A Biblia tanítása szerinti cégirányítás nemcsak nemes és etikus, de a profitkilátásokat illetően is a lehető legracionálisabb döntés - tanítja egy magyar jezsuita szerzetes a Management by Jesus szemináriumokon.

Vajon ki a világtörténelem legsikeresebb vállalkozója? - teszi fel menetrendszerűen a kérdést Kiss Ulrich jezsuita szerzetes világi menedzsereknek tartott szemináriumain. A tudós tréner nem késlekedik a válasszal. Természetesen Krisztus - állítja -, hiszen ő 12 teljesen alkalmatlannak látszó emberből rettenthetetlen apostolokat faragott, akik aztán egy kétezer éven túl is sikeresen működő vállalkozást hoztak létre: a keresztény egyházat. A szokatlan felállás - nevezetesen, hogy pap oktat cégvezetőket, mit és hogyan tegyenek vállalkozásuk felfuttatása érdekében - a szerzetes életútjának ismeretében nem tűnik annyira ördögtől valónak. A 63 éves Kiss Ulrichot 13 éve szentelték pappá; ezt megelőzően többek között a L'Oréal kozmetikai multi párizsi központjában szolgált marketingigazgatóként, de az ékszerműves Cartier-nél és a divatdiktátor Loris Azzarónál is évekig menedzserkedett.

A gazdasági szakirodalomban közel félszázra teszik azon "vezértényezők" számát, amelyekre építve úgymond garantált az üzleti siker. Ezeket angolul management by-oknak hívják (ilyen a management by motivation, azaz motiváció általi vezetés vagy a management by objectives, vagyis a célkitűzések alapján való vezetés). A management by Jesus magyar találmány, de nem minden előzmény nélküli: a vallási óvezértényezőnek a management by Moses tekinthető. Utóbbinak a kiötlője, David Baron amerikai üzletember és rabbi, Mózes - Minden idők legnagyobb menedzsere című, magyarul is megjelent könyvében mintegy félszáz bonyolult szabály segítségével taglalja, mit kell tenni a virágzó cégért. E könyvet lapozgatva a magyar jezsuita végül arra a következtetésre jutott, hogy az üzletisiker-recept kevesebb összetevőből is kihozható, hiszen ha Isten a tízparancsolatba bele tudta sűríteni a vallásos élet minden főbb szabályát, akkor a vállalkozásban való jártassághoz, boldoguláshoz miért kellene több paragrafus, mint amennyivel Mózest látta el a Mindenható?! Ezért Kiss Ulrichnál sincs több "főparancs", mint amennyit a vállalkozó a két kezén meg tud számolni.

Az újszövetségi szeretetparancsolat aprópénzre váltása ebben a felfogásban például azt jelenti, hogy a vevőt komolyan veszem, nem a balekot látom benne, akire rátukmálhatom a bóvlit. Hasonlóképpen, a "jézusi üzleti módszert" alkalmazó vállalkozó nem zsákmányolhatja ki az alkalmazottait; velük szemben nem lehet az a fő stratégiai szempont, hogy minél kevésbé részesüljenek a haszonból. Már csak azért sem, mert a management by Jesus alaptételei közé tartozik, hogy a vállalat sikere nem kizárólag a vezetőn múlik; az minden munkatárs közös erőfeszítésének a gyümölcse, miáltal a haszon sem lehet csupán a tulajdonosoké és a legfelsőbb vezetőké.

Ezekre a közhelyszerű megfogalmazásokra egyébként Ulrich atya szerint "szekuláris módon" is rájöttek már az okosabb cégirányítók. Az ő kurzusának az a célja, hogy a magyar cégvezetőkkel is megértesse: nemcsak elvi meggyőződésből, hanem önző okok miatt is érdemes etikusan cégvezetni, a tisztesség ugyanis hosszú távon mindig kifizetődő. Komoly költségcsökkentő tényező lehet például az, ha a vállalkozás alkalmazottai becsületes, egyszersmind megbecsült emberek, hiszen ha nem lopnak, nem csalnak, kisebbek lesznek a vállalkozás "kiadásai" is. A management by Jesus elsőrendű célja persze nem a rövid távú meggazdagodás - bár a teória ezt sem zárja ki -, hanem egy olyan, hosszú távon, akár több emberöltőn át életképes vállalkozás működtetése, amelyben mind a munkájában részt vevők, mind a vállalkozással kapcsolatba kerülők úgymond jól járnak.

Az előadó nem papol, a szeminárium gyakorlatközpontú - mondják, akik már elvégezték a kurzust, köztük Holman Attila építészeti vállalkozó. A módszer elsajátítása azonban csak elméletben könnyű: a krisztusi vezértényező követőinek időnként nehéz keresztnek bizonyul, hogy vállalatirányítási döntési helyzetekben a világi észjárással ellenkezően cselekedjenek, például a versenytársakkal ellentétben ne kenőpénzzel próbáljanak egy-egy megbízást elnyerni.

A management by Jesus még a magyar rögvalóság olyan problémáira is krisztusi választ ad, mint a krónikus és idült adóelkerülés. Kiss Ulrich határozottan állítja, hogy a közterhek elkerülésére és az üzletfelek átvágására fordított energia és leleményesség nagyságrendekkel többet fial, ha innovációra és a partnerek igényeinek maximális kielégítésére fordítják. A szerzetes szerint - bár ezt nem a Bibliából vezeti le - az adócsalás "a gyerekes dac megnyilvánulása". Igaz, az emberek többsége nemritkán szkeptikus azzal kapcsolatban, hogy adóforintjai jól hasznosulnak-e, ám az effajta okoskodásnak a management by Jesusban nincs helye. A krisztusi üzletembernek illik pozitívan, a közjóért való cselekvés egyik eszközeként tekintenie az adófizetésre. Elvégre a szemináriuma arra fut ki, hogy a vállalkozónak "mint vállalkozónak kell megváltoztatnia a világot".

DOBSZAY JÁNOS

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Trend

Edzésterv

Őszintébbek a vezetők a vállalaton kívülről jövő, titoktartásra kötelezett coach előtt, mint kollégáik vagy főnökük...

A hűtlenséget az arcról le lehet olvasni

A hűtlenséget az arcról le lehet olvasni

A Notre-Dame székesegyházról tett közzé 360 fokban mozgatható videót a BBC

A Notre-Dame székesegyházról tett közzé 360 fokban mozgatható videót a BBC

A notre-dame-i tűz miatt ingyen adja a Párizsban játszódó Assassin's Creed játékot a Ubisoft

A notre-dame-i tűz miatt ingyen adja a Párizsban játszódó Assassin's Creed játékot a Ubisoft

Húszmilliárd dollárnyi amerikai terméket fenyeget büntetővámmal az EU

Húszmilliárd dollárnyi amerikai terméket fenyeget büntetővámmal az EU

Lángol egy háztető Józsefvárosban

Lángol egy háztető Józsefvárosban

Az Apple is beszáll a Notre-Dame újjáépítésébe

Az Apple is beszáll a Notre-Dame újjáépítésébe