Nassolva ünneplik a finomságok kedvelői a Nutella születésnapját: 40 éve kenik kenyérre az e nevet viselő lágy mogyorókrémet. Az olasz Ferrero cég terméke a Kindertojás is, amelynek gyártási ötlete 30 éve pattant ki az édesmester Michele agyából.

A helyszín Alba, egy kis olasz város, az időpont 1946. A helyi cukrászmester, Pietro Ferrero híján van a csokoládénak, az emberek pedig a pénznek, hogy a drága édességet megvegyék. A szükségből erény lesz, a mester a környék legendásnak mondott mogyoróját pirítja, majd őrli meg és keveri össze kakaóval, kakaóvajjal, növényi olajjal, tejporral, vaníliával és szójalecitinnel. A finom krémet üvegben árulja, amit a háziasszonyok az édesség elfogytával is hasznosíthatnak. A siker leírhatatlan, a pasta gianduiát, ahogyan a mogyorókrémet elnevezi az öreg Ferrero, olyan tömegben vásárolják, hogy a gyártó nem győzi buzdítani a környék gazdálkodóit a mogyorótermesztésre. Három évvel később a padrone még kenhetőbbé, még ízletesebbé teszi a mogyorókrémet, s immár jogos a supercrema gianduia elnevezés. A közönségsiker olyan átütő, hogy az olasz élelmiszerboltok új szolgáltatást vezetnek be: ha a gyerekek betérnek egy karéj kenyérrel, rákenik a mogyorókrémet. Ferrero utóbb azt állította, azért találta ki a puha, csokis-mogyorós, kenyérre kenhető krémet, hogy a szigorú anyukák ne tudják eltiltani a gyermekeket az édességtől.

Pietro és testvére, akivel a mester együtt édesítette az olaszok életét, az ötvenes években meghaltak, s a vállalkozás az apjához hasonlóan ötletgazdag Michelére maradt. Ő ma, 77 esztendősen még mindig vaskézzel irányítja az immár 13 ezer embert foglalkoztató, 1,7 milliárd euró forgalmú birodalmat. Maga a Ferrero família az olasz nagyvállalkozó-családok többségével - a De Benedettikkel, a Barillákkal, a Benettonokkal, az Agnellikkel - ellentétben szinte láthatatlan: sem a Forbes magazin gazdagsági világlistájának 128. helyén szereplő atya, sem fiai, a harmincas éveik közepén járó Pietro és Giovanni nem jelennek meg fogadásokon, nem támogatnak futballcsapatokat és nem adnak interjúkat. A nyilvánosság előtt 1994-ben tűntek fel először egy nagy árvíz után Albában, amikor - története során első ízben - átmenetileg be kellett zárni az ottani üzemet. Aztán újra elrejtőztek, állítólag Belgiumban élnek. Ferrero-gyárak persze nemcsak Olaszországban vannak, Franciaország, Írország és Lengyelország is ontja az albai nyalánkságokat, a tengerentúlt pedig az USA, Puerto Rico és Ecuador képviseli.

Mivel az olasz piaci előírások megtiltották a szuper szó használatát a terméknevekben, Ferreróék arra kényszerültek, hogy az időközben már az NSZK-ban és Franciaországban is közkedveltté vált mogyorókrémet átkereszteljék. Az 1964 áprilisától használt - innen a 40. születésnap - Nutella név Michele Ferrero találmánya; a keresztpapa szerint ez a szó éppen olyan lágyan olvad szét az ember szájában, mint maga a finomság, ráadásul minden nyelven könnyű kiejteni. Német nyelvterületen egyébként ma is folyik a művita, hogy milyen névelő illeti meg a Nutellát. A grammatikai háborút a cukrászmester már eldöntötte, közzétéve, hogy szerinte a Nutella ugyanolyan finom, akár der, akár die, akár das van előtte.

Ügyes marketingfogásként Ferreróék kitalálták, hogy ahány kontinens, annyiféle üvegben árulják a Nutellát, amivel a szenvedélyes gyűjtőket célozták meg. Jó ötletnek bizonyult az is, hogy Németországban a kilencvenes években Boris Becker lett az olasz mogyorókrém reklámhordozója. Minden bizonnyal az ő ismertségének is köszönhető, hogy ma világszerte 40 millióan édesítik kenyerüket Nutella krémmel, amelynek forgalma 640 millió euró körül van. A Ferrero cég nemzetközi receptversenyeket is rendez, így vált közkedveltté a mogyorókrémes palacsinta, de a madártej nutellás változata is gondolatébresztő. Hát még az olasz futballsztár, Francesco Totti töredelmes vallomása, miszerint az ő doppingjának Nutella a neve. Még a negatív kampány sem kezdte ki a finomság népszerűségét, így például pillanatok alatt sikerült visszaverni a vádat, hogy génkezelt a krémhez használt szójalecitin, s inkább csak kellemes borzongást okoztak azok a hírek, amelyek szerint több ízben is robbanószer burkának használták a nutellásüveget.

Sok cég megpróbálta másolni, utánozni az olasz édességcsodát, az egykori NDK-ban például Nudossi néven kísérleteztek valami hasonlóval. A legenda szerint létezik egy titkos Nutella-recept, mint amilyen a Coca-Coláé vagy az Unicumé, az igazság azonban állítólag az, hogy nincs semmiféle titok, legalábbis ami a krém összetételét illeti. A fontos inkább a termék garantált frissessége, a megszokott vidám címke és hogy a Nutella név állandóan forgalomban van, például úgy is, hogy újra meg újra felbukkan más Ferrero-édességeken is.

Az öt legnagyobb európai édességgyártó közé emelkedett olasz cég az idén egy másik bombasikerű termékének a születésnapját is ünnepli: 30 éves a Kindertojás, amiről neve alapján az egész világ azt képzeli, hogy német találmány. Pedig Michele Ferreróé volt az ötlet, Albában külön gyártóüzemet létesített a meglepetésfigurácskák gyártására. Az elmúlt 30 évben 15 ezer különféle meglepetésmütyür bújt ki a csokitojásokból, és 30 milliárd darab fogyott el belőlük. A kis figurák és játékok gyűjtése nemzetközi hobbi lett, egy-egy ritkább alakocskáért a szenvedélyes gyűjtők állítólag több ezer eurót is hajlandók megadni.

A Kindertojást nyáron nem forgalmazzák, mert elolvadna, a hivatalos indoklás szerint azonban azért a kényszerszünet, mert melegben a cég nem tudja garantálni azoknak a szigorú élelmiszer-higiéniai követelményeknek a betartását, amelyekhez ragaszkodik. Ugyanez a gondosság az indoka annak, hogy a szintén világszerte közkedvelt, az idén már 47 éves Mon Chéri bonbon sem kapható nyáron. Ekörül is sok a humbug, a reklám szerint a cég kizárólag piemonti cseresznyét hajlandó a csokiba mártani, amivel persze örök hálára kötelezi az Alba környéki termelőket. A frissesség szavatolása miatt nem kerül nyaranta az üzletek polcára az idén 20 esztendős, aranypapírban árult Ferrero Rocher desszert sem. Terméktestvére a Ferrero-Küsschen, a csókocska, amelyből az államelnökségért kampányoló osztrák külügyminiszternő, a névrokon Benita Ferrero-Waldner addig osztogatott, amíg a választási etikai bizottság le nem állította.

A Ferrero fiúk egyébként felosztották egymás között a piacot: Giovannié az amerikai kontinens, Pietróé pedig Európa és a világ többi része. Apjuk időről időre összevásárolja különféle cégek csokoládéit, kiül a háza teraszára, lassan elszopogatja őket, és közben megpróbálja kitalálni, milyen legyen az újabb olasz finomság. A hallgatag férfiú sosem árulja el, hogy ihlet gyanánt mit nassolt, ám egy biztos: az elmúlt ötven esztendőben mindössze három olyan termékötlete volt, amiből nem lett üzleti siker.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Novák Katalin: A törvény a pénzkeresés szabadságát adja meg – videó

Novák Katalin: A törvény a pénzkeresés szabadságát adja meg – videó

Hogy fehér lesz-e a karácsony? Egyelőre nem úgy tűnik

Hogy fehér lesz-e a karácsony? Egyelőre nem úgy tűnik

Ugyanolyan sokszínű élővilág rejtőzik a talpunk alatt is, mint a felszínen

Ugyanolyan sokszínű élővilág rejtőzik a talpunk alatt is, mint a felszínen

Irán elismerte: "fontos" rakétakísérletet hajtottak végre

Irán elismerte: "fontos" rakétakísérletet hajtottak végre

Teljes kijelzős, 48 megapixeles mobilt villantott a Honor

Teljes kijelzős, 48 megapixeles mobilt villantott a Honor

Az Animal Cannibals újra összehozta a rapszövetkezetet - klippremier

Az Animal Cannibals újra összehozta a rapszövetkezetet - klippremier