A létező legkorszerűbb Forma-1-es versenypályát avatták Sanghajban a vasárnap először megrendezett kínai nagydíjjal, miközben a Ford bejelentése, hogy kivonul a száguldó cirkusz világából, a Forma-1-pénzek újraelosztásának igényét erősíti.

Norbert Haug, a McLaren-Mercedes "motorfelelős" főnöke szerint a vasárnap megrendezett első kínai nagydíj - amely az idén immár megszokott módon a Ferrari győzelmével végződött, de nem Schumacherével, akit ezúttal az ág is húzott: ütközött, megpördült, defektet kapott, s előző nap az időmérő körét is elszúrta - egyenesen a Forma-1 történetének legfontosabb futama volt. Ezt az eredménytől függetlenül a többnapos esemény kezdetén, már a szerelőkamionok beköltözésekor mondta Haug. Sanghajban a kínaiak szupermodern, 200 ezer nézőt befogadó pályát bocsátottak a száguldó cirkusz rendelkezésére. Tervezője német szakember, Hermann Tilke, építési költsége 2,6 milliárd jüant (1 kínai jüan = 24,2 forint) tett ki, de a környező infrastruktúra, többek között a várostól 30 kilométerre fekvő pályához vezető hat autóút kiépítése további 3,35 milliárd jüant emésztett fel - mindezt állami forrásból. Továbbá a kínai szervezők évi 40 millió dollárt fizetnek Bernie Ecclestone cégeinek, hogy 2010-ig megrendezhessék a versenyt. A 200 ezer jegyet - 45-450 dolláros áron - már augusztusban az utolsó darabig eladták. A Forma-1 bevonulása Sanghajba, a 6 millió biciklista városába jelzi a nagy autógyártóknak azt a törekvését is, hogy kettőről négy kerékre szoktassák át a kínaiakat.

A Ferrari például a grand prix előtti napokban avatta fel sanghaji szalonját. "Ebben az évben 50 autót adtunk el Kínában, jövőre 100-at akarunk" - nyilatkozta Luca di Montezemolo elnök. Mario Theissen, a BMW motorsportfőnöke szerint is cége legígéretesebben fejlődő piaca Kína, a 760Li V12 csúcsmodellből ott adták el a legtöbbet, az elmúlt évben 23,9 százalékkal növelték eladásaikat. A milliók által nézett Forma-1-futam a legjobb reklám, és az 1,3 milliárd lakosú ország - jelenleg 10 milliót számláló autóparkjával - akkor is ígéretes piac, ha az évi ezerdolláros átlagkeresetű kínaiak többsége nem potenciális luxusautó-vásárló. De a Forma-1-ben érdekelt gyártóknak Kína nem csak piacot jelenthet. Az istállók fenntartásához nélkülözhetetlen szponzorok számára is vonzerő a kínai piac.

"Minden cégnek és márkának fontos, hogy márkajele feltűnjék a száguldó versenyautókon, ha jelen akar lenni a távol-keleti piacon és főként Kínában. A kínai futam beiktatása a naptárba segíti a sportág fennmaradását" - hangoztatta David Richards, a Honda motorokkal rajthoz álló BAR csapat főnöke. Kínában például szabad a dohányreklám, amit Európában egyre több helyen száműztek a Forma-1-es pályákról, márpedig a csapatok egyik fő szponzora még mindig a néhány nagy dohánymulti. Nem beszélve arról, hogy kínai cégek is megjelenhetnek a támogatók között, a Jordan például máris szerződést kötött egy kínai barkácsáruházlánccal és az ország legnagyobb ingatlanfejlesztő részvénytársaságával. Más csapatok 200 ezertől 2 millió dollárig terjedő, egy versenyre szóló megállapodásokat írtak alá mintegy 25 kínai céggel.

Nem minden csapatnak jut azonban elég támogató, és bevételeik sem fedezik kiadásaikat, amint erre az elmúlt hetek másik szenzációja fényt vetett: a Ford bejelentette, hogy kivonul a sportágból; az általa fenntartott Jaguar-istálló és a Cosworth motorgyártó cég egyaránt eladó. A bejelentést a világ harmadik autógyártójának alelnöke, egyben a Forma-1-es versenyág felelőse, Richard Parry-Jones tette Londonban a cég halmozódó veszteségeire hivatkozva. A Ford 1999-ben vette meg a többszörös világbajnok Jackie Stewart Forma-1-csapatát, és Jaguar néven - a cégcsoport legcsillogóbb márkája nevén - szervezte azt újjá. Az istálló azóta öt idényben egyetlen futamot sem tudott nyerni, sőt a pontszerzésben sem jeleskedett, és a más vonalon is leépítésekre kényszerülő nagyvállalat - bezárják például a patinás coventryi gyárat - vezetése úgy döntött, nem áldoz többet az évi 150 millió dollárba kerülő csapatra. A zöld Jaguar kocsik tehát - hacsak nem akad vevő rájuk - a jövő idényben már nem lesznek ott a rajtrácsnál, tovább apad a mezőny a Prost- és az Arrows csapat 2001-2002-ben bekövetkezett csődje és kiszállása után.

Parry-Jones nem rejtette véka alá: döntésük egyik oka a Forma-1 jövedelmeinek jelenlegi igazságtalan elosztása. Ma ugyanis a jegy- és reklámbevételek jelentős része, a versenyrendező pályák által fizetett díjak és főként a televíziós jogdíjak mind Bernie Ecclestone cégeit gazdagítják, és a Forma-1 nagyfőnöke ebből oszt vissza valamennyit (lásd grafikonunkat) a látványosságot biztosító csapatoknak. A londoni The Economist 2003-ban évi 800 millió dollárra becsülte a Forma-1-bevételeket, amelyek oroszlánrészét a 390 milliós tévéjogdíjak tették ki - ezekből mindössze 183 millió dollár került vissza a tíz versenyistállóhoz. A visszaosztást az úgynevezett Concorde téri megállapodás rögzíti 2007-ig, alapja a csapatok versenyeken elért helyezése. A részletek titkosak, mindenesetre a 183 millió dollár a tíz versenyistálló összes fenntartási költségének tizedét sem fedezi. Ez az az igazságtalanság, amire Parry-Jones utalt, de amit az utóbbi években mindent megnyerő Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo is nyíltan szóvá tett.

"Egy Forma-1-es csapat sokba kerül. Nem tartható fenn a jelenlegi helyzet, hogy a főszereplők csak a tévéjogdíjak 47 százalékát kapják, és semmi sem jut nekik a jegybevételből, a pályareklámokból és egyéb bevételekből, miközben a költségek kizárólag rájuk hárulnak" - szögezte le még a monzai verseny után. Sokan ezt úgy értékelték, mint a 73 éves Bernie Ecclestone-nak címzett nyílt kihívást. Tény, hogy a Ferrari mellett csak néhány nagy autógyártó - a Toyota, a Mercedes és a BMW - hajlandó jelenleg évi 300 millió euró fölött áldozni a Forma-1-re, a Honda és a Renault csak ennél kevesebbet, és ha a Ford úgy látja, ki kell szállnia ebből a versenyből, az valóban súlyos bajokra vet fényt. A döntésnek van néhány közvetlen következménye. A Cosworth szállítja a motorokat a Jordan- és a Minardi-csapat részére is; ha nem talál vevőre, ezek is komoly bajba kerülhetnek. A Concorde téri megállapodás azt is rögzíti, hogy a futamokon húsz versenyautó mindig rajthoz áll. Ha tehát a Jaguar jövőre megszűnik, két csapatnak három-három versenyautót kell kiállítania, további költséggel.

Ecclestone mindezek ellenére meglehetős egykedvűséggel vette tudomásul a Jaguar kivonulását. "Szomorú, de miután négy év alatt egyetlen versenyt sem nyertek, nem meglepő a fejlemény. Azt hiszem, nincs elég pénzük, hogy versenyképesek legyenek, és nem bolt nekik, hogy mindig a mezőny végén futnak" - mondta a Reuters hírügynökségnek. Azt is hozzátette, az se baj, ha csak hét-nyolc csapat marad. "Inkább versenyezzen 3 Ferrari és BMW, a Minardik csak útban vannak" - vetette oda. A nagy istállók nem így látják, és komolyan készülnek arra, hogy korábban kötött megállapodásuknak (HVG, 2001. június 9.) megfelelően 2007 után Ecclestone-t félreállítva a saját kezükbe vegyék a futamok rendezését. Montezemolo világosan utal erre. "Egy korszak a vége felé közeledik, itt az ideje, hogy újat kezdjünk."

MAGYAR PÉTER

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Összevertek egy cseh képviselőt egy borkóstolón

Összevertek egy cseh képviselőt egy borkóstolón

Soros: Orbán szupergonosza lettem

Soros: Orbán szupergonosza lettem

Videó: kemény, ahogy fényes nappal szedik ki a tolvajok a Toyota Priusokból a katalizátorokat

Videó: kemény, ahogy fényes nappal szedik ki a tolvajok a Toyota Priusokból a katalizátorokat

Többen meghaltak, amikor 6,3-es erősségű földrengés rázta meg a Fülöp-szigeteket

Többen meghaltak, amikor 6,3-es erősségű földrengés rázta meg a Fülöp-szigeteket

A számok is igazolják, hogy a Brexit elvette az EU-s munkavállalók kedvét Nagy-Britanniától

A számok is igazolják, hogy a Brexit elvette az EU-s munkavállalók kedvét Nagy-Britanniától

Megbírságolták az egyik ukrán elnökjelöltet, miután szavazott

Megbírságolták az egyik ukrán elnökjelöltet, miután szavazott