A gumiipar újból feltalálta a kereket - írja hangzatosan a szaksajtó, arra utalva, hogy az idén újabb áttörés várható...

A gumiipar újból feltalálta a kereket - írja hangzatosan a szaksajtó, arra utalva, hogy az idén újabb áttörés várható a defektmentes gumiabroncsok piacán. Az ilyen kerekekben az a pláne, hogy ha el is szökik belőlük a levegő, akkor is több száz kilométert lehet velük biztonságosan autózni.

A marketingharc máris elkezdődött. A gumiabroncs-világpiac kétharmadán osztozó három cégóriás, a francia Michelin, az amerikai Goodyear és a japán Bridgestone mindegyike azt próbálja elhitetni, hogy az övé a pálma a defektmentes kategóriában. A Goodyear tavaly saját közlése szerint több mint 1,3 millió ilyen abroncsot szállított vezető márkák, köztük a BMW, a Mercedes, a Chevrolet, a Ferrari vagy a Rolls-Royce részére, s ezzel az európai defektmentespiac több mint felét mondhatja magáénak. A francia gigász a négygumis garnitúráinak idei forgalmát 200-250 ezerre, összes eladását pedig 3 millió darabra taksálja. A Bridgestone viszont azt hangoztatja, hogy a tavaly ősszel, évi 150 ezer darabos szériával elindított egyes sorozatú kis-BMW-nek ő a fő gumiellátója, és a - nála jóval kisebb - német Continental és japán Yokohama céggel kooperálva az idén látványosan erősít majd a vén kontinensen.

Az eladási számokkal való bűvészkedés egy új piaci küzdelem kibontakozását jelzi. A tavaly 70 milliárd dolláros forgalmú gumivilágpiacnak egyelőre csekély, de annál ígéretesebb része a defektmentes abroncsoké, nem mindegy hát, ki tud nagyobb szeletet kihasítani belőle. A Goodyear azt hangsúlyozza propagandájában, hogy a harmincas években kezdett próbálkozásai eredményeképpen már 1992-ben piacra lépett a "megnövelt mobilitású" gumiabroncsokkal, amelyek továbbfejlesztett mai változatai különlegesen erős oldalfallal (self supporting tire - sst) készülnek, s így még akkor is stabilan az úton tartják az autót, ha már fia szusz sincs bennük. A jármű ilyenkor is kormányozható marad, és - maximum 80 kilométeres óránkénti sebességgel - meg lehet tenni vele mintegy 200 kilométert. Más elvet követ a Michelin, a Goodyear és a Pirelli közös, Pax nevű defektmentese. A rendszer lelke az a kemény, mégis rugalmas gumigyűrű, amely az abroncstesten belül körülöleli a felnit; ha lecsökken a légnyomás, ez veszi át a futófelület szerepét. De a keréktárcsa sem hagyományos: peremét úgy képezik ki, hogy a gumi a levegő elszökésekor is a helyén maradjon. Mindkét megoldásnak vannak előnyei és hátrányai. A Pax alacsonyabb gördülési ellenállást - ezzel kedvezőbb fogyasztást -, és leeresztve is több mint kétszer annyi távolságot bír ki, mint az sst. Viszont ez utóbbi minden hagyományos kerékre feltehető, míg amahhoz különleges szerszámok kellenek, így szerelését csak speciális Pax-műhelyek tudják elvégezni.

Mindenesetre bármelyik típust választja az autós, megmenekül az út menti kerékcserétől. Az is nagy előnyük az újfajta abroncsoknak, hogy használatukkal több hely marad a csomagtartóban, hiszen nem kell melléjük pótkerék, és el lehet felejteni az emelőszerszámokat is. Egyes források szerint a defektmentes gumik darabja körülbelül 150 dollárba kerül, azaz mintegy 20 százalékkal drágábbak a hagyományosaknál.

Eközben a Michelin nemrégiben bemutatta az - angol tyre és wheel, vagyis abroncs és kerék szavak összevonásával - Tweel névre keresztelt találmányát, amelyben már nincs is levegős gumi. A Tweel egy oldalfalak nélküli vékony futófelület, amelyben a gumiabroncs rugalmasságát különleges, alakjukat változtatni képes küllők pótolják. Az abroncs nélküli kerekek elterjedésére azonban alighanem sokáig kell még várni: a radiálgumi, amelyet a Michelin 1946-ban szabadalmaztatott, csak a hatvanas években vált általánossá. A Tweel iránt ma elsősorban a hadiipar érdeklődik, méghozzá igen lelkesen.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Trend

Megtört kocsival tudatják

Bár a gyárakból évről évre biztonságosabb autók gördülnek ki, világszerte megállíthatatlanul sokasodnak az emberi sérüléssel járó közlekedési balesetek. Az optimisták már azt is nagy eredménynek tartják, hogy sok olyan ütközés, amely a korábbi autókban halállal végződött volna, ma élve megúszható.

Megkezdődtek az augusztus 20-ai ünnepségek

Megkezdődtek az augusztus 20-ai ünnepségek

A vendégeire törte a szélvédőt az albán éttermes, úgy bepöccent

A vendégeire törte a szélvédőt az albán éttermes, úgy bepöccent

Megérkezett a plugin hibrid Mercedes A-osztály

Megérkezett a plugin hibrid Mercedes A-osztály

Több métert zuhant a betonra Delhusa Gjon

Több métert zuhant a betonra Delhusa Gjon

István, a király rockopera-versenyt írnak ki az iskolásoknak

István, a király rockopera-versenyt írnak ki az iskolásoknak

Két hónap alatt is elkel egy panel

Két hónap alatt is elkel egy panel