Egyéves kampányt indított a közlekedési balesetek megelőzéséért az Egészségügyi Világszervezet, amely a Világbankkal közös jelentésében rámutatott: évente 1,2 millió ember hal meg az utakon, és ez a szám vészesen növekvő tendenciát mutat.

,,Ilyen többé nem fordulhat elő" - mondta állítólag a halottkém, miután megvizsgálta a világ első végzetes autóbalesetének áldozatát. Az akkor 44 éves, kétgyermekes anyát, Bridget Driscollt 1896. augusztus 17-én Londonban, a Crystal Palace-nál gázolta el egy - a szemtanúk szerint óriási, óránként 12 kilométeres sebességgel - "száguldó" kocsi, amelyen egy angol-francia cég kínált bemutató utazásokat. Az akkor általános megrökönyödést keltett szerencsétlenséghez hasonló balesetek aztán a következő száz évben - becslések szerint - mintegy 25 millió ember életét követelték világszerte. Legalábbis ezt az adatot idézi az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és a Világbank közös jelentése, amely a közlekedési balesetek számának vészes növekedésére figyelmeztet.

A dokumentumban közölt statisztika azt mutatja, hogy 2002-ben 1,18 millió - vagyis naponta 3242 - ember vesztette életét az utakon, ami az összes haláleset 2,1 százalékát tette ki. A sérültek számáról nincs pontos adat, a meglehetősen nagy szórást mutató becslések 20 és 50 millió között mozognak. Az viszont biztos, hogy a halálos áldozatok több mint fele a legaktívabb, a 44 évesnél fiatalabb generációkból kerül ki. Az 5-29 évesek között világszerte a második, a 30-44 évesek között a harmadik leggyakoribb, az Egyesült Államokban pedig a 35 évesnél fiatalabbak között a vezető halálozási ok a közúti baleset, amely összességében a 11. helyen áll a feketelistán, de - ha nem változik meg a tendencia - 2020-ra akár a hatodik helyre is előreléphet, megelőzve például az AIDS-et vagy a tbc-t. Az előrejelzések szerint ugyanis bő másfél évtized múlva a közlekedési balesetek áldozatainak száma elérheti az évi 2,3 milliót, azaz az összes haláleset 3,4 százalékát.

Az Észak-Dél kontraszt a közlekedés biztonságában is erősödik: a prognózis szerint a 21. század első két évtizedében a fejlett országokban 30 százalékkal csökken, a szegény államokban viszont 80 százalékkal növekszik a végzetes közúti szerencsétlenségek száma. "Csupán az autók ötöde fut a fejlődő országokban, mégis ott történik a halálesetek 80 százaléka" - figyelmeztetett Etienne Krug, a WHO illetékes igazgatója. Míg világszerte átlagosan százezer emberből évente 19 veszíti életét az utakon, ez az arány Afrikában helyenként meghaladja a 28-at, Ázsiában 16-19 közé esik (de Vietnamban például eléri a 27-et), a legbiztonságosabbnak tartott Nyugat-Európában pedig 11-12 körül van. Személetes példaként idézi a jelentés azt is, hogy 1975-1998 között az Egyesült Államokban 27, Kanadában pedig 63 százalékkal csökkent, míg Malajziában ugyanebben az időszakban 44 (a motorizációt jókora késéssel kezdő Kínában pedig 243) százalékkal nőtt a százezer lakosra jutó közúti halálesetek száma.

Országcsoportonként, a közlekedés jellemzőitől függően, különbözik a végzetes balesetek jellege is: a szegény államokban többnyire gyalogosok veszítik életüket az utakon. Indiában például a közúti szerencsétlenségek halottainak több mint fele kerül ki közülük, míg az Egyesült Államokban a 15 százalékot sem éri el az arányuk: ott az áldozatok több mint háromnegyedét gépjárműben éri a halál.

A közlekedési balesetek, sérülések ugyanakkor a fejlett országokban okozzák a legnagyobb - a kórházi kezelések költségeiből, a kieső munkaerőből és más tényezőkből összeálló -, pénzben is mérhető kárt. A közlekedéskutatás egyik nemzetközileg is elismert központja, a brit Transport Research Laboratory (TRL) becslése szerint a GDP-hez viszonyítva a szegény országokban 1, a közepes bevételű államokban 1,5, a gazdagokban pedig 2 százalékot tesz ki ez a veszteség. A TRL adatai azt mutatják, hogy a balesetek által okozott kár 1997-ben világméretekben elérte az 518 milliárd dollárt, és ebből 453 milliárd jutott a gazdag, vagyis a nyugat-európai és észak-amerikai országokra, valamint Japánra, Ausztráliára, illetve Új-Zélandra. 2000-ben az Egyesült Államokban 31,7 milliárd dollárba került csak az utakon megsérültek egészségügyi ellátása, és több mint 200 milliárdra becsülik a teljes gazdasági veszteséget, amely 1999-ben Kínában például 12,5 milliárd, 2000-ben Dél-Afrikában 2 milliárd, Bangladesben 745 millió, Ugandában pedig 101 millió dollár volt.

Kifizetődő tehát áldozni a közlekedés biztonságára, ezért is tette a WHO a baleset-megelőzés fontosságát az idei, április 7-ei egészségügyi világnap témájává, és ezért állt az ügy mellé számos ismert személyiség. Mint a BBC internetes hírszolgálata beszámolt róla, egy, a kampányt támogató reklámfilmben például művégtag nélkül látható Paul McCartney hitvese, a fotómodell Heather Mills, akinek térd alatt amputálni kellett a lábát, miután egy rendőrmotoros elütötte. A szerencsétlenség 1993-ban történt, csaknem húsz évvel az után, hogy ugyancsak egy közlekedési balesetben a manöken édesanyja is elvesztette a lábát. A Forma-1 hatszoros német világbajnoka, Michael Schumacher a hónap elején Dublinban az EU tagországainak közlekedési minisztereivel együtt igyekezett népszerűsíteni az unió közlekedésbiztonsági chartáját, amelynek célja, hogy 2010-re a jelenleginek a felére csökkenjen a tagországokban a közúti halálesetek száma. Ennek jegyében 2005 októberétől például minden egyes, az EU piacára kerülő autótípusnak meg kell majd felelnie egy sor olyan követelménynek, amely gázolás esetén a gyalogosok védelmét szolgálja. Egyebek közt magasabbra emelik az autók motorháztetejét, és a kocsira csapódó járókelők megóvására rugalmas deformációs zónát alakítanak ki, de külső légzsákok alkalmazására is folynak már kísérletek.

A végzetes közlekedési balesetek számának növekedése miatti aggodalmának nemrég hangot adott George W. Bush amerikai elnök és Tony Blair brit kormányfő is, a WHO és a Világbank jelentésének előszavához pedig olyan politikusok járultak hozzá néhány mondattal, mint a francia, a brazil és a kenyai elnök, az ománi szultán, valamint a vietnami és a thaiföldi kormányfő. Jacques Chirac francia államfő például eldicsekedett, hogy hazájában a kormányzati szervek és a civil szervezetek összefogásával 2003-ban az egy évvel korábbi 7242-ről 5732-re, azaz 20 százalékkal sikerült leszorítani a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Monitor

Biztató tavasz

Tavaly csaknem húszezer, az egy évvel korábbinál mintegy 1,5 százalékkal több baleset történt a magyar utakon, a...

Vidékről mozgósít a Jobbik további tüntetésekre

Vidékről mozgósít a Jobbik további tüntetésekre

Index: Megvonhatja a Momentum és a Párbeszéd állami támogatását az ÁSZ

Index: Megvonhatja a Momentum és a Párbeszéd állami támogatását az ÁSZ

Igazoltatták a rendőrök egy belvárosi kocsma vendégeit az esti tüntetés után - videó

Igazoltatták a rendőrök egy belvárosi kocsma vendégeit az esti tüntetés után - videó

Bagóért kap még 5 évre budavári bérlakást a fideszes exképviselő

Bagóért kap még 5 évre budavári bérlakást a fideszes exképviselő

Dinoszaurusztól az eredeti Micimackó-térképig: ezekért fizettek milliókat az idén

Dinoszaurusztól az eredeti Micimackó-térképig: ezekért fizettek milliókat az idén

Összevissza beszél a Google vezetője a titokzatos kínai keresőről

Összevissza beszél a Google vezetője a titokzatos kínai keresőről