Az idei turistaszezonban már a magyar határtól Fiuméig, sőt 67 kilométer híján Splitig is autópályán lehet eljutni. Ezért a néhány kilométeres hiányért azonban az úttársaság vezetője drágán megfizetett: a közlekedési miniszter felmentette állásából.

A nyár elején sűrűn csattogtatta az ollót Ivo Sanader horvát miniszterelnök: sorra vágta át a "célszalagokat" az elkészült új autópálya-szakaszokon. Először a Zágráb-Fiume (Rijeka) gyorsforgalmi út utolsó 14 kilométerét, majd június végén az Udbina-Zára (Zadar) közötti 82 kilométeres szakaszt adta át a forgalomnak. Ez volt az ötödik, gyors egymásutánban, 88,8 millió eurós beruházással elkészült útrész, amellyel az idei turistaszezon kezdetére 340 kilométer hosszan már gyorsforgalmi úton lehet közlekedni Zágráb és Split között.

Pontosabban a Zágráb-Split szakaszon az ünnepélyes aktus pillanatában 67 kilométeres híja mutatkozott az autópályának. Bozidar Kalmeta közlekedési miniszter azonnali hatállyal felmentette állásából Stanko Kovacot, a Horvát Úttársaság (HAC) vezetőjét. "Kovac még az átadás előtti napon is azt állította, hogy minden a legnagyobb rendben van" - méltatlankodott a miniszter a horvát médiának. A hiányzó rész átadását körülbelül két héttel kellett elhalasztani: várhatóan július közepén hajthatnak rá először a Mala Kapela-Gospic közötti szakaszra a Splitbe igyekvők. "Nem akarunk még egyszer abba a hibába esni, mint a zágrábi építkezésnél, ahol nem teljesen készen nyitottuk meg a pályát, és ezzel a még ott dolgozó, az utolsó simításokat végző munkásokat és az autósokat is balesetveszélynek tettük ki" - magyarázta a kormány döntését Kalmeta. A miniszter - annak ellenére, hogy már ki is nevezte Kovac utódát - saját kezébe vette a spliti út ügyét, hogy személyesen szavatolja az újabb határidő betartását.

Az Isztriai-félszigetre igyekvők menetidejét viszont a tervezettnél egy héttel korábban, már június 23-án lerövidítették. Így most a horvát fővárosból másfél óra alatt lehet leérni Fiuméba, és a magyar határig, a Letenyéig hiányzó 9,5 kilométeres rész is elkészült. Igaz, Zágrábtól a tengerpart felé autózva még vannak kétsávos szakaszok, amelyek inkább autóútnak, semmint sztrádának minősíthetőek. A frissen elkészült utakra felhajtók jól teszik, ha előbb megtankolnak és minden más szükségletükről is gondoskodnak, mert a szolgáltató infrastruktúra ebben a szezonban biztosan nem épül ki.

A nagyszabású útépítések finanszírozásához a horvát kormány hosszú lejáratú külföldi hiteleket vesz fel: a Zágráb-Split autópálya 830 millió euróhoz közelítő építési költségét egyebek mellett az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) kölcsöneiből fedezték-fedezik. A teljes - jövő évi - befejezésig már csak a hat kilométeres Mala Kapela-alagút és a Pirovac-Vrpolje közötti 34 kilométeres szakasz van hátra. Aki a magyar határtól személygépkocsival dél felé tart, annak Fiuméig - összesen három kapunál - 86 kunával (1 kuna = 33,6 forint) kell hozzájárulnia az útépítés és -fenntartás költségeihez. Ha valaki az Isztriára akar eljutni, további 26 kunát kell fizetnie az Ucka-alagút használatáért, míg a dalmát tengerpartra igyekvőknek Letenyétől Splitig 166 kuna sztrádadíjjal kell számolniuk - egyelőre. A kormány ugyanis az örömteli átadásokkal egy időben jelezte, hamarosan átlagosan 14 százalékkal emeli az díjakat, amitől 400 millió eurós többletbevételt remél a következő öt évben. "Az áremelés időpontjáról még semmi biztosat nem lehet tudni" - mondta a HVG kérdésre Horváth Mira, a Horvát Idegenforgalmi Közösségek budapesti képviseleti irodájának vezetője. Meglehet, a késlekedő átadást követően azonnal benyújtják a számlát az autósoknak.

A fejlesztés tovább folytatódik - erősítette meg a kormányfő. 2008-ra Splittől egészen Dubrovnikig elkészül a gyorsforgalmi út, és Szlavónia térségében is tovább épül az Ausztriát - Ljubljanán keresztül - Zágrábbal összekötő, egészen a szerb határnál lévő Lipovacig tartó autópálya. A magyar határtól Eszék (Osijek) érintésével négy éven belül lesz járható a Bosznia-Hercegovina felé vezető sztráda - ígérik a horvátok.

A fantázia szárnyalásának azonban semmi sem szab határt: Giorgio de Romanis olasz építész stúdiójában elkészült az A-tól Z-ig nevet viselő projekt. Az Anconai Műszaki Egyetemen most bemutatott terv egy 120 kilométeres hidat körvonalaz, amely Anconát kötné össze a horvátországi Zárával. Az olasz Il Messaggero napilap szerint a híd "önfinanszírozó" lenne: napi kétszáz vonat és évi 80 millió autó áteresztőképességgel számolva az útdíjakból hosszú távon megtérülne az építés költsége. A tervező elképzelései szerint a híd energiaellátását a napsütés és a tenger hullámai biztosítanák: ezek táplálnák a világítást, a közlekedési lámpákat és az utat szárító berendezést, amely megóvná a fémszerkezetet a rozsdásodástól.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
BBC-tudósító: Magyarország benne van a hírekben, az emberek kíváncsiak, mi történik

BBC-tudósító: Magyarország benne van a hírekben, az emberek kíváncsiak, mi történik

Betörtek Quentin Tarantinóhoz

Betörtek Quentin Tarantinóhoz

Kinek jó Kósa túlóratörvénye? A dolgozóknak nem, de az államnak és pár óriásnak nagyon

Kinek jó Kósa túlóratörvénye? A dolgozóknak nem, de az államnak és pár óriásnak nagyon

Az MLSZ zártkapus mérkőzésre, és 1 millió forintos büntetésre ítélte az Újpestet

Az MLSZ zártkapus mérkőzésre, és 1 millió forintos büntetésre ítélte az Újpestet

Nem létező szervezet gyűjtött adományt a nem létező, éhező Teréz néninek

Nem létező szervezet gyűjtött adományt a nem létező, éhező Teréz néninek

Vadai zokogott a tévészékház előtt, Hadházy még nem tudja, hogy alakul az este

Vadai zokogott a tévészékház előtt, Hadházy még nem tudja, hogy alakul az este