A friss tejterméket előállító Stonyfield Farm többségi részesedésénekkivásárlásával megerősítette pozícióit az Egyesült Államok joghurtpiacán a francia Danone élelmiszer-ipari csoport.

Öt tehénnel alapította 1983-ban a magát a hatvanas évek beatnemzedékéhez soroló Gary Hirshberg és társa, Samuel Kaymen a New Hampshire állambeli Londonderryben azt a mintafarmot, amely Stonyfield Farm néven mára az amerikai The Wall Street Journal gazdasági napilap szerint a világ legnagyobb frisstejtermék-gyártójává nőtte ki magát. A jelenleg több mint 80-féle, élelmiszer-színezéktől, tartósító- és édesítőszertől, mesterséges állományjavítótól mentes bioterméket kínáló Stonyfield sikertörténetet író tulajdonosai mégis úgy döntöttek, hogy átengedik az ellenőrzést cégük fölött a francia Groupe Danone SA-nak.

"Szükségünk volt egy erős partnerre, hogy kilépjünk a világpiacra" - fogalmazott Hirshberg a Franck Riboud-val, a Danone elnök-vezérigazgatójával az ügylet bejelentése alkalmából tartott minapi párizsi sajtóértekezletén. A Stonyfield vezére joggal lehetett elégedett, hiszen a Danone úgy növelte 40-ről 80 százalékosra tulajdonhányadát az amerikai társaságban, hogy meghagyta annak teljes önállóságát, és persze a menedzsmenthez sem nyúlt. Sőt a Danone beleegyezett abba is, hogy a Stonyfield mindenkori nyereségének 10 százalékát továbbra is különféle környezetvédelmi programokra fordíthassa. Mindez döntő szerepet játszott, amikor 2001-ben Hirshberg a Danone ajánlatát fogadta el a rivális Unileverével szemben.

A francia multi akkor sajtóértesülések szerint 50-75 millió dollárt fizetett a Stonyfield 40 százalékáért. A megállapodásban a felek 2004-ben érvényesíthető vételi opciót kötöttek ki a Danone számára, amellyel a friss tejtermékek és palackozott vizek előállításában világelső francia konszern azonnal élt is. A Danone a Stonyfield alkalmazásában nem álló tulajdonosok - például tejtermelők és kisbefektetők - részvényeit vásárolta fel. A Stonyfield 20 százalékos tulajdonhányada félszáz menedzser és alkalmazott kezében maradt, Hirshberggel az élen, ám a Danone jelezte, hogy bármikor kész megvenni tőlük a részvényeiket.

A vételárat most sem hozta nyilvánosságra a Danone és a Stonyfield, ám elemzők viszonyításul emlékeztetnek arra, hogy a Dean Foods tejipari csoport a minap 288 millió dollárért vásárolta meg az eladósodott Horizon Organic biotejgyártó részvényeinek 100 százalékát, ami a forgalom 1,4-szeresének felelt meg. A valamivel több mint 200 alkalmazottat foglalkoztató Stonyfield, Hirshberg szerint, 2003-ban 144 millió dollárnyi árbevételt könyvelt el. Az amerikai vállalat jövedelmezőségéről az elnök-vezérigazgató csak annyit mondott, hogy alatta marad a Danone-énak, amely 2003 első fél évében csaknem 12 százalékos profitrátát produkált.

A világ 120 országában 148 termelőüzemmel rendelkező és összesen több mint 90 ezer főt foglalkoztató Danone-csoport három fő üzletága - a palackozott ásványvizek, a kekszek és a friss tejtermékek - közül arra helyezte a hangsúlyt, amelyet az amerikai élelmiszerpiac egyik legígéretesebb szegmensének tartanak a szakértők. Jellemző, hogy a tavaly legnagyobb riválisát, a második legnagyobb biojoghurtgyártó Brown Cow-t felvásárló Stonyfield eladásai az utóbbi évtizedben stabilan évente több mint 20 százalékkal nőttek. A friss tejtermékek piacának Amerikában óriási növekedési tartalékai vannak, hiszen ott az egy főre jutó fogyasztás csupán évi 4,5 kilogramm, míg például Franciaországban 31. Ráadásul a bioélelmiszerek piaca is lendületesen bővül az Egyesült Államokban, az előrejelzések szerint a következő 5 évben a 2003-as 13 milliárd dolláros forgalom megduplázódhat.

A Stonyfield megszerzésével az Amerikában termékeit Dannon márkanév alatt árusító francia konszern 29,8 százalékos piaci részesedését 4,6 százalékkal toldja meg, s így szorosan felzárkózik a Yoplait joghurtkészítményeket forgalmazó General Mills élelmiszer-ipari cég mögé. Az akvizíciótól a Danone egyúttal azt reméli, hogy a Stonyfield marketinghátterét kihasználva javítani tudja az Egyesült Államokban 2002-ben mintegy 600 millió dollár értékben eladott friss tejtermékeinek a pozícióit a tengerentúli piacon. Mindenekelőtt az Actimel térnyerésére számítanak a franciák, mert a gyerekek elhízása elleni programokat meglovagolva a Stonyfield növelni próbálja az iskolai italautomatákon keresztül történő értékesítést.

Az 1998 és 2002 között évente átlagosan 5,7 százalékos forgalomnövekedést felmutató Danone-csoport az előző év azonos időszakához képest tavaly az első fél évben 7,2, a harmadik negyedévben 9,4 százalékkal növelte eladásait. Vagyis a 2002-ben 13,55 milliárd eurós árbevételt és 1,28 milliárd eurós adózott eredményt elért Danone vélhetően 2003-ban is jó évet zárt (az előzetes éves jelentést csak február elején teszik közzé). A legnagyobb hullámzásnak a palackozottvíz-üzletág volt kitéve, hiszen az első fél évben Ázsiában a SARS terjedése visszavetette az eladásokat, amit aztán bőven kompenzált a forró nyár miatt megugrott kereslet Európában.

A mintegy kétötöd részben nem francia intézményi és magánbefektetők tulajdonában lévő Danone stratégiájának egyébként központi eleme, hogy szisztematikusan bővíti jelenlétét a feljövőben lévő országokban, noha Ribaud-t sok bírálat érte emiatt. Ugyanakkor a 2002-es és 2003-as adatok is arról tanúskodnak, hogy a csoport forgalma az ázsiai piacon nő a leggyorsabban, és ott a profitráta is magasabb, mint Európában. A terjeszkedést persze nem mindenütt kíséri siker: 2003 őszén csaknem két évig húzódó alkudozás után megszakadtak a tárgyalások a legnagyobb oroszországi tej-, tejtermék- és gyümölcslégyártó cég, az akkor nem egészen 950 millió dollár kapitalizációjú Wimm-Bill-Dann megvásárlásáról.

Magyarországon a Danone 1991-ben alapított céget, három évvel később a nevéhez fűződött az első jelentős tejipari privatizáció, amikor megvásárolta a Budapesti Tejipari Vállalat kelet-pesti tejüzemét. Az azóta a marcali Tejdesszert Kft.-t is magáénak tudó, évi mintegy 20 milliárd forintos forgalmat elérő Danone Kft. folyós tejet nem állít elő, a joghurtokat, a tejfölt és a kefirt magukban foglaló friss tejipari termékek között pedig 30,2 százalékos a piaci részesedése. Magyarországon nem csak a tejpiacon aktív a cég: szintén a Danone-csoport tulajdonában van a Győri Keksz Kft. és az ásványvízpiacon utazó Magyarvíz Kft. is.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Józan érveléssel nem lehet megfékezni a populisták által is heccelt sárgamellényeseket

Józan érveléssel nem lehet megfékezni a populisták által is heccelt sárgamellényeseket

Szánkókat osztott a Momentum

Szánkókat osztott a Momentum

Brexit: mától regisztrálhatnak a Nagy-Britanniában élő magyarok

Brexit: mától regisztrálhatnak a Nagy-Britanniában élő magyarok

Visszatér Süsü, a sárkány

Visszatér Süsü, a sárkány

Bihari Viktória: Egy szuperképességről, amihez nem jár köpeny

Bihari Viktória: Egy szuperképességről, amihez nem jár köpeny

Váratlan helyről kapott pofont a Huawei

Váratlan helyről kapott pofont a Huawei