Amilyen ütemben csökken a magyarországi vezetékes előfizetők száma, úgy válik mind élesebbé az értük folyó verseny. Egyre több cég kezd lakossági hangszolgáltatásba - ez azonban nem a szektor feltámadását jelzi, hanem azt, hogy az internetalapú technológiával dolgozó cégek is komplex csomagokat kínálnak.

Minden eddiginél gyorsabban zsugorodott 2005-ben a hazai vezetékespiac: a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) decemberben 3,36 millió fővonalat tartott nyilván, az egy évvel korábbinál 208 ezerrel kevesebbet. A lemorzsolódás nagyobb, mint az azt megelőző három évben összesen, ám az elemzők nem kongatják a vészharangot. A Moody's nemzetközi hitelminősítő például úgy véli, hogy bár a hagyományos európai szolgáltatók az elmúlt években súlyos veszteségeket szenvedtek el, e folyamat már elérte a mélypontját. A magyar piacot 60 százalékos részesedéssel vezető Magyar Telekom Távközlési Rt. esetében ugyan - a szabad szolgáltatóválasztás, a számhordozhatóság, az összekapcsolási díjak hatóság által előírt csökkentése és a mobilok terjedése miatt - további bevételkiesést valószínűsít, de az internet, illetve az ezen alapuló szolgáltatások komplex csomagjai befoltozhatják a lyukat.

HVG

Még a visszaesés mértékét is vitatják egyes szakértők, mondván: az NHH csak az egykori monopolszolgáltatók - a Magyar Telekom, az érdekeltségébe tartozó Emitel Rt., valamint az Invitel Rt., a Hungarotel Rt. és a Monortel Rt. - adatait veszi számba, az alternatívokét, amelyeknek sohasem volt koncessziós felségterületük, pedig nem. Márpedig egyre nő a saját kábel- vagy internetes hálózatra építő szolgáltatók ügyfélköre. A kábelhálózatán 2004 szeptembere óta telefonálást is kínáló UPC Magyarország Kft. kuncsaftköre például becslések szerint megközelíti az 50 ezret. Biztosan csak az tudható a Magyar Telekom háromnegyed éves tőzsdei jelentéséből, hogy a piacvezető egy év alatt - a nyilvános fülkéket is beszámítva - mintegy 110 ezer vonalat szüntetett meg. Ebből az következik, hogy a másik négy, adatait szemérmesebben kezelő cégnél összességében nagyobb arányú lehetett a lemorzsolódás. Az önbevallások viszont nem ezt mutatják. A közel 400 ezer lakossági előfizetőt magáénak mondó, a vezetékespiac második legnagyobbjának számító Invitel Távközlési Szolgáltató Rt. például tartja ügyfélszámát, sőt a szabad szolgáltatóválasztás jegyében tavaly év végéig 82 ezer előfizetőt orozott el a Magyar Telekomtól. (Persze utóbbi se tétlenkedett, külön ügynökhálózattal dolgozta meg az Invitel-területeket.) Az amerikai HTCC-csoporthoz tartozó PanTel Kft. és a Hungarotel Rt. együttesen 230 ezer előfizetőről számolt be a HVG-nek azzal, hogy az elveszített vonalszámnál többet kötöttek be újonnan.

Abban viszont teljes az egyetértés, hogy a 2005-ös év a korábbinál erősebb versenyt hozott a vezetékespiacon. Bár a konkurencia erősen vitatja a Tele2 állítását "több százezres" ügyfélszámáról, a versenyt mindenképpen fokozza a saját vezetékhálózat nélküli, tavaly óta már az egész ország területén elérhető, olcsóságával operáló alternatív távközlő. A megszorongatott szolgáltatók egymásra licitálva állnak elő újabb és újabb kedvezményes csomagokkal (lásd Versenyszámok című írásunkat az 55. oldalon). A csomagolást persze árgus szemekkel figyelik a konkurensek, a Tele2 és a Magyar Telekom vitája például a Gazdasági Versenyhivatalnál kötött ki, s a piacvezetőre 150 millió forint bírságot róttak ki egyoldalúnak talált összehasonlító reklámja miatt. Némelykor az NHH beavatkozására is szükség volt, például amikor a Hungarotel úgy alakította előfizetői csomagjait, hogy csak a legdrágábbak adtak lehetőséget másik cégek előhívószámának használatára, s ezt a gyakorlatot csak az NHH bírsága után szüntette meg.

Az akciózás milliárdos bevételkieséssel is jár. Miközben a Magyar Telekom vonalainak száma egy év alatt 3-4 százalékkal lett kevesebb, a vezetékesforgalomból származó árbevétele 6,5 százalékkal - 213 milliárd forintra - csökkent. A délkelet-európai akvizíciókkal is operáló cég összes bevétele mégis csupán 2,2 százalékkal esett vissza a magasabb mobil- és adatátviteli bevételeknek, valamint az egyre több internet-előfizetőnek köszönhetően. Utóbbiak száma egy év alatt mintegy hatvanezerrel, 301 ezerre nőtt, az ADSL-előfizetőké pedig - az Emitellel együtt - bő százezerrel, 280 ezerre. Ez pedig nem rossz üzlet, miután egy internetes kuncsaft csaknem kétszer annyi bevételt hoz, mint egy átlagos telefon-előfizető. Nem csoda, ha mindenki a széles sávra hajt. A Magyar Telekom például idén év végére 600 ezres előfizetőszámot célzott meg, az Invitel pedig internetes céget vásárolt, az Euroweb Internetszolgáltató Rt.-t.

A sikerrecept lényege az, hogy ugyanaz a cég hang-, adat-, kép- és mobilszolgáltatást egyaránt tudjon nyújtani (lásd Három a játék című írásunkat a 65. oldalon). A korábban üzleti ügyfelekre szakosodott, a lakossági piacon a nyár óta terjeszkedő, tavaly 11 milliárd forint árbevételt elért GTS-Datanet Kft. például ADSL-előfizetőinek kínál hangszolgáltatást. Már az előfizetőket közvetlenül elérő kábelszakaszok, az úgynevezett helyi hurkok megszerzéséig jutott, ezzel módot adva arra, hogy az ügyfelek elszakadjanak hagyományos szolgáltatójuktól, s így a GTS saját szolgáltatáscsomagokat adhasson a Magyar Telekom-kínálat átcsomagolása helyett. A repertoár akár a képátvitellel is bővülhet: néhány hónapon belül várja a piac azt a megoldást, amely kisebb sávszélességen is képes a képátvitelre. De mások is a komplex csomagokban látják a jövőt, egyre újabb cégek kérnek szolgáltatóválasztó előhívószámot. Így tett az eddig inkább üzleti ügyfelek adatszolgáltatójaként számon tartott 3C Magyarország Adatátviteli és Műszaki Fejlesztő Kft. is, amely a kisvállalkozások felé való nyitással magyarázta a lépést. "Sok fronton fogunk harcolni" - üzent hadat a piac többi szereplőjének Sztefan Cvetkov, a jelenleg mintegy kétszáz cégnek adat- és száznak hangszolgáltatást nyújtó cég ügyvezetője.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Bayer kifizeti, de bocsánatot nem kér Hadházytól

Bayer kifizeti, de bocsánatot nem kér Hadházytól

Az új iPhone-okhoz is csinált akkumulátoros tokot az Apple, de nem adják olcsón őket

Az új iPhone-okhoz is csinált akkumulátoros tokot az Apple, de nem adják olcsón őket

Megöli a kávét a klímaváltozás

Megöli a kávét a klímaváltozás

Itt az új Fiat Tipo Sport: Leheletnyi Ferrari-életérzés a széles közönségnek

Itt az új Fiat Tipo Sport: Leheletnyi Ferrari-életérzés a széles közönségnek

Kézilabda-vb: „Belehaltunk a mai mérkőzésbe”

Kézilabda-vb: „Belehaltunk a mai mérkőzésbe”

Azt hitte, a menopauza miatt hízik, aztán kioperáltak belőle egy húszkilós tumort

Azt hitte, a menopauza miatt hízik, aztán kioperáltak belőle egy húszkilós tumort