Még mindig olcsók a mobiltelefonok Magyarországon, de láthatóan csökkent a szolgáltatók vehemenciája, amellyel kedvezményes árú készülékeket kínálva toborozzák az új előfizetőket.

Mintha a benzinkutasok, forgalmukat fellendítendő, áron alul vesztegetnék az autókat - ezzel az abszurd példával érzékelteti a Vodafone üzletfejlesztési igazgatója, Kútvölgyi Barna, mibe mentek bele az éles piaci versenyben a mobilcégek a szuperolcsón vagy éppen ingyen adott telefonkészülékekkel. Igaz, nem példa nélkül álló dolog, hogy egy szolgáltató idegen cég termékeit támogatja. Nem tesznek egyebet az internetcégek sem, amikor ingyenmodemmel vagy a kábeltévék, amikor ajándék dekóderrel csábítanak előfizetőket.

HVG

Az 1990-es évek elején megjelent első, aktatáskányi mobiltelefonokért még örömest fizettek azok, akiknek üzleti érdekük vagy személyes presztízsük függött állandó elérhetőségüktől. Hamarosan azonban a mobiltelefónia terjedésének komoly akadálya lett, hogy a percdíjak is magasak, a telefonok is drágák voltak. A szolgáltatók nem gondolhattak másra, mint hogy készüléket adjanak a potenciális ügyfelek kezébe, és azóta szinte természetes, hogy minden új ügyfél áron alul jut telefonhoz. A kedvezményt persze a cégek - mind a mai napig - a percdíjakból gazdálkodják ki: beszélgetés közben az előfizetők voltaképpen a telefonjukra kapott áruhitelt is törlesztik.

A világ nagy mobilszolgáltatói a 2000-es évek elején ébredtek rá, hogy az ily módon megszerzett ügyfelek tekintélyes hányada eltűnik: főképp a feltöltőkártyával eladott mobilok kerültek a feketepiacra. A telefontársaságok már-már ott tartottak - idézi fel Kútvölgyi -, hogy megszüntetik a nagy kedvezményeket, de sok ország piacán épp akkor ütötte fel a fejét a konkurencia, és az ügyfélcsábítási ringlispíl ismét lendületet kapott. A HVG által megkérdezett szakértők napjainkra teszik az újabb fordulatot, amikor a cégek óvatosan csökkentik a készülékek támogatását, és - mivel a piac majdnem telített - új előfizetők toborzása helyett a meglévők megtartására összpontosítanak, ingyentelefonok helyett inkább a kedvezőbb percdíjakkal, jobb szolgáltatásokkal, nagyobb lefedettséggel.

A holt lelkek azonban továbbra is ott vannak a nyilvántartásokban. A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) legutóbbi, decemberi mobilgyorsjelentése szerinti 9,32 millió, hívásfogadásra alkalmas aktív SIM kártyából csak 8,72 milliót használtak a legutóbbi három hónapban. Langsteiner Marianne, a T-Mobile ügyvezető igazgatója szerint ez a 6-7 százalékos "ügyféleltűnési arány" az utóbbi években nagyjából stabil.

Akadnak elemzők, akik a mobilforgalom adataiból arra következtetnek, hogy egyik-másik cég a használaton kívüli SIM kártyák átmeneti felélesztésével kicsit szépít is az adatain. Az egyik trükk: a rendszerint egyéves rendelkezésre állási idő alatt elég háromhavonta rábeszélni a számhoz tartozó hangpostafiókra. Ez máris "hívásfogadásnak" minősülne, és az NHH adataiban a kártya ott maradna "a forgalmazásban részt vevő előfizetések" kategóriában. Ennek ellentmond viszont, hogy ha túl sok lenne az alvó ügyfél, azt a cégek jövedelmezőségét jelző egyik fontos mutató, az egy felhasználóra jutó átlagos bevétel sínylené meg, márpedig ebben nincs árulkodó különbség a három versenytárs között. Nem lehetetlen persze, hogy a kozmetikázások kiegyenlítik egymást: állítólag akad olyan szolgáltató is, amely kéretlen 500 forintos rátöltéssel próbálja tovább életben tartani a használatlan feltöltőkártyákat.

A nem telefonáló ügyfelek olcsó készülékeinek sorsáról a szolgáltatóknak csak sejtéseik vannak. Míg Kútvölgyi szerint ma már kisebbek az árkülönbségek, és nem akkora üzlet külföldre vinni a dotált mobilokat, más piaci szakértők szerint az előre kifizetett SIM kártyák nem elhanyagolható hányada egyáltalán nem jelentkezik fel a hálózatra, azaz a telefon feltehetőleg rögtön Ukrajnába (ahol a mobilszolgáltatók nem kínálnak kedvezményes készülékeket), Romániába vagy más távolabbi vidékekre kerül. Ezeknek az árából egy nehezen meghatározható részt a mobilszolgáltató tényleges ügyfelei fizetnek meg.

A készülékek egy másik részével szintén nem az történik, amire szánták, csakhogy emiatt már nem fáj a fejük a szolgáltatóknak. Burkolt frissítésként emlegetik, amikor valaki megunja régi telefonját, de - újabb kétéves hűségnyilatkozat helyett - oly módon újít, hogy feltöltőkártyás mobilt vesz, és a meglévő előfizetésével használja. A szolgáltatót ezzel általában nem éri veszteség, mert a kuncsaft rendszerint úgyis lebeszéli a feltöltőkártyáján lévő összeget (közben, ha átirányítja a hívásait, az eredeti számán is elérhető), aztán változatlanul ugyanannak a szolgáltatónak az előfizetője marad.

Már csak azért is, mert tovább él a hagyományos óvintézkedés: a kedvezményes telefonok csak az adott szolgáltató SIM kártyáival működnek. Igaz, a készülékek nem hivatalos kikódolása bocsánatos bűnnek számít, viszont nagyjából annyiba kerül, amennyiért a szolgáltatók is feloldják a "hálózati korlátozást". Egyébként - mint Kútvölgyi Barna mondja - az emberek többsége túl kényelmes ahhoz, hogy ilyesmivel vesződjön. Olyankor pedig a burkolt frissítés kimondottan kedvükre van a szolgáltatóknak, amikor előfizetőjük továbbadja régi, még használható készülékét, és ily módon önként toboroz új ügyfelet.

A Pannon GSM mindazonáltal óvatos. Somlyai Dóra kommunikációs igazgató szerint úgy alakítják ki a cég árlistáját, hogy lehetőleg csak egy készülékük legyen a legolcsóbb a piacon, a többi legalább ezer forinttal drágább legyen a versenytársakéinál: aki pusztán üzletelni szeretne, az ne náluk vásároljon. Hasonló árpolitikáról számolt be a t-mobile-os Langsteiner Marianne is - ezek után nem nehéz kitalálni, hol érdemes a legkedvezőbb árú mobilokat keresni. De az áresésben az is szerepet játszik, hogy az egyszerűbb mobilok gyári ára is csökken.

A készülékek feketeexportjában utazók által kedvelt feltöltőkártyás mobilok az NHH idézett jelentése szerint 2005 utolsó negyedévében az összes kézikészülék 68 százalékát adták, ám a szolgáltatók örömére lassan, de biztosan nő a rendszeres számlafizetők aránya (lásd ábránkat). Az ügyfelek megoszlása is befolyásolható a kedvezményes készülékakciókkal. Jobb telefonokkal - például olyanokkal, amelyek fényképezőgépe szinte ösztönöz a képes-hangos üzenetek, az egyelőre vaskos árréssel kínált mms-ek küldözgetésére - feltehetőleg többet költő előfizetőket lehet szerezni. Olyannyira, hogy a későbbi bevétel reményében a drágább készülékre viszonylag nagyobb kedvezményt is kínálhat a szolgáltató. A számlázási adatok alapján a mobilcégek amúgy is be tudják lőni ügyfeleik telefonálási, üzenetküldési, netán internetezési szokásait, és ha a kuncsaft új telefont szeretne, elég egy pillantást vetniük a számítógépre, hogy lássák: milyen tudású modellhez kell a kedvezménnyel kedvet csinálni neki.

HVG

Az egyszerűbb, netán kifutó modelleket érdemesebb lehet a bizonytalanabb jövőjű feltöltőkártyás vásárlásokhoz mellékelni. De ez sem egyértelmű: Somlyai Dóra úgy véli, az erős versenyben nem lehet kizárólag kifutó modellel megjelenni a piacon. Ezt a képet tovább árnyalja, hogy olyanok is akadnak, akik egyáltalán nem vágynak a legújabb telefonokra, például az idősebbek, akik esetleg jobban látják a régebbi készülékek nagyobb betűs kijelzőit. Azt viszont a szakértők legendának minősítik, hogy két év elteltével a készülékek tervszerűen tönkremennek, ezért kénytelenek az ügyfelek újabb kedvezményes készülékkel újabb két évre elkötelezni magukat. Kútvölgyi érvelése szerint, ha valaki valóban két évre kalibrált telefonokkal kereskedne, akkor a konkurencia tartós készülékekkel hirdetné magát, márpedig ilyesmire nem volt példa.

A két év afféle bűvös szám: a Pannon GSM-nél például szinte minden egyes előfizető ennyi időre kötelezi el magát. A szolgáltató ezt tapintatosan azzal ösztönzi, hogy az egyéves hűségnyilatkozathoz társított kedvezményes készülékár érzékelhetően több, mint ami a kétéves szerződéshez jár. De ez sem örök érvényű taktika: amikor három-négy évvel ezelőtt az újonnan piacra lépett Vodafone a két konkurens közül a kisebbiket vette célba, a Pannon is ajánlott kedvező egyéves szerződéseket. A magyarok egyébként az európai átlagnak számító négy évnél sokkal sűrűbben, másfél évente cserélik a mobiljukat - igaz, a Távol-Keleten csak 8 hónap az átlagos csereidő.

De az egyesült Európa más tekintetben sem egységes: míg Hollandiában manapság is kínálnak nullaeurós készülékeket, a szomszédos Belgiumban nem dotálják a telefonvásárlást. A mobilpiac ismerői szerint Magyarország abban is eltér az európai átlagtól, hogy itt nagyobbak a készülékvásárlási kedvezmények. A szakmában nyílt titok, hogy az azóta is megállíthatatlannak bizonyuló árlavinát 1996-ban, az akkor még kétszereplős piacon a Westel (a mai T-Mobile) Mikulás-akciója indította el. Langsteiner Marianne mai szemmel is jó dobásnak tartja az akkor 12 nap alatt több mint 50 ezer ügyfelet hozó kampányt, amellyel, mint mondja, jócskán fellendítették a mobiltelefónia hazai terjedését.

BEDŐ IVÁN

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Trend

Mire való a telefon?

A mobiltelefonokat már régóta nem csupán beszélgetésre használják, a legtöbb tulajdonos egyre inkább nélkülözhetetlen...

Nem tud megszabadulni a Michelin-csillagtól egy francia séf

Nem tud megszabadulni a Michelin-csillagtól egy francia séf

Ingyenreggelit kapnak a metróvállalattól, ha korábban járnak munkába a tokióiak

Ingyenreggelit kapnak a metróvállalattól, ha korábban járnak munkába a tokióiak

Újabb génszerkesztett babák születhetnek

Újabb génszerkesztett babák születhetnek

66 ezer munkanélküli több mint egy éve nem talált állást

66 ezer munkanélküli több mint egy éve nem talált állást

Olcsón nyer ki ivóvizet a levegőből Afrika egyik legígéretesebb feltalálója

Olcsón nyer ki ivóvizet a levegőből Afrika egyik legígéretesebb feltalálója

Még sosem gyilkoltak annyit Mexikóban, mint tavaly

Még sosem gyilkoltak annyit Mexikóban, mint tavaly