Oroszországban szigorították az eddig szinte üdítőitalként kezelt sör reklámját szabályozó törvényt. Az alkoholizmus ellen küzdő szervezetek üdvözölték a korlátozásokat, a sportfinanszírozás jövőjéért aggódók szerint viszont válságba kerülhet a foci és a jégkorong, ha eltűnnek a sörreklámok.

Hamarosan megjelenhetnek az orosz piacon a Sztarij Melnyik vagy a Baltyika nevű csokoládék, illetve a Klinszkoje vagy Nyevszkoje névre keresztelt ásványvizek. Az említett márkák korábban is ismertek voltak, ám eddig mindenkinek csak a sör jutott eszébe róluk. A termékbővítés indoka nagyon egyszerű: az orosz parlament a napokban elfogadta a sör reklámozását szigorító új törvényt. Ez pedig drámai változást hoz, hiszen míg korábban reggeltől estig dőltek a tévékből és a rádiókból a folyékony kenyér áldásos hatásait dicsőítő hirdetések, a törvény életbe lépése után reggel hét és este tíz óra között ez tilos lesz. A még Vlagyimir Putyin államfő aláírására váró törvény azt is kiköti, hogy a sörfogyasztást nem lehet a sikeres és boldog élet zálogaként népszerűsíteni, sőt a reklámklipekben egyáltalán nem szerepelhetnek emberek, sem pedig állatok.

Az új szabályozás hatalmas bevételkiesést jelent az elektronikus médiumoknak, hiszen becslések szerint a tévéreklámok tavalyi 1,3 milliárd dolláros piacának 10-12 százaléka származott a sörhirdetésekből. A törvényhozók azzal indokolták a világ egyik legszigorúbb sörreklámtörvényének meghozatalát, hogy az utóbbi évek liberalizmusa - a sört gyakorlatilag úgy kezelték, mintha alkoholmentes üdítő lenne - a várttal ellentétes eredményt hozott. Néhány évvel ezelőtt ugyanis az orosz kormányzat úgy határozott, a sörfogyasztás felfuttatásának elősegítésével igyekszik visszaszorítani a félelmetes mértékű töményalkohol-, elsősorban vodkafogyasztást. A kísérlet azonban nem igazán sikerült: miközben néhány év alatt 37-ről 51 literre nőtt az egy főre jutó éves sörfogyasztás, ugyanannyi tömény dőlt le az orosz polgárok torkán, mint korábban. Moszkva és a többi orosz város képe pedig gyökeresen megváltozott: az utcákon ezerszámra látni sörösüvegekkel sétálgató tizenéveseket, és ahogy közeleg az este, úgy kerülnek elő a zsebek mélyéről a vodkásüvegek is.

A söripari lobbi először persze a törvény megfúrásával próbálkozott, aztán a szavazás előtt néhány nappal a sörgyári szövetség, illetve a reklámszövetség közösen bejelentette: készen állnak az önkorlátozásra, amelynek részeként vállalnák, hogy nem célozzák meg a 18 évesnél fiatalabb korosztályt, és nem sugallják azt, hogy a sörfogyasztó jobb társadalmi helyzetbe kerülhet, illetve egészségesebb lesz. A hirtelen támadt felelősségérzet alól azonban néha-néha kibújt a lóláb, így például Alekszej Kocsetovnak, az ocsakovói sörfőzde elnökének szájából állítólag kicsúszott az a mondat, miszerint a legérzékenyebb testrészüknél kellene fellógatni a rossz döntéseket hozó orosz bürokratákat.

A törvény ellenzői arról sem feledkeztek meg, hogy minden egyes alkalommal elismételjék: az orosz sportágak - elsősorban a csapatsportok - rengeteg pénztől esnek el, ha a sörgyárak nem szponzorálhatják a versenyeket, és a mérkőzések szünetében nem reklámozhatják portékájukat. Az orosz labdarúgó-válogatott szponzori bevételeinek mintegy 15 százaléka folyik be a Sztarij Melnyik márkát előállító gyártól, és a klubcsapatok - csakúgy, mint az ugyancsak népszerű jégkorongegyüttesek - rubelmilliókat kapnak a most megregulázott gyártóktól. Az Orosz Jégkorongszövetség közleménye szerint még az is előfordulhat, hogy a sörreklámok betiltásának hatására Oroszország elszakad a világ hokiéletétől, hiszen a tévé nem közvetíthet olyan nemzetközi mérkőzéseket, ahol a palánkon sörreklámok díszelegnek. A figyelmeztetés már eljutott a parlamenti képviselők agyáig is; Szergej Mironov, az orosz felsőház elnöke a napokban bejelentette, a parlament az ősszel ismét napirendre tűzi a törvényt, és lehetővé teszi a sörgyári sportfinanszírozás fenntartását.

A sörgyárak közben egymással is szópárbajba keveredtek: a kicsik azzal vádolják a nagyokat, hogy nekik kapóra jön a törvény, amely lehetővé teszi a gyengébb versenytársak kiszorítását. "A nagyoknak - csakúgy, mint 1995-ben, a vodkareklámok szigorításának évében - ezúttal is lesz pénzük arra, hogy a sörükével megegyező nevű más terméket dobjanak piacra, és ezzel közvetve az előbbit is propagálják" - vélik a kicsik érvét magyarázó elemzők. A gyárak mindenesetre közölték, amíg Putyin elnök nem írja alá a törvényt, nem árulják el, milyen stratégiával próbálják fenntartani az utóbbi éveket jellemző gyors fogyasztásnövekedést.

A régi szabályozás utolsó napjaiban a sörgyárak egy végső össztűzzel búcsúztatják a régi szép időket: egymást érik a sörreklámok, egy-egy klipet olykor egymás után kétszer is levetítenek. Közülük egypár igencsak sajátos hangvételű: az egyik nem is enyhén nacionalista filmecskében például egy középkori német földesúr követe pénzért nem, csak földért vásárolhat a hőn áhított orosz nedűből, és a reklám úgy ér véget, hogy a három sörgyártó muzsik azon tanakodik, miképpen nevezzék el a hozzájuk került fél Németországnyi területet. Úgy tűnik azonban, a sörgyárak bíznak az orosz piacban, nem számítanak arra, hogy a törvény hatására elpárolog a 145 milliós nemzet újsütetű sörimádata. A második legnagyobb gyártó, a Sun Interbrew belga társtulajdonosa, az Interbrew a múlt hét végén jelentette be, hogy kivásárolja a cégből orosz partnerét, a Sun Trade-et, míg az ugyancsak világszerte ismert holland Heineken egy héttel korábban két oroszországi sörgyárat vásárolt meg, és ezzel a harmadik legnagyobb oroszországi termelővé lépett elő.

NÉMETH ANDRÁS / MOSZKVA

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Szolgálatba állnak a magyar nem mentőhelikopter mentőhelikopterek

Szolgálatba állnak a magyar nem mentőhelikopter mentőhelikopterek

Gyüre Csaba, a Jobbik alelnöke ül be Hegedűs Lórántné megüresedő parlamenti székébe

Gyüre Csaba, a Jobbik alelnöke ül be Hegedűs Lórántné megüresedő parlamenti székébe

A TEK videóján az Iszlám Állam Magyarországon elfogott harcosa

A TEK videóján az Iszlám Állam Magyarországon elfogott harcosa

Marad a tavaszias idő, kis kockázattal

Marad a tavaszias idő, kis kockázattal

A németországi bevándorlók majdnem fele megbukik az integrációs tanfolyamokon

A németországi bevándorlók majdnem fele megbukik az integrációs tanfolyamokon

Rendetlenkedik az Apple az iPhone-okon? Panasz nyújtott be a Kaspersky

Rendetlenkedik az Apple az iPhone-okon? Panasz nyújtott be a Kaspersky