Fellazulni látszanak az exkluzivitás féltve őrzött határai a luxusautók piacán: már nemcsak font- vagy dollármilliomosok, olajsejkek, világsztárok lehetnek Ferrari- vagy Rolls-Royce-tulajdonosok, hanem jóval kisebb pénzű sznobok is -legalábbis részlegesen.

Az ingatlanpiacon már régóta ismert az autósvilág legfelső régióiban mostanság terjedő gyakorlat: az úgynevezett fractional ownership, vagyis megosztott tulajdonlás rendszerében bárki a magáénak tudhat egy tengerparti nyaralót vagy egy hegyvidéki luxusvillát anélkül, hogy teljes vételárát kifizette volna. Igaz, csak az év néhány hetére és kizárólag az ingatlanban való részesedésének arányában, ám minek megvenni az egész házat, ha az többnyire úgyis kihasználatlanul állna.

A birtoklás és a költségek megosztásának öröme immár az álomautók világában is hódít. "Csak azért az időért fizess, amikor valóban vezeted az autót, azért ne, amikor a garázsodban áll" - hirdeti portékáját a beszédes nevű Iownaferrari Ltd. (Vanegyferrarim Kft.) brit cég. "Mindannyian tudjuk, hogy egy Ferrari birtoklása jóval több annál, mint amennyit átlag-Joe megengedhet magának. Ám ez, a költségeket másokkal megosztva, mégis valósággá válhat" - hangzik a csábítás.

Az angol recept szerint a Ferrarira áhítozónak nincs más dolga, mint hogy átutalja a kiválasztott modell árának egytizenketted részét, havonta befizeti a fenntartásra és a biztosításra megszabott átalány összegét, és máris peckesen feszíthet az álomautóban. Amely évente összesen négy hétig lehet nála úgy, hogy negyedévenként hét-hét napra kapja meg. Ez alatt az idő alatt 400 mérföldet utazhat vele alapáron, minden további mérföldért 2 fontot kell fizetnie. Ha dupla részesedést vásárol, természetesen nyolc hétig övé a használat joga. Az adott negyedévben a tulajdonosok egymás között döntik el, ki mikor fordíthatja el a slusszkulcsot - például - a maranellói mérnökök tűzpiros, csikóemblémás mesterművében.

Egy csodaautó résztulajdonosának lenni a szolgáltató szerint több szempontból is előnyösebb, mint bérelni azt. Először is azért, mert egy járművet megosztottan birtokolni - legalábbis az Iownaferrari által közölt adatok szerint - olcsóbb, mint kikölcsönözni. Egy Ferrari 360-as Modena napi bérlése például 650 fontba kerül Nagy-Britanniában, ami négy hétre vetítve 18 200 fontot jelent, és ebben még nincsenek benne a kuncsaftból a gépkocsi biztosítása ürügyén kipréselhető összegek. Ugyanennek a típusnak a négyhetes birtoklásáért a fractional ownership keretében "mindössze" évi 4788 fontot kell fizetni, ami magába foglalja a fenntartás, a házhoz szállítás és a biztosítás költségeit is. Ha ehhez hozzászámoljuk a Modena esetében kötelező minimális 6500 fontos résztulajdoni hányadot is, a summa akkor is jelentősen alatta marad a bérleti díjnak. Ráadásul a részidős tulaj, ha ráun az autóra, egy év elteltével hiánytalanul visszakaphatja részesedése árát. Ha pedig úgy akarja, átnyergelhet egy másik típusra.

Mint mindennek, persze ennek a rendszernek is vannak buktatói. Idő előtt nem érdemes kiszállni, mert az első negyedév után a visszalépő csak a részesedése felét, fél év után a háromnegyedét, a harmadik negyedév után pedig a 90 százalékát kapja vissza. Az új típusra való átállás is járhat némi kényelmetlenséggel, mert az ügyfél várólistára kerül, és csak akkor ülhet át a másik kocsiba, ha összeáll egy tizenkét tagú csapat.

Hasonló rendszer működik a tengerentúlon is. Az USA-ban az olasz és német csúcsmodellek mellett angol és amerikai egzotikumokhoz, így Bentleykhez, Rolls-Royce-okhoz és Hummerekhez is hozzá lehet jutni. A piac méretei miatt ott az árak egy leheletnyivel mérsékeltebbek, a játékszabályok pedig rugalmasabbak. Egy autót például legfeljebb öt gazda használ, legalább hét hétig évente. Az amerikaiak nem korlátozzák a kocsival megtehető távolságot, ráadásul egy sor, az öreg kontinensen ismeretlen extrával kedveskednek az ügyfeleknek.

Azért, hogy ne dőljön össze a rendszer, az üzemeltetők megpróbálják kiszűrni a kockázati tényezőket, és meglehetősen szigorú feltételeket szabnak. Az autókat csak külön írásos engedéllyel szabad külföldre vinni (az Iownaferrari esetében még az Egyesült Királysághoz tartozó Észak-Írországba is), és azt is nagyon megnézik, hogy ki akarja vezetni a résztulajdonba adott járműveket. A jelentkezők Nagy-Britanniában kizárólag a 30 és 65 év közötti korosztályból, az Egyesült Államokban pedig csak a 25 évnél idősebbek közül kerülhetnek ki, és át kell esniük egy szigorú szűrővizsgálaton is. Csak azt engedik a kormányhoz, akinek legalább három éve sem balesete, sem komolyabb közlekedési vétsége nem volt. Nem közömbös a kliensjelölt anyagi pedigréje sem: bármennyire jutányosnak tűnnek is a fractional ownership feltételei, annak terhei például egy Angliában kínált Ferrari Modena esetében az első évben elérik egy Ford Focus teljes vételárát. Így aztán az, aki ellen adósságai miatt eljárás folyik, nem is álmodozhat az exkluzív tagságról. Ezzel a körültekintéssel a közös "csikón" ülő átlag-Joe-kat is bebiztosítják - egymással szemben.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Nem váltották valóra a nyugdíjasok Kósa Lajos álmát

Nem váltották valóra a nyugdíjasok Kósa Lajos álmát

Jeszenszky Géza: Történelemhamisítás, amit a kormány csinál

Jeszenszky Géza: Történelemhamisítás, amit a kormány csinál

Elfogadja az ellenzéki előválasztás eredményét az LMP

Elfogadja az ellenzéki előválasztás eredményét az LMP

Pártoló tagok kaptak rendhagyó tárlatvezetést a HVG címlapkiállításon - videó

Pártoló tagok kaptak rendhagyó tárlatvezetést a HVG címlapkiállításon - videó

Király Gábor reagált arra, hogy a Fidesz színeiben indulna Szombathelyen

Király Gábor reagált arra, hogy a Fidesz színeiben indulna Szombathelyen

Egy hétig élt volna még a kutya, ha nem tesznek bejelentést az állatvédők

Egy hétig élt volna még a kutya, ha nem tesznek bejelentést az állatvédők