Szemet vetett a cseh Skoda Holding eladósorban lévő részlegeire az orosz Objegyinyonnije Masinosztrojityelnije Zavodi, és elemzők szerint a nehézipari óriásnak jó esélyei vannak a közép-európai cég fölötti ellenőrzés megszerzésére.

Csehországi cégekkel is bővülhet az orosz Objegyinyonnije Masinosztrojitelnyije Zavodi (OMZ) jelenleg csak Oroszországra, illetve Romániára kiterjedő üzleti birodalma. A fő tulajdonos Kaha Bendukidze vezette cég ugyanis előrehaladott tárgyalásokat folytat a nyugat-csehországi Plzenben lévő Skoda Holding három eladásra szánt vállalatának megvásárlásáról. Orosz források szerint az OMZ az atomerőművi berendezéseket gyártó Skoda Jaderne Strojirenstvit (Skoda JS), illetve két acélipari vállalatot, a Skoda Hutet és a Skoda Kovárnyt akarja megszerezni.

A Gazeta című moszkvai napilap értesülései szerint az orosz nehézipari vállalat legfőbb célja a Skoda JS megszerzése: az OMZ 390 millió koronát fizetne a 2002-es évét 1,7 milliárd koronás forgalom mellett 84 milliós adózott nyereséggel zárt csehországi cégért. A Skoda JS megszerzésével elemzők szerint jelentősen erősítené nemzetközi jelenlétét a hajógépek, bányaipari és atomerőművi berendezések gyártásával foglalkozó OMZ, ráadásul az európai piacokra is betörhetne, hiszen Csehország májustól az Európai Unió tagja lesz. Nem is szólva arról, hogy az orosz cég számára a Skoda JS megszerzése nagyobb esélyt jelenthet a kelet-európai szovjet típusú atomreaktorok egyre időszerűbb rekonstrukciójában való részvételre. Az OMZ pedig azért lehet vonzó a csehek számára, mert az orosz cég atomerőművi részlege szinte dúskál a megrendelésekben, amit a Skoda JS nem mondhat el magáról.

A profilszűkítésről egyébként a Skoda Holding százszázalékos tulajdonát két lépcsőben, tavaly januárra megszerző amerikai befektetési csoport, az Appian döntött. A 144 éves múltra visszatekintő, a cseh ipar gyöngyszemének tartott plzeni Skoda - amelynek csak a neve és az emblémája azonos a tőle teljesen független, a német Volkswagen tulajdonában lévő Skoda autógyáréval - hathatós állami támogatással mára már túl van az 1998-ban kezdődött és csőddel végződött nehézségein. Az atomerőművi berendezések mellett transzformátorokat, közlekedési eszközöket, nehézgépeket gyártó plzeni Skodát az úgynevezett cseh utas privatizáció keretében 1992-ben egy, az az idő tájt hatalmon lévő jobbközép Polgári Demokrata Párthoz (ODS) közel álló vállalkozó, Lubomír Soudek magánosította, aki azonban képtelen volt szerzeményének a rendszerváltás teremtette új piaci helyzetnek megfelelő átalakítására.

A hatalmas veszteségek, finanszírozhatatlan adósságállomány nyomán csődvédelem alá került vállalatot végül az öt éve vezérigazgatóvá kinevezett, fiatal, agilis menedzser, az időközben bekövetkezett tulajdonosváltás ellenére a helyén maradt Martin Roman vezetésével holdinggá alakították át, a veszteséges tevékenységeket leépítették, nagyarányú elbocsátásokat hajtottak végre. Az eredmény: a jelenleg 19 vállalatból álló holding nyereséges, 2002-ben 9,9 milliárd koronás forgalom mellett 73 millió koronás adózás előtti profitot ért el, ami az előrejelzések szerint a 2003-as pénzügyi évben megduplázódhat. A jelenlegi profilszűkítés hátterében az áll, hogy az 5500 alkalmazottat foglalkoztató holding menedzsmentje a hagyományos erőművi berendezések, illetve közlekedési berendezések gyártására kíván összpontosítani. Az átalakítás végén a holding várhatóan hét cégből állna, forgalma, valamint az alkalmazottak száma a jelenleginek a felére csökkenne.

A Skoda illetékesei egyelőre még a tárgyalásokról szóló híreket sem kívánták kommentálni, azt azonban nem tagadták, hogy a szovjet technológiával épült atomerőművek számára többek között biztonsági berendezéseket, sőt teljes reaktorblokkot is gyártó vállalat eladás alatt áll. Andrej Onufrijev, az OMZ píárigazgatója ugyanakkor megerősítette, hogy meg akarják venni a Skoda-érdekeltségeket, az atomerőművi berendezéset gyártó JS megvételéről közel egy éve tárgyalnak a csehekkel, miután kizárólagosságot kaptak a holding menedzsmentjétől a tárgyalások folytatására, részletekről azonban az ügylet létrejöttéig nem mondhat semmit. A Skoda JS iránt egyébként több cég is érdeklődött, köztük két másik orosz, a paksi atomerőműnek fűtőelemeket szállító TVEL és az orosz atomerőműveket egyesítő Roszenergoatom holding. Elemzők ugyanakkor tudni vélik, hogy a cseh és az orosz fél közötti megbeszélések közel vannak a befejezéshez, és a megállapodás aláírása februárra várható. Az OMZ egyébként - mind forgalmát, mind pedig nyereségét tekintve - a Skoda Holdinggal azonos nagyságrendű vállalat: 2003 első felében 215 millió dolláros forgalmat bonyolított le, és 14,1 milliós adózott nyereséget ért el.

A Skoda-cégek megszerzése moszkvai források szerint egyébként valamelyest bonyolíthatja az OMZ és az ugyancsak orosz Szilovije Masini (SZM) közti egyesülési tárgyalásokat (HVG, 2004. január 7.). Az OMZ-Szilovije Masini nevű közös cég létrehozásáról folyó tárgyalásokon ugyanis a Skoda-ügylet nem került szóba. Ily módon nem tisztázott, hogy az idén ősszel létrejövő orosz nehézipari óriás majdani tulajdonosai miként osztoznak, ha egyáltalán osztoznak az esetleges csehországi befektetés költségein, vagy az kizárólag az ügyletet kezdeményező OMZ-t terhelné. Mindenesetre az SZM szóvivője, Viktorija Vergelszkaja közölte, tudnak róla, és üdvözlik a számukra is előnyökkel szolgáló Skoda-ügyletet.

Jó híre van a Skodának Oroszországban. Az egykori Szovjetunió és az utóbb szintén szétvált Csehszlovákia közti együttműködés a hetvenes évek második felében kezdődött: a Skoda egyebek mellett 200 kilométeres óránkénti sebességre is képes villanymozdonyokat szállított a Szovjetuniónak. A Skoda Holding erősíteni kívánja oroszországi jelenlétét: mint azt Martin Roman vezérigazgató nemrég bejelentette, nemcsak kész alkatrészeket szállítanának a jövőben az orosz vasút részére, hanem az is felmerült, hogy helybéli partnerrel vegyesvállalatot hoznának létre ilyesfajta termékek gyártására.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Péterfy-Novák Éva: A környezetemben mindenkinek horror volt a házassága, gondoltam, ennek így kell lennie

Péterfy-Novák Éva: A környezetemben mindenkinek horror volt a házassága, gondoltam, ennek így kell lennie

Válasz helyett kioktatást kapott az MTVA-vezértől Hadházy és Szél

Válasz helyett kioktatást kapott az MTVA-vezértől Hadházy és Szél

Több tízmilliós kárt okozó csaló magyar webáruház után nyomoz a rendőrség

Több tízmilliós kárt okozó csaló magyar webáruház után nyomoz a rendőrség

Újítást tesztel a BKK a jegyautomatáknál

Újítást tesztel a BKK a jegyautomatáknál

Új funkció jött a Viberbe

Új funkció jött a Viberbe

Emberi hamvakból készítene képeket a magyar festő

Emberi hamvakból készítene képeket a magyar festő