Szeméthegyek emelkednek Nápoly és más délolasz városok utcáin, miközben egy hulladéklerakó ellen tiltakozó tüntetők négy napra megbénították a vasúti közlekedést. A szemétkezelés egész Olaszországban megoldatlan, csak a maffia húz hasznot belőle.

"Lehetetlen állapot, hogy néhány száz tüntető megbéníthatja fél Olaszországot" - méltatlankodott a milánói Corriere della Sera jegyzetírója a múlt heti "szemétlázadás" kapcsán, amikor elkeseredett helybéliek megszállták Montecorvino vasúti csomópont pályaudvarát, négy napra kettévágva a Nápoly-Reggio Calabria vonalat, és ezzel megbénítva egész Dél-Olaszország vasúti forgalmát. Hatvan szerelvény ragadt a nyílt pályán, a tikkasztó hőségben a polgári védelemnek kellett ellátnia az utasokat. Mindez a nyári szabadságolások első hétvégéjén történt, így a forgalom az autópályákra terelődött, amelyeken kilométeres sorok alakultak ki. Még a köztársasági elnök is elítélte a blokád szervezőit, akiknek hangadója, a 33 éves Rosetta Sproviero valóságos szabadságharcosként szervezte a szemétháborút.

A tiltakozás közvetlen kiváltó oka, hogy a tartomány hulladékkezelési gondjainak megoldására kinevezett kormánybiztos elrendelte egy 2001-ben környezetszennyezés miatt bezárt szemétlerakó újbóli megnyitását. Ám ez csak a sokadik felvonás: Campania és Calabria tartományokban évek óta újra meg újra szeméthegyek bűzlenek az utcákon, mert egyszerűen nincs hová elszállítani a hulladékot. Idén tavasszal több nápolyi iskolát be kellett zárni néhány napra, mert az utcán felgyűlt szemét közegészségügyi veszélyt jelentett. A lerakók megteltek, újak építését a saját területén egyetlen település sem akarja engedélyezni, ugyanakkor - szintén lakossági tiltakozások, zöld szervezetek akciói miatt - korszerű égetőművek sem épülhetnek. A hatóságok, kényszerűségből, különleges megoldást alakítottak ki: a gyűjtőhelyen felhalmozott szemetet munkagépekkel műanyag fóliába göngyölik, majd a hatalmas bálákat vonatra rakják és Németországba utaztatják megsemmisítésre. Az olasz állami vasúttársaság (FS) Ecolog nevű leányvállalata szervezi a szállítást, naponta négy szerelvény indul útnak 2500 tonna szeméttel. Egy tonna hulladék felszámolása ezzel a méregdrága módszerrel 130-160 euróba kerül, miközben Campania napi szeméttermelése 7500 tonna.

Az áldatlan állapotok kialakulásáért a politikai vezetést tartják felelősnek, amely tíz éve halogatja a tartós és környezetkímélő megoldás kialakítását - a füstgázmosóval ellátott, áramot termelő szemétégetők megépítését -, de felelős a lakosságot mind a lerakás, mind az égetés ellen hangoló zöld szervezetek rövidlátása és a helyi szervezett bűnözés is, amelynek kitűnő üzlet az illegális szemétlerakók üzemeltetése. A helyzet tavaly annyira elmérgesedett, hogy a Berlusconi-kormány kormánybiztost nevezett ki a campaniai szemétválság kezelésére, ő pedig nem talált jobb megoldást, mint újból üzembe helyeztetni a Parapoti melletti, évi 1,7 millió köbméter hulladék befogadására alkalmas lerakót. Tény: ezt egy 1999-ben lefolytatott vizsgálat nyomán a környezetvédelmi hatóság veszélyesnek ítélte - mivel a szivárgó mérgező anyagok megfertőzték a talajvizet -, és hosszú jogi hercehurca után a bíróság 2001-ben bezáratta. Újranyitása elkeserítette a közelben lakókat: "rákos és allergiás megbetegedések pusztítanak ezen a környéken; a parapoti lerakót nem szabad újból megnyitni, minden eszközzel tiltakozni fogunk" - jelentette ki Rosetta Sproviero.

A probléma csak az, hogy a zöldek az égetők megépítését is akadályozzák ökológiai kifogásokkal. Catenacci kormánybiztos júliusra reméli, hogy megkezdődhet két korszerű, áramot termelő égetőmű építése Nápoly és Caserta közelében. Jelenleg egész Dél-Olaszországban mindössze három ilyen üzem működik, miközben Észak-Olaszországban 34 és az ország középső tartományaiban 10, Franciaországban és Németországban pedig a százat is meghaladja a hasonló létesítmények száma. 2002-ben Olaszországban harmincmillió tonna szemét keletkezett, és ennek alig egytizedét semmisítették meg égetőkben. A szemétvonatok nemcsak délről közlekednek: hamarosan Rómából is elindulnak majd Németország felé, Milánóból pedig már ma is napi 800 tonna járja ugyanezt az utat a lerakók telítődése miatt. A németek azonban egyre kevésbé szívesen fogadják be az olaszok szemetét: Lübeck város közgyűlése például két hete elvetette 250 ezer tonna befogadását, és Schleswig-Holstein tartomány miniszterelnöke is tiltakozott a szemétimport ellen.

Olaszországban ma mintegy ezer hivatalos szemétlerakót tartanak nyilván. Szinte mindegyik magáncég kezelésében működik. A római lerakó nagyobb területet foglal el, mint az Olimpiai stadion, s tonnánként 35 euróért fogadja be a város szemetét, napi 4 ezer tonnát. Ez óriási üzlet az üzemeltetőknek, ami magyarázattal szolgál arra, miért húzódik az égetők építése. Még busásabb hasznot hoz azonban illegális szemétlerakót létesíteni, majd kellő kapcsolatok révén rávenni a helyi önkormányzatokat, hogy ide szállíttassák a településük szemetét. Ezt teszi a Nápoly környéki camorra és a calabriai n'drangheta, a szervezett bűnözés két félelmetes szervezete. Egy tavalyi EU-felmérés és -jelentés 4886 illegális szeméttelepet vett számba Olaszországban.

Az "ökomaffia" vizsgálatára alakult parlamenti bizottság, amelyet egy zöld képviselő elnököl, ugyancsak tavaly az összesnek mintegy 30 százalékára tette a törvénytelen vagy ellenőrizetlen lerakókban elhelyezett hulladék mennyiségét, vagyis közel tízmillió tonnára, ami mintegy évi 7 milliárd eurós bevételt hoz az alvilágnak. A lakossági tiltakozások szításában-szervezésében ezért - a jogos és érthető aggodalmak mellett - feltehetően a jelenlegi helyzetből a legnagyobb hasznot húzó camorra is szerepet játszik.

Erre célzott Altero Matteoli környezetvédelmi miniszter is, amikor azt nyilatkozta a Raiuno televíziónak: "A tüntetőket olyanok manipulálják, akiknek érdekükben áll a törvényes hulladékkezelési módok akadályozása." Matteolinak egyébként a negyedik napon sikerült rávennie a tiltakozókat a blokád feloldására azzal az ígérettel, hogy Parapoti csak kilenc hónapig működik majd, addig pedig végleges megoldást alakítanak ki.

Az Európai Unió egy irányelve szerint a szilárd hulladékot legalább egyharmad arányban szelektált gyűjtéssel kellene összeszedni. Dániában ez az arány máris 70 százalék körüli, Olaszországban viszont alig 15 százalék, és nem is mindig a települések hibájából, hanem azért, mert nincsenek kellő számban újrahasznosító üzemek. Stefano Ciafani, a Legambiente környezetvédő szervezet "szemétfelelős" vezetője szerint összetett megoldásra lenne szükség: csökkenteni kellene a keletkező hulladék mennyiségét, szelektíven gyűjteni azt, újrahasznosítani minél nagyobb részét, és korszerű égetőművekben energiatermelésre fogni a maradékot. Egyelőre azonban elavult lerakókban gyűlik a szemét vagy Németországba vonatozik.

MAGYAR PÉTER

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
21 millió 820 ezer kifizetetlen túlóra a francia rendőröknél

21 millió 820 ezer kifizetetlen túlóra a francia rendőröknél

Tolatóradar: Mennyit autózhatnánk a leghosszabb repülőjárat üzemanyagából?

Tolatóradar: Mennyit autózhatnánk a leghosszabb repülőjárat üzemanyagából?

Újabb emeletes vonatokat vett a MÁV

Újabb emeletes vonatokat vett a MÁV

Nem leszünk rabszolgák! - Szegeden is tüntettek a kormány és a túlóratörvény ellen

Nem leszünk rabszolgák! - Szegeden is tüntettek a kormány és a túlóratörvény ellen

Nem ment el a Fidesz, határozatképtelen lett a nemzetbiztonsági bizottság

Nem ment el a Fidesz, határozatképtelen lett a nemzetbiztonsági bizottság

Orbán szerint a bot másik végén vagyunk

Orbán szerint a bot másik végén vagyunk