A sokadik megváltót kapta a bécsi Práter. Ezúttal egy francia tervező feladata lenne modernizálni a 18. században létesült vidámparkot, amelynek jelenlegi üzemeltetői azonban köszönik, nem kérnek a megváltásból.

Praterrummel, azaz Práter-rumli. Így hívják a 238 éves bécsi vurstli leghangosabb attrakcióját, amelyet minden esztendőben megtartanak. Az idén augusztus 21-ére esett a nevezetes nap: zenekarok, bohócok, a habkönnyű műfaj kiválóságai produkálták ezúttal is magukat. A vidám parádé felszíne alatt féken maradtak az indulatok, amelyek az utóbbi hónapokban már többször is kirobbantak a kétszáz játékot és vendéglátóhelyet működtető práteres vállalkozókból.

Alapvetően nem az zavarja a cirkuszi dinasztiákhoz hasonlóan generációról generációra szálló vidámparkos szakma képviselőit, hogy Bécs város elöljárói modernizálni akarják a Prátert. Hiszen hosszú a sora az átváltoztatási próbálkozásoknak, és ezekből eddig még egy sem valósult meg. A vizionálás 1990-ben kezdődött, amikor először csökkent ijesztően a látogatók száma. Az akkori alpolgármester, Hans Mayr indiai-kínai hangulatú mesevárossá álmodta a Prátert, benne a velencei Rialto híd hasonmásával. A hagymázas ötletből éppen úgy nem lett semmi, mint a város 1991-es ígéretéből, hogy 200 millió schillingből újrakövezik a vurstli főútját. Két évvel később a Roncalli cirkusz igazgatója óhajtotta megváltani a Prátert, visszacsempészve a régi szép időket. 1997-ben újabb idea kerítette hatalmába az önkormányzat illetékeseit, szabadidőközpont kiépítését tervezgették. Még abban az évben aktivizálódott a kanadai milliárdossá lett exosztrák Frank Stronach, ő négymilliárd schillinget ígért amerikai típusú Disney-parkjához. A következő esztendőben három funkcionális szigetté akarták szabdalni a Duna-csatornába ékelődött tágas mezőt, külön a szórakozásra, külön a sportolásra és külön a pihenésre alkalmas teret kihasítva belőle. 2002-ben harvardi építészhallgatók eresztették el a fantáziájukat, ám az ő ötleteik is dossziékban maradtak.

2003-ban Greta Laska alpolgármester vette kezébe az ügyeket, és pályázatot íratott ki a bécsi városliget korszerűsítésére. A 44 esztendős francia Emmanuel Mongon nyerte meg a tendert, s vele egy három évre szóló, összesen 1,5 millió euróval dotált megbízást, amelynek értelmében 2008-ra, amikor Ausztria Svájccal együtt rendezi meg a futball Európa-bajnokságot, kétszáz új projektet kell megvalósítania a szórakoztatópark-mesternek.

Nehéz dolga lesz Mongonnak - ez már azt megelőzően világos volt, hogy idén májusban kiállította a makettjét és nagy vonalakban ismertette elképzelését. Nem csupán azért, mert egy már rég megvalósult célt tűzött maga elé, nevezetesen, hogy az ő keze alatt a Práter a világ leglátogatottabb szórakoztatóparkja közé fog emelkedni, miközben a tavalyi 4,2 millió látogatójával már a 19. helyen áll. Hanem azért is, mert nagy a tét: az alkalmanként átlagosan 23 eurót eljátszó látogatók évi 100 millió eurót hagynak a vidámparkban, amiből a város havi 700 ezer eurós bevételt húz. Ráadásul az újraálmodó kezét megköti, hogy a közvélemény érinthetetlennek tartja a hagyományos attrakciókat, mindenekelőtt a Bécs szimbólumává emelkedett, 65 méter magas óriáskereket, amelynek pirosra festett fülkéi kimustrált vasúti kocsikból készültek. De ragaszkodik a 35 méteres virágkerékhez, a liliputi vasúthoz, a minden évben újabb barlanggal és szörnyűségekkel gazdagodó barlangvasúthoz és a planetáriumhoz is.

Mongon úgy gondolta, óvatosan jár el: nem megy bele terveinek részletes ismertetésébe, inkább az általános elvet teszi közzé, nevezetesen, hogy a jövő Práterében a különböző szórakoztatási eszközök kívülről megőrzik régiességüket, belül ellenben szupermodernek lesznek. A pónikörhintások, a nosztalgiaringlispílesek és a Práter-dinasztiák további jelesei azonban már ennyitől is megrémültek, és Práterszövetség néven szervezetet alakítottak, amelybe a 80 vállalkozóból 73 haladéktalanul be is lépett. Borzongva hallgatták, hogy Mongon a bérleti díjak emelésére készül, nevetségesnek tartva a mostani, négyzetméterenként 2 eurós összeget. Felháborítónak tartják, hogy a fantaszta francia többmilliós beruházásokra akarja rávenni őket, miközben csak egy évre szóló bérleti szerződést hajlandó kötni velük. Méghozzá azon az alapon, hogy a Práter földje a bécsi önkormányzaté, amely kizárólag az infrastruktúra fejlesztéséért felelős (például a vízvezetékrendszer kicseréléséért, a jelenleg összesen három vécéből álló toalettpark bővítéséért), az invesztíció érdemi részét viszont a vállalkozóknak kell előteremteniük.

A szórakoztatópark-vizionárius azt szeretné, hogy az óriáskereket kötélpálya kösse össze a szintén a Práterben nyújtózkodó, nemrég felújított vásárvárossal, tervbe vette egy 4 ezer férőhelyes parkoló megépítését, és különböző témaparkokra osztaná fel a Prátert. Mongon szerint az eddigi ingyenességet is meg lehet szüntetni, fizessenek a vidámpark látogatói a belépésért, elvégre a fejlesztés terhe nem nehezedhet kizárólag a városra és a vállalkozókra.

Ezen a ponton szakadt el a Práter-vállalkozók cérnája. Szóvivőjük közölte, hogy a francia tervező elképzelései homlokegyenest ellenkeznek a Práter szellemével, a szabadsággal és a korlátlansággal. Vétek volna kerítések közé szorítani a területet, és bűn lenne pénzt szedni csak azért, hogy valaki a szórakozás falain belülre kerülhessen. Ez utóbbi elv egyszersmind gyakorlati kérdés is, hiszen az 1-10 eurós díjak, amelyeket az egyes attrakciókért kell fizetni - az óriáskeréken például egy menet 7,50 euró -, nemzetközi összehasonlításban már így is magasak.

A felhördülés meghátrálásra kényszerítette a vendégművészt, aki már lemondott a területfelosztásról, a belépti díjakról, és a parkolófejlesztést is visszafogta, amikor tudatták vele, hogy 2008-ra a metró eléri a Prátert. A Práterszövetség tagjainak azonban a visszakozás sem nyerte el a tetszését, egy augusztusi sajtóértekezletükön kaotikusnak minősítették a fejlesztés irányítását, hiányosnak az érintettek tájékoztatását. Legfőképpen azonban azt kifogásolták, hogy Mongonnak nincs egyértelmű kivitelezési elképzelése, s így finanszírozási programja sem világos. Hogy szomorújátékká változik-e a vidámpark ügye, azt még nem lehet tudni. Mongon egyelőre élvezi a városvezetés bizalmát, s úgy gondolja, egyenként meg tudja győzni a szórakoztatópark ősbérlőit. Ha mégsem így történne, a Bécs legfőbb látványosságai közé számító Práter mindenesetre akkor is tovább élne.

FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Két évig biztosan pörög még az építőipar, és talán már a kisvállalkozók is labdába rúghatnak

Két évig biztosan pörög még az építőipar, és talán már a kisvállalkozók is labdába rúghatnak

Új-zélandi mészárlás: 18 éves fiút állítanak bíróság elé az élő közvetítés megosztásáért

Új-zélandi mészárlás: 18 éves fiút állítanak bíróság elé az élő közvetítés megosztásáért

Vacogunk, de drónfelvételeken mutatjuk, hogyan készülnek a szezonnyitásra a balatoni kempingekben

Vacogunk, de drónfelvételeken mutatjuk, hogyan készülnek a szezonnyitásra a balatoni kempingekben

Vicces videóval zárta le a telet a Magyar Közút

Vicces videóval zárta le a telet a Magyar Közút

Teherautó autóval ütközött az M0-áson

Teherautó autóval ütközött az M0-áson

Elmegy Orbán a néppárti ülésre, ahol a Fidesz jövőjéről dönthetnek

Elmegy Orbán a néppárti ülésre, ahol a Fidesz jövőjéről dönthetnek