Európában félszáz diszkont légitársaság gépei röpködnek - egyelőre.

SCHWEITZER ANDRÁS

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Beteghalál miatt indult eljárás a Honvédkórház három dolgozója ellen

Beteghalál miatt indult eljárás a Honvédkórház három dolgozója ellen

Újabb 40 kilométeren épül kerítés a szlovén-horvát határon

Újabb 40 kilométeren épül kerítés a szlovén-horvát határon

Kirabolták a miskolci rendőrkapitány-helyettest

Kirabolták a miskolci rendőrkapitány-helyettest

Elkószált egy királypiton a Rómain

Elkószált egy királypiton a Rómain

Napon hagytak egy kikötött kutyát, belepusztult

Napon hagytak egy kikötött kutyát, belepusztult

Halálos gázolás miatt állnak a vonatok a Balaton déli partján

Halálos gázolás miatt állnak a vonatok a Balaton déli partján