szerző:
HVG

A külföldi tapasztalatok azt mutatják, a metropolisok belvárosába behajtó járművek tulajdonosaitól beszedett dugódíjak...

A külföldi tapasztalatok azt mutatják, a metropolisok belvárosába behajtó járművek tulajdonosaitól beszedett dugódíjak átlagosan 15–30 százalékkal csökkentik az érintett körzetek forgalmát, és ezzel élhetőbbé teszik a korábban túlzsúfolt kerületeket. A belvárosi forgalmat elsőként Szingapúrban korlátozták, 1975-ben, s az első időszakban 80 százalékkal zuhant azon teher- és személyautók száma, amelyek a reggeli csúcsidőszakban beléptek a 6 négyzetkilométeres belvárosi korlátozási zónába. Szingapúrt több évvel később egyebek mellett London és Stockholm követte. Mára a dugódíjas belvárosok többségében elektronikusan szedik be a pénzt, az autósoknak még lassítaniuk sem kell. Milánóban 2009 végéig tart a próbaüzem. Több amerikai városban – például San Franciscóban és New Yorkban – már évek óta fontolgatják, majd rendre el is vetik a díj bevezetését. A keleti parti nagyvárosban 8 dollárt kérnének a reggel 6 és este 6 között a Manhattan sziget déli részére belépő járművezetőktől, és a bevételt a regionális tömegközlekedés fejlesztésére fordítanák. Bár a polgármesteri hivatal dugódíjpárti, nem kizárt, hogy a New York-iak – hasonlóan az angliai Birmingham és Manchester, illetve a kínai Hongkong lakóihoz – megússzák fizetés nélkül.

A világvárosok mellett több kisebb település – a máltai La Valletta, az angliai Durham vagy a lettországi Riga – is bevezette a maga dugódíját. Ezek a települések főként a turista- és az átmenő forgalmat akarják kiszorítani a belvárosból, s a statisztikák szerint a forgalom-visszaesés néha elérte a 75 százalékot is.

Franciaországban dugódíjas autópálya is van: a Párizst és Lille-t összekötő szakaszon 1992 óta kell pluszdíjat fizetni a pályát a hétvégi csúcsidőszakban használóknak. Chile fővárosában, Santiagóban pedig a belső kerületeket átszelő, zárt, közlekedési lámpa nélküli főúton szednek pénzt.

A díjak bevezetését hivatalosan általában azzal indokolják, hogy a csúcsidőben érkezőkkel meg kell fizettetni az általuk okozott torlódás költségeit, s az is az érvek közé tartozik, hogy más szolgáltatások – például a telefon, a repülőgépjáratok vagy akár az áramszolgáltatás – esetében is többet kell fizetni, ha csúcsidőben veszik igénybe őket. Az is közrejátszik a bevezetésben, hogy a behajtási illeték nem rossz üzlet: Szingapúrban a bevételek 12 százalékát, Norvégiában pedig, ahol az Oslót, Trondheimet és Bergent átszelő pálya városi szakaszán kell fizetni, a díjak 20 százalékát fordítják a rendszer működtetésére. A „dugópénz” egyébként eredetileg nem is az úthasználathoz, hanem a New York-i földalatti jegyáraihoz kapcsolódott: a csúcsforgalmi különdíj atyjaként a közgazdasági Nobel-díjas William Vickreyt tartják számon, aki az 1950-es évek elején már azt szorgalmazta, hogy a csúcsidőben felszállók fizessenek többet, mint a más napszakokban utazók.

A díjszedésnek különféle formái vannak: Szingapúrban és Stockholmban alkalmanként másfél-két eurót kell fizetni, míg Londonban napijegyet árulnak 8 fontért, de a legdrágább ára elérheti a 25 fontot is. London belvárosában egyébként a díjszedés 2003-as bevezetése óta 33 százalékkal csökkent az autóforgalom: a „jó útra tért” járművezetők – köztük a szállítók – harmada a reggel 7 órakor kezdődő fizetési időszak előtt érkezik, és este 6 után távozik, míg a másik harmad buszon jut el a belső kerületekbe. Harmadnyi érkező pedig egyszerűen eltűnt: a járművezetők összevonnak utakat, és emiatt ritkábban hajtanak be a belvárosba.

A környezetvédelem és a dugódíj összekapcsolása terén sem egységes az álláspont: több városban például csökkentett díjat fizetnek a hibrid, illetve korszerű motorokkal közlekedő járművek, míg a most hivatalban lévő londoni főpolgármester, Boris Johnson ellenzi a különbségtételt. Johnson ugyanis a környezetbarát autókat sem látja szívesen a belvárosban, mert attól tart, az esetleges kivételezés eredménye hosszabb távon a forgalom újbóli növekedése lenne.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Még egyet kavarnak a nagykörúti villamos menetrendjén, de szeptember elejére ígérik, minden rendben lesz

Még egyet kavarnak a nagykörúti villamos menetrendjén, de szeptember elejére ígérik, minden rendben lesz

Magyar siker a locarnói filmfesztiválon

Magyar siker a locarnói filmfesztiválon

Rászorulók kapják a Sziget fesztiválon hátrahagyott 600 sátrat

Rászorulók kapják a Sziget fesztiválon hátrahagyott 600 sátrat

Egy kutya brutális megölése miatt ítéltek börtönre egy magyar párt Angliában

Egy kutya brutális megölése miatt ítéltek börtönre egy magyar párt Angliában

Fülke: 1956 után a Páneurópai piknik idején vívtuk ki Európa tiszteletét

Fülke: 1956 után a Páneurópai piknik idején vívtuk ki Európa tiszteletét

Meghalt Boda-Szász Kriszta színművész

Meghalt Boda-Szász Kriszta színművész