A digitális fényképezőgépek gyártására kíván koncentrálni a jövőben a világ legnagyobb fotóipari cége, az amerikai Kodak, amely a stratégiaváltás jegyében alkalmazottai 20 százalékának, három éven belül mintegy 15 ezer dolgozónak mond fel.

Egyre romló pénzügyi eredményekről számolt be az utóbbi hónapokban a világ legnagyobb fotóipari cége, az amerikai Kodak, így aztán nem meglepő, hogy a menedzsment a napokban fájdalmas bejelentést tett: a mutatók javítása érdekében nagyarányú létszámleépítést hajtanak végre. A karcsúsítási tervek szerint a következő három évben a jelenlegi 64 ezres alkalmazotti létszám mintegy ötödével csökken, azaz legalább 15 ezer dolgozót bocsátanak el. Ez évente akár egymilliárd dolláros megtakarítást is hozhat a cégnek. A több mint százéves múltra visszatekintő, máig a New York állambeli Rochesterből irányított Kodaknál nem újdonság a létszámcsökkentés: az utóbbi öt évben végrehajtott racionalizálási intézkedéseknek eddig 22 ezer alkalmazott "esett áldozatul".

A mostani leépítést a menedzsment a régóta esedékes stratégiaváltással indokolta. A Kodak ugyanis nagy nehezen elfogadta az új technika kihívását: a jövőben a digitális fényképezőgépek gyártását helyezi a középpontba, és lassan felhagy a hagyományos fényképezőgépek készítésével. Utóbbiak a Kodak esetében mindinkább az egyszer használatos, úgynevezett eldobható gépeket jelentették, amelyek mára világszerte amolyan filléres játékszerekké devalválódtak.

A menedzsmentnek lépnie kellett, hiszen miközben a cég forgalma a negyedik negyedévben tíz százalékkal, 3,8 milliárd dollárra szökött fel, nettó nyeresége 19 millió dollárra, a tavalyi év hasonló időszakában regisztráltnak a tizedére zsugorodott. Gyenge volt már a harmadik negyedév is, amikor a nyereség az egy évvel korábbi harmadára, 122 millió dollárra apadt.

A stratégiaváltás azért is elengedhetetlen, mert a Kodak igencsak háttérbe szorult versenytársaival szemben: az egykor az USA-ban egyeduralkodó céget a digitális fotócikkek hazai piacán két japán gyártó is megelőzi. A brit Financial Times 2002-es adatai szerint a Kodaknak be kellett érnie 13 százalékos piaci részesedéssel, míg az élen a 25 százalékos Sony állt, mögötte 15 százalékkal az Olympus következett. Ráadásul két további japán rivális, a 11-11 százalékos Fuji és Canon is igencsak szorongatta. A nem végleges tavalyi eredmények alapján a Kodak egy hellyel valószínűleg még hátrébb szorult.

Csekély vigasz a Kodak számára, hogy a hagyományos fotópiacon továbbra is meggyőző a fölénye. Az amerikai piacon ugyanis tavaly megfordult a tendencia: első ízben adtak el több digitális, mint hagyományos fényképezőgépet. Igaz, a különbség egyelőre minimális, hiszen digitális masinákból 12,5, míg hagyományosakból 12,0 millió darab fogyott. Ettől persze az amerikai háztartásokban még továbbra is túlsúlyban vannak a hagyományos gépek, ám az előrejelzések szerint legkésőbb három év múlva az amerikaiak már több digitális, mint filmmel működő gépet használnak majd.

A tendenciát a Kodak a saját eredményein is szemügyre vehette, hiszen digitális üzletága - elindítása óta először - tavaly már nyereséget hozott. Különösen a nem professzionális fényképezőgépek eladásai ugrottak meg: a tavalyi negyedik negyedévben 87 százalékkal több "átlagmasinát" adott el, mint az előző év azonos időszakában. Mindeközben az ár- és forgalomeséssel egyaránt bajlódó hagyományos filmüzletága harmadik éve csak vegetál: a tavalyi negyedik negyedévben az eladások 10 százalékkal estek. Ez különösen azért aggasztó, mert a Kodak tavalyi 13,3 milliárd dolláros éves forgalmának még mindig közel harmada a filmeladásból származik, ráadásul nyereségének is legalább a felét ez adja. A tervek szerint 2006-ban az eladások és a nyereség döntő hányadát már a digitális üzletágnak kellene hoznia.

A Kodak bajainak oka, hogy a cég igencsak elszámította magát: rosszul mérte fel a digitális forradalom fotópiaci hatását, és versenytársainál jóval később lépett az új piacra. A digitális gépek népszerűségének növekedése, a hagyományos masinák iránti kereslet csökkenése mellett a Kodak számára a legfájdalmasabb a filmvásárlások visszaesése. Ma ugyanis az úgynevezett fogyasztói, azaz nem professzionális digitális fényképezőgépek többségének képfelbontása - a leggyakrabban használt, levelezőlap nagyságú képméretben - már megközelíti a hagyományos filmekét. Az is növeli a digitális gépek versenyképességét, hogy a filmnél kényelmesebb memóriakártyák ára folyamatosan esik. Ráadásul egyre egyszerűbb és gyorsabb - különösen az automaták megjelenése óta - a digitális memóriakártyán tárolt felvételek nagyítása (akárcsak a házi képnyomtatás, a számítógépre való átírás, az e-mailen való képtovábbítás), és e tekintetben a Kodak ismét csak lemaradt.

A digitális technológiára való átállás áldozatokkal is jár. A Kodak menedzsmentje a következő három évben mintegy 3 milliárd dollárt kíván a váltásra fordítani, részben a termelőberuházások fejlesztése, részben az új profilba illő cégek felvásárlása révén. A forgalom így a tervek szerint 26 százalékkal, 16 milliárd dollárra nőhet. A 2 milliárd dolláros adósságállomány miatt a cég a szükséges tőkét főként a részvényesektől veszi el: 2003-ra a jelzettnél 72 százalékkal kevesebb osztalékot fizet.

A digitális stratégiaváltásra való készülődés jegyében egyébként a Kodak tavaly már 750 millió dollár értékű cégfelvásárlásokat hajtott végre. Legutóbb a múlt héten japán leányvállalata jelentette be, hogy 100 százalékig felvásárolja a - 60 százalékban már eddig is a tulajdonában álló - Chinont, mely digitális fényképezőgépek mellett az utóbbi időben biztonsági kamerák gyártásával is foglalkozik.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A nap videója: akcióban a "jövőbe látó" győri autós

A nap videója: akcióban a "jövőbe látó" győri autós

Nyolcmillió forintos kártérítést szeretne Ahmed H.

Nyolcmillió forintos kártérítést szeretne Ahmed H.

Lesz kiért izgulni – összeállt a 69. Berlinale versenyprogramja

Lesz kiért izgulni – összeállt a 69. Berlinale versenyprogramja

Lélegzetelállító videón örökítették meg, ahogy megebédel egy nagy fehér cápa

Lélegzetelállító videón örökítették meg, ahogy megebédel egy nagy fehér cápa

Gázrobbanássá fajult a családi veszekedés

Gázrobbanássá fajult a családi veszekedés

Arról készített műsort a köztévé, hogyan lehet meggyógyítani a melegeket

Arról készített műsort a köztévé, hogyan lehet meggyógyítani a melegeket