A 148 áldozatot követelő január eleji vörös-tengeri repülőgép-szerencsétlenség nyomán felvetődik a kérdés: mennyire biztonságosak a tömegturizmust szolgáló olcsó charterjáratok? Az Európai Unióban az ellenőrzések szigorítását tervezik.

"Az a gép borzalmas állapotban volt!" - nyilatkozta a január első hétvégéjén az egyiptomi Sarm-el-Sejk üdülőhelynél a Vörös-tengerbe zuhant chartergépről egy olasz turista, aki utolsó előtti útján repült az egyiptomi Flash Airlines társaság Boeing-737-esén. A gép január 2-án, pénteken 10.10-kor landolt Torinóban, olasz csoportokat hozva haza Sarm-el-Sejkből, és 11.40-kor indult vissza zsúfolásig megrakottan; 15.45-kor szállt le, majd hamarosan újra a levegőbe emelkedett, hogy 21.27-re Velencébe érkezzen, ahonnan 22.45-kor indult vissza Sarm-el-Sejkbe, majd szombaton hajnali 3.30-kor szállt fel Párizs felé végzetes útjára - végig ugyanazzal a személyzettel. A fent idézett udinei kisvállalkozó családjával utazott vörös-tengeri üdülésre az Alpitour utazási iroda szervezésében, és elmondása szerint a Flash Airlines gépe igencsak lepusztultnak látszott: az ülések szakadtak voltak, az utastérben ételmaradékok és szemét, hiányoztak biztonsági övek, a mennyezeti panelek egyike-másika lógott, a fáradt személyzet siettette a be- és kiszállást, mert késésben voltak. "Semmiféle biztonsági ellenőrzés nem volt, imádkoztam, hogy épségben megérkezzünk" - mondta az illető az olasz Raiuno televíziónak még a katasztrófa okozta sokk hatása alatt.

Ugyanezen az 1992-ben készült - tehát viszonylag új - Boeing-737-300 típusú gépen 2002-ben, Bolognába tartva, kigyulladt az egyik hajtómű, és a pilóta bravúros kényszerleszállást hajtott végre Athénban. 2003 elején pedig az egyiptomi Boeing Genfben kényszerült menetrenden kívüli leszállásra műszaki zavar miatt. A Boeinget egyébként hétszer jegyezték be, vagyis ennyi tulajdonos üzemeltette 1992 októberétől az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, majd Egyiptomban. Az is kiderült, hogy a Flash Airlines gépei - összesen kettőt üzemeltetett a kis légitársaság, kizárólag charterjáratokon - már 2002 októbere óta nem szállhatnak le Svájcban, mert az alpesi ország repülési hatósága (OFAC) egy ellenőrzés alkalmával "komoly hiányosságokat" talált Célestine Perissinotto szóvivő közlése szerint. Mohamed Nur, a Flash vezetője viszont a Reuters hírügynökségnek nyilatkozva azt állította, hogy a svájci ellenőrök csak kisebb mulasztásokat találtak - nem volt például ködszemüvegük a pilótáknak -, és valójában elszámolási vita áll a kitiltás hátterében: a zürichi repülőtér 30 ezer frankot követel a társaságtól, amit az nem hajlandó kifizetni.

A svájci hatóság azonban köti az ebet a karóhoz: 2002 áprilisában és októberében a Flash mindkét gépét átvizsgálták, és azon túl, hogy nem voltak rendben a kísérő iratok (hiányzott például az üzemanyag-tartalékra vonatkozó kötelező számítás), nyilvánvaló karbantartási mulasztásokra bukkantak a futóműnél, a hajtóműveken és az irányítóberendezéseken is. Ezt követően, decemberben egy norvégiai üzemben a gyártó előírásainak megfelelően átvizsgálták és rendbe hozták a Flash most lezuhant gépét (ez volt az utolsó nagyobb karbantartása), a társaság azonban nem folyamodott újabb légtérhasználati engedélyért a svájci hatósághoz. A történtek fényében most mosakodni kényszerül az olasz és a francia légügyi hatóság: ha a svájciak kitiltották, ők miért engedték leszállni repülőtereiken ezt a lepusztult gépet?

A BBC brit televízió nyomozást végzett, és kiderítette, hogy 2002-ben a Flash Airlines gépein kívül további hat kisebb társaság gépeit tiltották ki hasonló hiányosságok miatt valamelyik európai országból, és erről az egyes nemzeti légügyi hatóságok tudtak is - az utasok és a gépeket igénybe vevő utazásszervező irodák viszont nem. A kölcsönös információ fóruma az Európai Polgári Repülésügyi Konferencia (ECAC) nevű kormányközi szervezet, amelynek 41 európai ország a tagja, és amelynek 1996-tól működik egy adatbázisa (SAFA). Ez tartalmazza az egyes nemzeti hatóságok által szúrópróbaszerűen végrehajtott ellenőrzések eredményeit. Évente több ezer ilyen alkalmi kontroll történik, ám ezek eredményét a társaságok közötti gyilkos konkurenciaharc miatt olyannyira bizalmasan kezelik a légügyi hatóságok, hogy még egymással sem mindig osztják meg az információt.

A Légitársaságok Nemzetközi Szövetségének (IATA) adatai szerint 2003-ban a polgári légitársaságok gépeivel 36 baleset történt, és ezek éppen fele charterjáratoknál. Figyelembe véve azonban, hogy a menetrendszerű járatokon megtett 21 milliárd kilométerrel szemben a charterjáratok mindössze 699 millió kilométert repültek, ebben a körben 15-szörös a kockázat. Holott a chartergépekre ugyanazok a biztonsági előírások és követelmények érvényesek, mint a menetrendszerűekre. Ám a bérelt repülők üzemeltetése - az utazási irodák versenye miatt alacsony jegyáraik okán - csak akkor igazán nyereséges, ha a gépeket a nyaralási szezonban maximálisan kihasználják. Némely kis társaságok pedig vélhetően a karbantartásra fordított összegek lefaragásával is csökkenteni próbálják költségeiket.

A gyártók általában a repült üzemórák, illetve a le- és felszállások számához kötve írják elő a gépek kötelező karbantartási műveleteit. A Boeing is valóságos karbantartási kódexet ad gépeihez, szakértők szerint azonban erősen kérdéses, hogy a kis társaságok maradéktalanul betartanak-e minden előírást. Pierluigi Di Palma, az olasz légügyi hatóság (Enac) vezetője szerint ez a személyzet kihasználására is érvényes, a kis társaságok pilótái jóval többet kénytelenek repülni, mint a nagyokéi, nem kapják meg a szakszervezeti megállapodásokban rögzített kötelező pihenőidőket.

Ellenpélda is akad: az utóbbi negyven évben egyszer sem érte baleset az osztrák nemzeti társaság, az AUA gépeit. Január 5-én azonban majdnem bekövetkezett a "statisztikarontás"; a Bécsből Münchenbe tartó Fokker-70-es gép, 28 utassal a fedélzetén, 7 kilométerre a müncheni repülőtértől kényszerleszállást hajtott végre. A gép kerekei letörtek, az utasok közül többen sokkot kaptak, komolyabb sérülés azonban nem történt. A német szakértők vizsgálatából kiderült, hogy a hajtóművek teljesítményének csökkenését a rajtuk lévő jégtelenítő lap törése okozta. A pilóta a vibrációból érzékelte a problémát, s tíz perccel később a szántóföldre "tette le" a gépet. Az AUA ezek után átmenetileg kivonta a forgalomból mind a 9 Fokker típusú repülőgépét, hogy alaposan átvizsgálja őket.

Nelly Maes belga zöld párti európai parlamenti képviselő évek óta harcol azért, hogy a légitársaságok ellenőrzése átláthatóbb és nyilvános legyen. Tavaly készített parlamenti jelentésében tarthatatlannak minősítette, hogy az ellenőrzési adatokat üzleti titokra hivatkozva bizalmasan kezelik, és a legfőbb érintettek nem férhetnek hozzájuk. A kockázat főként a nem európai kis társaságoknál igazán nagy - állapította meg -, márpedig az EU-ban, ahol tavaly mintegy 35 millió turista szállt chartergépre, az utasok 59 százalékát ilyenek szállították.

A hamarosan felállítandó, kölni székhelyű Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (AESA) hatásköre csak az EU-országok társaságaira és azok gépeire terjed majd ki, a külföldiek ellenőrzését egy elfogadásra váró új EU-irányelv tenné lehetővé. E jogszabály rendszeressé tenné minden külföldi társaság közösségi repülőtéren leszálló gépének ellenőrzését és kötelezővé az eredmény megosztását a többi EU-ország hatóságaival. Az ellenőrzések alapján az Európai Bizottság (EB) évente nyilvános jelentést készítene, felsorolva a kockázatosnak ítélt társaságokat és repülőgépeket, amelyeket ki is tiltanának az EU légteréből. Pontosabban, ha egy országból kitiltottak egy társaságot, a jogszabály alapján az EB felhatalmazást kapna, hogy a tilalmat az unió egészére kiterjessze. Az irányelv jelenleg egyeztetés alatt áll, több tagország ugyanis - nemzeti hatáskörben kívánva tartani az intézkedés jogát - ódzkodik elfogadásától. "Óvatosnak kell lennünk az efféle feketelistákkal, hiszen a legbiztonságosabb légitársaságokkal is előfordulhat baleset" - vélte egy, a párizsi Le Monde által idézett szakértő. A kompromisszum az lehet, hogy végül az EB csupán ajánlást tesz majd a kitiltásra.

MAGYAR PÉTER

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Monitor

Magyar charterkép

A Polgári Légiközlekedési Hatóság szóvivője, Bajkó Erika elmondása szerint tavaly 2232 charterjárattal összesen 650...

Hat hónap kényszerszünet után győzelemmel tért vissza a magyar atlétika csillaga

Hat hónap kényszerszünet után győzelemmel tért vissza a magyar atlétika csillaga

Mi vár ránk a jövőben? Jóindulatú diktátor, oltalmazó isten vagy valami más?

Mi vár ránk a jövőben? Jóindulatú diktátor, oltalmazó isten vagy valami más?

Rendőrség: Hat főt kellett eltávolítani a Lánchídról

Rendőrség: Hat főt kellett eltávolítani a Lánchídról

Lavinaveszély miatt lezártak a 75-ös főút egy szakaszát Erdélyben

Lavinaveszély miatt lezártak a 75-ös főút egy szakaszát Erdélyben

Újra jön a nagy havazás, hat megyére adják ki a figyelmeztetést

Újra jön a nagy havazás, hat megyére adják ki a figyelmeztetést

Elhunyt Sárkány József művészettörténész

Elhunyt Sárkány József művészettörténész