Egy sokáig szupertitkos tenger alatti antennarendszer felújításán dolgozott a Kamcsatkánál kábelek fogságába került orosz búvárhajó. A kezdeti titkolózás után az oroszok ezúttal elfogadták a mentéshez fölajánlott brit-amerikai segítséget.

Napokon keresztül kísértett a múlt Oroszországban. Egy hét híján éppen öt évvel a Kurszk atom-tengeralattjáró Barents-tengeri katasztrófája után most az ország másik végén, a Kamcsatka félszigetnél, a Csendes-óceán egyik öblében került bajba egy mentő búvárhajó, de a hétfős legénységet ezúttal - külföldi segítséggel - sikerült épségben a felszínre hozni. A Priz ASZ-28 jelzésű tengeralattjáró még múlt csütörtökön rekedt meg 190 méter mélyen a víz alatt, ám a nyilvánosság csak egy nappal később értesült az esetről, akkor is kerülő úton: Petropavlovszk-Kamcsatszkij város egyik helyi rádióadójával péntek reggel egy ismeretlen telefonáló közölte a baleset hírét, amelyet be is mondtak, majd néhány óra múltán a haditengerészet kénytelen volt megerősíteni az értesülést.

A kezdeti titkolózás valószínűleg annak tudható be, hogy - mint utóbb kiderült - a Priz nem mindennapi feladatot hajtott végre. Egy hidroakusztikai megfigyelőrendszer egyik hatalmas, két 60 tonnás horgonnyal rögzített antennájának felszínre emelését és cseréjét kellett volna előkészítenie, ám belegabalyodott annak kábeleibe és egy halászhálóba - írta a Komszomolszkaja Pravda című moszkvai napilap. Az antenna annak a zajlokátorokból álló megfigyelőhálózatnak a része, amellyel a Kamcsatka környékén a Csendes-óceánban közlekedő - elsősorban amerikai - tengeralattjárók mozgását igyekeznek nyomon követni. Az Agam kódnevű rendszert még az 1960-as években dolgozták ki a tengerfizikai készülékek kifejlesztésével foglalkozó szentpétervári intézetben, a Morfizpriborban. A hálózat 100 méter hosszú, 7,5 méter széles, rácsszerűen kialakított, alacsony frekvenciájú vevőantennákból áll, amelyek mindegyikén 2400 darab hidroakusztikai érzékelő van. Mindez a víz alatt mintegy 200 méteres mélységben, a tengerfenéktől 15 méterre, a parttól 25 kilométeres távolságban. A rendszer - mint azt a newsru.com internetes hírportál írta - két kábel közvetítésével juttatja el az összegyűjtött információt a parti őrséghez. A gyakorlatilag az egész Csendes-óceánt pásztázó amerikai zajfelderítő rendszerhez (SOSUS) hasonló Agam létezéséről 2000 augusztusában jelentek meg az első sajtóinformációk, akkor, amikor egy eleme elszabadult, és egészen a japán partokig sodródott.

Valószínűleg az öt évvel ezelőtti eset megismétlődését akarták megelőzni az egyik régi, a nyolcvanas években telepített és már rendetlenkedő antenna kicserélésével, ami majdnem a búvárhajó vesztét okozta. A jelek szerint azonban az orosz haditengerészet mégiscsak tanult valamit a Kurszk katasztrófájából, és - miután maga nem boldogult a mentéssel - még idejében külföldi segítséget kért. A brit védelmi minisztériumban a Kommerszant moszkvai napilapot arról tájékoztatták, hogy ők egy - éppen a Kurszk szerencsétlenségének hatására -, a bajba jutott tengeralattjárók megsegítésére létrehozott nemzetközi információs hálózaton, az ISMERLO-n keresztül értesültek a csendes-óceáni vészhelyzetről.

Elkezdődött a versenyfutás az idővel. Az éppen készenlétben lévő Scorpio-45 típusú brit mélytengeri robotot amerikai repülőgép szállította a helyszínre, ahol a délelőtti órákban merült alá, akkor, amikor becslések szerint már kevesebb mint egy napra elegendő oxigén volt a bajba jutott búvárhajón. A berendezést Tiger típusú orosz műszerek navigálták el a Prizhez, amelyről mintegy 5 óra alatt öt rátekeredett drótkötelet és több kábelt, illetve gumicsövet is levágott - közölte a mentőakciót Putyin elnök utasítására a helyszínen nyomon követő orosz védelmi miniszter, Szergej Ivanov. A tengeralattjáró így a saját erejéből a felszínre emelkedett, és épségben kiszabadult a személyzet is, amelynek tagjai a 76 órás fogság alatt már búcsúlevelüket is megírták szeretteiknek. A tengerészeket végül csak meghűléssel kellett kórházba vinni.

A búvárhajó most szárazdokkba kerül javításra, amelyre igencsak rászolgált már. Legalábbis ez derült ki abból, amit a kapitány, Vjacseszlav Milasevszkij felesége mondott a Komszomolszkaja Pravdának: az utóbbi időben több eltitkolt rendkívüli esemény is történt a Priz fedélzetén. Az asszony beszámolója szerint egyszer tűz ütött ki, máskor a víz alatt betört egy ablak, és egy ízben már majdnem elsüllyedt az ezúttal szerencsésen megmentett orosz búvárhajó.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Február óta 279 delfintetemet találtak a Mexikói-öbölben

Február óta 279 delfintetemet találtak a Mexikói-öbölben

Le akarták váltani a tanárok az igazgatót, erre kivonult az egyház egy tolnai iskolából

Le akarták váltani a tanárok az igazgatót, erre kivonult az egyház egy tolnai iskolából

Szándékosan süllyesztettek el egy repülőt Törökországban

Szándékosan süllyesztettek el egy repülőt Törökországban

Paul Pogba távozna a Manchester Unitedtől

Paul Pogba távozna a Manchester Unitedtől

A Közép-Keleten fogták el a húsvétvasránapi Srí Lanka-i merényletek fő felelősét

A Közép-Keleten fogták el a húsvétvasránapi Srí Lanka-i merényletek fő felelősét

Videó: Így hagyta el az utolsó szovjet katona a budapesti főhadiszállást

Videó: Így hagyta el az utolsó szovjet katona a budapesti főhadiszállást