A nagy rivális Aldit készül utolérni Németország második legnagyobb élelmiszerdiszkont-lánca, a magát olcsóságával reklámozó Lidl. A mérlegadatokat nem közlő, több száz kis cégre bontott vállalkozás teljes forgalma becslések szerint már eléri a 30 milliárd eurót.

"Lidl ist billig" - vagyis a Lidl olcsó. Az ezzel a korántsem túlbonyolított reklámszlogennel bombázott német háziasszonyok egyre gyakrabban fogadják meg a jó tanácsot, és intézik napi vagy heti bevásárlásaikat a Lidl élelmiszeráruház-lánc boltjaiban. Olyannyira, hogy 2003 első felében - becslések szerint - 12,6 százalékkal nőtt a Lidl forgalma, miközben a nagy konkurens, az Aldi "csupán" 5,6 százalékkal tudta növelni eladásait. Más feltételezések szerint ennél is erőteljesebb volt a Lidl növekedése: a GfK fogyasztás- és piackutató intézet például 16 százalékra tette az első féléves bővülést.

A "becslések szerint" fordulat ez alkalommal a lehető legpontosabb megközelítés, hiteles adatokat ugyanis (az adóhivatal kivételével) senki nem tud. Mivelhogy a Lidl, bár üzleteinek külleme, árukínálatának összetétele mindenütt igencsak azonos képet mutat, nem egy cég: a kereskedelmi dolgozók érdekeit képviselő Ver.di szakszervezeti szövetség szakértői négy-ötszáz különböző kft konglomerátumaként próbálják most feltérképezni az áruház-birodalmat. Ehhez a területileg illetékes cégbíróságok hirdetményeit kell folyamatosan figyelemmel kísérniük: hol alapított éppen újabb céget Dieter Schwarz, a Lidl mindenható és titokzatos ura.

A szakszervezeti megfigyelőknek - és a Lidl-titok feltárásának újra meg újra nekifutó gazdasági újságíróknak - nincs könnyű dolguk. Azt még meg lehet számolni, hány üzlet viseli a Lidl kék-sárga-piros színű emblémáját (tavaly második félévi adatok szerint Németországban 2305, egész Európában pedig 5600), de azt már nehezebb követni, melyik bolt melyik kft-hez tartozik. Ráadásul a már említett több száz kft végső soron egy alapítvány, a Dieter Schwarz Stiftung GmbH irányítása alatt áll, amibe pedig minden nyilvánosságkutató bicskája beletörik.

A most 63 éves Schwarz, akiről egyetlen, sok évvel ezelőtt készült fénykép van forgalomban, és aki olyannyira álcázza magát, hogy a közelmúltban egyik alkalmazottjának névkitűzőjével vett részt egy kereskedelmi konferencián, minden szempontból kerüli a nyilvánosságot. Ellentétben a német gazdaság más prominens képviselőivel, nem jelenik meg nagy társasági eseményeken, nem vesz részt a számtalan, közkedvelt tévés vitaműsor egyikében sem, interjút nem ad, és még a különböző gazdasági érdekképviseletekben sem vállal szerepet.

A legjobb úton van viszont afelé, hogy német gazdaságtörténelmet írjon, legalábbis kikerekítse annak kiskereskedelmi fejezetét, amennyiben esély mutatkozik arra, hogy megelőzze a legendás Albrecht fivéreket, Theót és Karlt, a nagy vetélytárs Aldi tulajdonosait. Igaz, csupán a németországi Lidl-hálózattal ez még nem sikerülne, hiszen annak tavalyi becsült forgalma a Ver.di szakszervezet adatai szerint 8,5 milliárd euró (az M+M Eurodata piackutatói ennél egymilliárddal többre taksálják a Lidlt), míg az Aldi 3800 boltjában 25 milliárdot hagytak ott a vásárlók. A teljes Schwarz-birodalom azonban, amelyhez hozzátartoznak a Kaufland szupermarket-hálózat üzletei is, valamint az Európa-szerte egyre gyarapodó számú Lidl-boltok, várhatóan eléri a 30 milliárd eurós forgalmat, ami már összemérhető az Aldi 37 milliárdos összforgalmával.

Schwarz tulajdonképpen a saját receptjük - kissé rafináltabb - alkalmazásával szorongathatja meg az Albrecht fivéreket. Az ő boltjaiban is viszonylag szűkös, de stabil áruválaszték várja a vevőket (igaz, nem 700 cikkből áll, mint az Aldinál, hanem 1200-ból), a Lidl is rendszeresen kínál jelentős árengedménnyel olyan, az élelmiszerboltba nem igazán illő termékeket, mint például a számítógép, és a Lidl is könyörtelenül lenyomja a beszállítók árait. Egészen a közelmúltig követte a "csak készpénzért" filozófiát is, mígnem feladta ezt az elvet, és most már hitel- és bankkártyát is elfogad, ami a készpénzt boszorkányos gyorsasággal kezelő pénztárosok visszaadási sebességéhez képest lassíthatja a "vevőátfutást", ugyanakkor viszont a forgalmi adatok tanúsága szerint növelte a bevásárlási kedvet.

Az olcsóság és a forgalomnövekedés árát - a kőkeményen tárgyaló Lidl-beszerzők által megpuhított beszállítókon kívül - a szakszervezet szerint a Lidl-alkalmazottak fizetik meg. Vásárlói tapasztalat is igazolja, hogy a Lidl-boltokban megállás nélkül dolgoznak az eladók: hol kartonokat pakolnak ki és árut töltenek fel, hol a pénztárba kell beugraniuk, ha esetleg megnő a sor. A szakszervezet által csokorba gyűjtött panaszok szerint elvárás az ingyenes túlóra, a munkakezdés előtt negyedórával való megjelenés, a keresett árut nem találó vevők morgás nélküli kiszolgálása, segítése. Ennek ellenőrzésére a cég álcázott tesztvásárlói járják a boltokat.

A Ver.di szakszervezet most célul tűzte a Lidl "demokratizálását". Egy-két nagy áruellátó központi raktárat kivéve ugyanis sehol nem működnek üzemi tanácsok, megoldatlan a dolgozók érdekképviselete. A cég a jövőben Magyarországon is terjeszkedni kíván: Székesfehérváron lesz a logisztikai központ, és lapértesülések szerint a következő egy-két évben 25-30, hosszabb távon pedig mintegy száz üzlet nyitását tervezik.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A brit nagykövet szókirakóssal emlékezik meg a magyar kultúra napjáról – fotó

A brit nagykövet szókirakóssal emlékezik meg a magyar kultúra napjáról – fotó

Kaszinó, média, vendéglátás, egyebek: Mi lesz Andy Vajna céges örökségével?

Kaszinó, média, vendéglátás, egyebek: Mi lesz Andy Vajna céges örökségével?

Még mindig nem sikerült megegyezni a bérekről az Audinál

Még mindig nem sikerült megegyezni a bérekről az Audinál

Méretes zsinórantennával hadonászva viszik el a kulcs nélküli autókat a tolvajok – videó

Méretes zsinórantennával hadonászva viszik el a kulcs nélküli autókat a tolvajok – videó

1445 milliárd forint lett az államháztartás hiánya 2018-ban

1445 milliárd forint lett az államháztartás hiánya 2018-ban

Egy Alfának még akkor is jó a dizájnja, ha nem ők tervezik

Egy Alfának még akkor is jó a dizájnja, ha nem ők tervezik