Az Egyesült Államokban terjeszkedik a világ egyik vezető háztartás-vegyipari óriása, az elsősorban mosóporairól és ragasztóanyagairól ismert német Henkel, amely decemberben egy héten belül két amerikai céget is felvásárolt, összesen több mint hárommilliárd dollárért.

Látványosan visszavágott vetélytársának a német Henkel: decemberben néhány napon belül két céget is megszerzett a Procter & Gamble (P&G) hazájában, az Egyesült Államokban. Ha a "törlesztésnél" fontosabbak voltak is a főként mosóporairól, lakásápolási cikkeiről, kozmetikumairól és ragasztóiról ismert Henkel számára az üzleti szempontok, azért minden bizonnyal az is motiválta a cég düsseldorfi központjának vezetőit, hogy a Henkel hazai terepen 2003-ban kétszer is kudarcot vallott. Először a hajápolási cikkeket gyártó Wellát akarta megszerezni, ám az a többet ajánló P&G tulajdonába került (HVG, 2003. április 5.). Nem sokkal később a Henkel a Niveáról ismert Beiersdorfra vetette ki a hálóját, azt viszont a hamburgi kávéforgalmazó Tchibo által vezetett konzorcium szerezte meg magasabb vételi ajánlatával (HVG, 2003. november 8.).

Az arizonai központú Dial Corp. mosószergyártó, valamint a kaliforniai székhelyű Advanced Research Laboratories (ARL) hajápolási és kozmetikai cég megszerzésével a Henkel megerősíti amerikai jelenlétét. A termékeivel 126 országban jelen lévő német háztartás-vegyipari óriás bevételeinek egynegyede származik a német piacról, és ugyanennyi a közép-kelet-európai térségből - az 1992 óta működő, négy gyárat üzemeltető, mintegy ezer főt alkalmazó Henkel Magyarország Kft. 2002-ben 206 millió eurós forgalmat ért el -, ám az USA-ban eddig nem volt igazán látványos a jelenléte. A Dial és az ARL révén azonban az eddigi 14-ről 23 százalékra növelheti az amerikai piacról származó bevételek arányát a konszern forgalmában.

A Scottsdale-ből irányított Dialért 2,9 milliárd dollárt, az ARL-ért 250 milliót fizet a Henkel, nagyrészt készpénzben. A Dial vételára 11 százalékkal haladja meg az ajánlattétel időpontjában érvényes árfolyamot, és 20 százalékkal a megelőző kéthavi tőzsdei átlagárat. A felvásárlások kapcsán felmerült, hogy a Henkel - a vételár egy részét előteremtendő - esetleg megválik két eddigi amerikai résztulajdonától. A német cég ugyanis 29,7 százalékban tulajdonosa a tisztítószereiről ismert kaliforniai Clorox cégnek, valamint övé a kártevőirtó és nagyüzemi takarítószereket készítő minnesotai Ecolab 28,2 százaléka.

Okosabban is elkölthette volna a 3 milliárdot a Henkel, elsősorban gyengélkedő hajápolási és kozmetikai részlegének megerősítésére - vélekedik számos szakértő. A düsseldorfiak azonban éppen abban reménykednek, hogy a felvásárlások révén a Henkel egyik legismertebb márkája, a Schwarzkopf hajápolási család tagjai is bekerülhetnek az amerikai bevásárlóközpontok kínálatába. A Dial megszerzését ugyanis nagymértékben motiválta, hogy a cég forgalmának negyede a világ első számú üzletláncának, a Wal-Martnak eladott termékekből származik. Az is vonzó lehetett a németek számára, hogy 2002-ben a Dial 17,2, míg a Henkel csak 8,7 százalékos profitrátával dolgozott.

A Schwarzkopf mellett leginkább a Persil mosóporról, a Fa dezodorokról, samponokról és szappanokról, illetve a Loctite és Duck márkájú ragasztószereiről ismert Henkel Európában alig hallott, Amerikában azonban jól csengő márkanevekkel gyarapodik. A Dial szappant és tusfürdőt (Dial), mosószert (Purex) és légfrissítőket (Renuzit), valamint konzervhúst (Armour) gyárt, és elsősorban az alacsonyabb árkategóriában erős. Az ARL viszont magasabb árfekvésű hajápolási cikkeiről ismert, legkeresettebb termékei a fiatalok körében népszerű göt2b hajkozmetikum, valamint a Citré Shine sampon és a Smooth 'N Shine bőrápoló.

Az ARL 2002-ben 150 millió dolláros forgalmat ért el, az utóbbi években rendre két számjegyű növekedést produkálva. A Dial ennél jóval nagyobb, 2002-ben 1,3 milliárd dolláros forgalmat könyvelt el, 220 milliós haszonnal. A 2900 főt foglalkoztató cég azonban eltörpül a 47 ezer főt alkalmazó és tavaly 9,7 milliárd eurós forgalom mellett 660 millió euró haszonra szert tett Henkel mellett. Az ágazat nagyjaival - így a 48,8 milliárdos forgalmú Unileverrel vagy a 43,4 milliárdos P&G-vel - azonban még hárman együtt sem igen képesek felvenni a versenyt.

Sem elbocsátásokat, sem nagyobb átalakításokat nem terveznek a Dialnél - sietett bejelenteni Ulrich Lehner, a Henkel vezérigazgatója. Erre nincs is nagy szükség, hiszen ezt már megtette a cég vezérigazgatója, Herb Baum. Neki tulajdonítják, hogy a korábban vergődő vállalat - leépítések, profiltisztítás és költségcsökkentés révén - három év alatt talpra állt. Baumnak köszönhetően a Purex mosópor eladásai az utóbbi két évben 20 százalékkal nőttek. Baum - aki korábban a játékkészítő Hasbro és a motorolajgyártó Quaker State élén szerzett nevet magának - 2000-ben került a Dial élére. Elemzők szerint a 66 éves Baum soha nem tekintette hosszú távú megbízatásnak a Dial vezetését, családja nem is költözött vele Scottsdale-be, a hétvégékre ő is általában hazautazott Floridába. Az eddig évi 800 ezer dolláros fizetést és 1,78 millió dolláros jutalmat élvező Baum az ügylet tető alá hozásáért mintegy 3,4 millió dollár készpénzt kap, a szerződés aláírása után - az ügyletet a Dial részvényesei valószínűleg márciusban hagyják jóvá - pedig további mintegy 10 millió dollár értékű részvényopcióhoz jut.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Feloldotta a soproni lezárásokat a TEK

Feloldotta a soproni lezárásokat a TEK

Lábon lövi magát Amerika a kereskedelmi háborúval?

Lábon lövi magát Amerika a kereskedelmi háborúval?

Tovább folytatódik az Open Arms kálváriája

Tovább folytatódik az Open Arms kálváriája

Orbán Wellhello-videót posztolt a Merkel-találkozó előtt

Orbán Wellhello-videót posztolt a Merkel-találkozó előtt

Gulyás Gergely: „Az MSZP már nincs a pályán”

Gulyás Gergely: „Az MSZP már nincs a pályán”

Ha saját lakásból nézné a tűzijátékot, százmilliós kiadása lesz

Ha saját lakásból nézné a tűzijátékot, százmilliós kiadása lesz