szerző:
HVG

Míg korábban folyosói szóbeszédekből, belső telefonkönyvekből, majd névsorokat tartalmazó Excel-táblázatokból próbálták sokan kiókumlálni, melyik kollégától milyen üzleti előnyre számíthatnak, ma már számos web2-es szolgáltatással ki lehet váltani az ősi technikákat.

Tudni kell, kihez milyen kérdéssel érdemes fordulni – szól a klasszikus személyzeti bölcsesség. De mit tegyen az ember, ha képtelen fejben tartani több száz ismerősének adatait és azt, hogy kitől milyen témában várhat segítséget? Legokosabb – vágják rá az informatikai alkalmazások szakemberei –, ha azonnal beiratkozik egy web2-es-gyorstalpalóra.

A legújabb internetes és informatikai alkalmazások ugyanis nemcsak arra szolgálnak, hogy szabadidejükben jól érezzék magukat az emberek a különböző közösségi oldalakon, például az iwiwen, a Facebookon vagy a Twitteren, s megosszák haverjaikkal kedvenc zenéiket, receptjeiket és fotóikat. A legtöbb cég gyakorlatilag pontosan ugyanezt a technológiát használja, amikor a vállalati intraneten vagy e-mailben véleményezésre körbeküld egy-egy adatsort, kutatást vagy elemzést a kollégáknak – mutat rá Papp Attila, az IQSYS Informatikai és Tanácsadó Zrt. partnere, üzletiintelligencia-szakértő.

Akadnak viszont olyan területek, amelyeken a vállalatirányítási és üzletiintelligencia-rendszerek lemaradásban vannak a közösségi felületekhez képest. Sokak számára hasznos lenne például olyan intelligens céges informatikai felület, amely – a Google Wave alkalmazáshoz hasonlóan – a jelenleg szokásosnál sokkal gyorsabb kommunikációt és együttműködést tesz lehetővé. A Google újítása képes kiváltani az e-mailes dokumentumküldést, a külön csatornákon folytatott csetelést és blogolást: egymásnak küldött csomagok helyett egyetlen „objektum” áll középen, amelyen közösen lehet dolgozni. Ezzel például elejét lehet venni a céges munkát megkeserítő, egy-egy hivatalos körüzenetre érkezett hozzászólásözönnek. A személyes kapcsolatokat sem kell a címlistán vagy a névjegyalbumban bogarászni, elég egy megadott téma alapján lefuttatni egy gyors keresést, s az intelligens rendszer máris kidobja a témával foglalkozók nevét és hozzászólásait. Az efféle kutakodást és a közös munkát elősegítő első szoftverpalánták már meg is jelentek a magyar infokommunikációs cégek kínálatában, némelyik megoldás annyira kedvező áron beszerezhető, hogy arra már kisebb vállalkozásoknak is megérheti beruházni.

Növelheti egy vállalat hatékonyságát, ha gyorsan és pontosan képes szervezni a bejövő információkat. Ebben persze semmi újdonság nincs, már jó négy évtizeddel ezelőtt alkalmaztak olyan „tudásmunkásokat”, akiknek a munkaköri leírásában az információk rendezése szerepelt. Ma viszont már teljes ágazatok tevékenysége forog a hatékony információmenedzsment körül – elég csak a pénzintézetekre gondolni. További lépést jelentett az információkezelés törzsfejlődésében, hogy az utóbbi időben rájöttek: felesleges a vállalati hierarchiában föl-le áramoltatni az információkat az éppen kijelölt döntéshozatali szintek között, sokkal célszerűbb – és kifizetődőbb – a kisebb fajsúlyú döntéseket az információ keletkezésének pontján meghozni. Innen már csak egy kis lépés az „információs demokrácia”, vagyis az az idilli állapot, amikor minden munkatárs alanyi jogon hozzáfér a napi munkájához szükséges információkhoz.

Ezért aztán nem is olyan földtől elrugaszkodott dolog azt feltételezni, hogy még több, web2-es technológiákon alapuló megoldás fog beszivárogni a vállalati világba. Minél inkább lebomlik a szigorú vállalati hierarchia – márpedig ennek vannak már jelei –, annál több hatékony, gyors reagálású, akár több szervezeti egységen átívelő, önszerveződő csoport fog kialakulni a munkahelyeken. S mivel számukra kulcsfontosságú lesz az, hogy minél gyorsabban minél több információhoz jussanak, felértékelődnek a már említett, az együttműködést és az információmegosztást elősegítő informatikai megoldások.

Egyre inkább hajlanak arra a cégek, hogy az online enciklopédiák és a közösségi oldalak előnyös tulajdonságainak összegyúrásával létrehozzanak egy vállalati tudásmenedzsment-rendszert. Ebbe aztán bevinnék a munkatársak fejében felhalmozódott összes tudást és tapasztalatot, kiegészítve a vállalati dokumentumokkal. S ha valakinek hirtelen szüksége lenne valamilyen információra, a belső tudástárban könnyen és gyorsan megtalálhatná – egy felmérés szerint számos kreatív munkatárs munkaideje közel harmadát információvadászattal tölti.

A hatékony információmenedzsmenthez nem is kellenek feltétlenül új, csillogó-villogó alkalmazások. Elegendő lenne csupán okosan szervezni és integrálni a meglévő vállalati és nyilvános adatbázisokat, illetve adattárházakat, majd egy webes felületen elérhetővé tenni az egységesen kezelt céges információkat.

NYERGES JÁNOS

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Baleset volt az M5-ösön - egy sávon halad a forgalom

Baleset volt az M5-ösön - egy sávon halad a forgalom

Megszüntetné a panelházak szemétledobóit a Magyar Közös Képviselők Egyesülete

Megszüntetné a panelházak szemétledobóit a Magyar Közös Képviselők Egyesülete

Hőség, zivatar - mindenre figyelmeztetést adtak ki

Hőség, zivatar - mindenre figyelmeztetést adtak ki

A kormány rá akar venni bennünket, hogy együnk több dinnyét

A kormány rá akar venni bennünket, hogy együnk több dinnyét

Magyar dokumentumfilm hozta el az emberi jogi díjat a Szarajevói Filmfesztiválról

Magyar dokumentumfilm hozta el az emberi jogi díjat a Szarajevói Filmfesztiválról

Hétvégén eldőlhet, meg lehet-e fékezni Trumpot

Hétvégén eldőlhet, meg lehet-e fékezni Trumpot