A jövő héten mutatják be a magyar mozikban minden idők legjövedelmezőbb, világszerte 3,2 milliárd dollárt hozó színpadi produkciójának, Az operaház fantomja című musicalnek a filmváltozatát. A Fantom megfilmesítésével a zeneszerző, Andrew Lloyd Webber 15 éve dédelgetett álma vált valóra.

Amikor 1984-ben Ken Hill színházi rendező színre vitte az East Enden Az operaház fantomja című darabot, Andrew Lloyd Webber akkori feleségét, Sarah Brightman énekesnőt kérte fel a női főszerep eljátszására. Brightman visszautasította ugyan az ajánlatot, de a Hill-féle előadás szakmai és közönségfogadtatása felkeltette Webber érdeklődését a Gaston Leroux 1911-ben írt regényéből készült mű iránt. Sebtében át is hívta magához Cameron Mackintosh színházi producert, és felvetette neki: mi lenne, ha musicalt írna a Fantomból? Mackintosh, aki a - szintén Webber komponálta - Macskákkal az egyik legsikeresebb producerré vált a West Endtől a Broadwayig, azonnal ráharapott az ötletre, így Webber - miután egy New York-i antikváriumban nagy nehezen megtalálta a Leroux-regény egy példányát - Richard Stilgoeval és Charles Harttal rögtön hozzákezdett a szövegkönyv megírásához.

A musical ősbemutatója 1986. október 9-én volt a londoni Her Majesty's Theatre-ben; Eriket, a fantomot Michael Crawford játszotta, míg Christine szerepében Sarah Brightmant láthatta-hallhatta a nagyérdemű. A darab kirobbanó sikert aratott, a belőle készült lemezt 40 millióan vették meg, és műfajából elsőként került a brit slágerlisták élére. A musicalt két év múlva a Broadwayn is bemutatták, aztán a kilencvenes években elindult világhódító útjára, 2003 óta pedig már Budapesten is riogat a Fantom.

A siker láttán, a Broadway-premierrel egy időben, Webber felhívta Az elveszett fiúk című rendhagyó vámpírfilm rendezőjét, Joel Schumachert, hogy vele szeretné megfilmesíttetni a Fantomot, és a darab filmjogait birtokló Warner Bros.-szal is megegyezett, hogy még 1990-ben hozzálátnak a forgatáshoz. A főszerepeket az eredeti West End-szereposztásnak megfelelően Crawfordra és Brightmanre bízták volna, ám mivel időközben Brightman és Webber házassága megromlott, sőt el is váltak, a filmtervek - a musical színpadi sikerét a mozis megjelenéstől féltő színházi producerek nagy megkönnyebbülésére - meghiúsultak.

Több mint tíz évvel később aztán, a Moulin Rouge és a Chicago filmsikereit látva, Webber ismét a fejébe vette, hogy vászonra viszi, méghozzá a saját irányítása alatt a Fantomot. 2002-ben újra megkereste Schumachert, aki ekkor már társadalmi küldetést látott a dologban: azokhoz is el akarta juttatni a népszerű musicalt, akiknek nincs módjuk azt színházban megnézni.

Webber nem csupán a rendezőt nyerte meg újra az ügynek, hanem 2002 végén cége, a Really Useful Group mintegy 1 millió fontért a filmjogokat is visszavásárolta a Warnerstől, és bejelentette: leforgatja a brit filmgyártás eddigi legköltségesebb független filmjét. Az összköltségvetés, annak ellenére, hogy a főbb szerepekben nem sztárok tündökölnek, elérte a 80 millió dollárt; az angliai Buckinghamshire-ben található Pinewood stúdióban felépített díszletek, a látványvilág és a hatalmas statisztéria ugyanis jelentősen megdobták a büdzsét. Nem is beszélve a 105 tagú szimfonikus zenekarról és az ezt kiegészítő nagykórusról, amelyek eljátszották egyebek közt azt a 15 percnyi zenét, amelylyel Webber eredeti művét megfejelte.

Hogy ki adhatott ihletet Webbernek a musical újrakomponálásához, jelentős áthangszereléséhez, nem tudni. Az eredeti írásakor exfelesége, Sarah Brightman volt a múzsa, aki nemcsak kivételes hangterjedelmével, de szépségével is inspirálta a musicalszerzőt. Elvégre Webber darabja önéletrajzi műnek is felfogható: a csúf és magányos komponista beleszeret a gyönyörű énekesnőbe, majd a szerelem gyűlöletbe fordul. Nos, ahogy Erik egyengeti Christine pályáját Az operaház fantomjában, úgy segítette Webber is Brightmant, aki a nyolcvanas évek végén férje dalaival járta be a világot, mindenütt sikert aratva. A válást követően ezért sokan úgy gondolták, hogy Webber segítő keze nélkül hamarosan véget ér az asszony karrierje, de úgy tűnik, Brightman iránt az érdeklődés töretlen, lemezeiből több millió példány fogy világszerte, ráadásul Webberrel továbbra is munkakapcsolatban áll, időről időre kap tőle egy-egy dalt éppen készülő lemezére. A Macskákkal szólva: összeköti őket az Emlék.

Ami pedig Az operaház fantomját illeti, noha a három Oscar-jelölésből (legjobb betétdal, fényképezés, látvány) egy sem érett szoborrá, a filmet forgalmazó Warners örömmel tapasztalhatja, nem tévedett, amikor úgy vélte, a musicalt eddig megtekintő mintegy 80 millió emberből sokan szeretik a pattogatott kukoricát is: a december 6-ai londoni ősbemutató óta február utolsó napjáig több mint 132 millió dollárt hozott a mozis fantom.

SCHREIBER ANDRÁS

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Felfoghatatlan összeg ment el eddig határvédelemre

Felfoghatatlan összeg ment el eddig határvédelemre

Döntött a bíróság: nem kell felvenni lányokat a berlini fiúkórusba

Döntött a bíróság: nem kell felvenni lányokat a berlini fiúkórusba

Dinnyekáosz: a termelők már 500 forintos kilónkénti árakról beszélnek

Dinnyekáosz: a termelők már 500 forintos kilónkénti árakról beszélnek

Ez ám a gólyahír: hét kisgólya nőtt fel egy fészekben

Ez ám a gólyahír: hét kisgólya nőtt fel egy fészekben

Hangok, okospohár és klimatizált párna segíthet átvészelni a kánikulát

Hangok, okospohár és klimatizált párna segíthet átvészelni a kánikulát

Pattanásig feszült a helyzet az olasz partoknál veszteglő mentőhajón

Pattanásig feszült a helyzet az olasz partoknál veszteglő mentőhajón