Kevesebb új autó talált gazdára tavaly a nyugat-európai autópiacon, mint egy évvel korábban, és szakértők az idén sem várnak lényeges javulást - januárban máris tovább csökkent az értékesített személyautók száma.

Négynapos extra munkaszünet lesz húsvétkor a Volkswagen (VW) három németországi gyárában, amire évek óta nem volt példa. A hír kapcsán autópiaci elemzők nyomban megkongatták a vészharangot: nem fogy a várakozásoknak megfelelően Európa vezető autógyártójának új modellje, a tavaly ősszel debütált ötödik generációs Golf. A cég menedzsmentje ugyan azzal indokolta a munka szüneteltetését a wolfsburgi, a moseli és az emdeni gyárakban, hogy a dolgozók kérésének tesznek eleget, akik szeretnék családi körben tölteni az ünnepeket, ám a szakma nem fogadta el ezt az érvelést, és a hírre reagálva a frankfurti tőzsde kétszázalékos árfolyameséssel büntette a cég papírjait.

Az eddigi eladási adatok arra utalnak, hogy a vásárlási kedvet fokozandó néhány hete ingyen klímával - azaz mintegy ezereurónyi árelőnnyel - kínált új Golf nem fogy olyan lendülettel, mint 1974 óta gyártott, az autóipari trendeket rendre meghatározó elődei, amelyek alapvető fontosságúak voltak a cég bevételében és profitjában. A négynapos szünet miatt a három üzemben összesen 20 ezerrel kevesebb Golf, illetve Passat készül majd. Ezt a kiesést - állítja a cégvezetés - az év hátralevő részében pótolják, piaci elemzők szerint azonban aligha lesz tartható Bernd Pischetsrieder vezérigazgató 600 ezer Golf eladásával számoló idei terve.

Pedig a wolfsburgi központban a Golf 5-től azt remélték, hogy felpörgeti a VW-csoport forgalmát és javít a nyereségességen. A vállalat üzemi eredménye ugyanis a tavalyi első háromnegyed évben a korábbi felére, 1,7 milliárd euróra esett. Jóllehet a konszern tavaly 65 ezer darabbal kevesebb autót adott el, mint egy évvel korábban, a cégvezetés annak mégis örülhet, hogy ez a visszaesés csak a fele az egy évvel korábbinak. A csoporton belül éppen a névadó VW zuhant a legnagyobbat, de alulteljesített a másik német márka, az Audi is. Jól húzott viszont két külföldi márkája, a Seat és a Skoda, amelyekből - akárcsak egy évvel korábban - ismét növelték az eladásokat. Utóbbi kettőből kerül ki ma már a konszern minden negyedik eladott autója.

A VW nincs egyedül az eladási gondokkal a nyugat-európai autópiacon, ahol tavaly az összes jelentős gyártó kevesebb autót értékesített, mint egy évvel korábban (egyedül a német BMW ért el pozitív eredményt). A térségben 2003-ban is folytatódott a kereslet csökkenése, igaz, a visszaesés mértéke - 1,3 százalék - kisebb a 2002-es 2,9 százaléknál (HVG, 2003. február 8.). A szakértők a jelenséget elsősorban annak tulajdonítják, hogy a vezető nyugat-európai gazdaságok még mindig nem vettek lendületet, a két legfontosabb piacon - Németországban és Franciaországban - változatlanul magas a munkanélküliség, és a szociális juttatások megnyirbálásra is visszaveti a lakosság vásárlási hajlandóságát.

A VW-nek ugyan csökkent a piaci részesedése az előző évihez képest, de ezzel együtt is magasan vezeti az eladási listát. A második helyen továbbra is biztosan áll a francia PSA-csoport, amely a VW-énél nagyobb visszaesést kényszerült elkönyvelni, különösen a tavaly halványabban szerepelt Peugeot kocsik miatt. Változás volt viszont a harmadik helyen: a Ford és a Renault is megelőzte a General Motorst (GM).

Megtartotta hatodik helyét az olasz Fiat, melynek forgalma a teljes mezőnyben a legmeredekebben - 10,2 százalékkal - esett vissza, azaz továbbra sem sikerült megállítani a csoport évek óta tartó hanyatlását. A torinóiak számára enyhe reménysugár, hogy az idei év első hónapjában végre több autót adtak el, mint egy évvel korábban, amit szakértők egyértelműen a felfrissített Panda kedvező fogadtatásának tulajdonítanak. Őrzi hetedik helyét a DaimlerChrysler, melynek bármennyire népszerű is Smart miniautója, a Chrysler iránti érdektelenséget nem tudja ellensúlyozni.

Nem véletlenül figyelmeztetik a szakértők az európai gyártókat az ázsiai veszélyre: ha tartja az idei ütemet, jövőre akár meg is előzheti a DaimlerChryslert a ma még a nyolcadik helyen álló japán Toyota, a világ második legnagyobb autógyártója. Az európai autóimport első helyén álló Toyota - luxusmárkájával, a Lexusszal együtt - az idén tovább pörgeti a motort: januárban máris 30 százalékkal növelte nyugat-európai eladásait.

Az ázsiaiak már a második helyen állnak a VW mögött: a japán és a dél-koreai márkák együttesen 16 százalékot hasítanak ki a nyugat-európai autópiacból. A BMW-n kívül egyedül az ázsiai márkák - kivétel nélkül mindegyik - voltak képesek növelni eladásaikat és piaci részesedésüket. Jóllehet a japán Mazda vagy a dél-koreai Kia még mindig csak évi 200 ezer, illetve 100 ezer autót ad el Nyugat-Európában, ami eltörpül a VW 1,4 milliós vagy az Opel 1,3 milliós forgalma mögött, a növekmény - 30, illetve 48 százalék - az ázsiaiak egyre komolyabb jelenlétét sejteti.

A változásokat évről évre figyelemmel kísérő Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) egyelőre nem sok figyelmet szentel a kelet-európai piacnak, de az idei évre vonatkozó szakértői elemzésekben azért már szerepel, hogy például az EU-hoz csatlakozó legnagyobb országban, a 40 milliós Lengyelországban 360 ezer új autó talált gazdára tavaly (a legnépszerűbb a Fiat és a Skoda volt). Összehasonlításképpen: a 41 milliós Spanyolországban 1,4 millió új autót adtak el. Az ACEA tanulmánya ugyanakkor megjegyzi, hogy a térség EU-s átlagnál gyorsabban növekvő gazdaságai komoly vásárlói potenciált jelentenek, különösen, mivel autóparkjuk átlagos életkora (12-13 év) mintegy öt évvel elmarad az uniós átlagtól.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Elődöntőbe jutottak Babosék az Australian Openen

Elődöntőbe jutottak Babosék az Australian Openen

Szomorú vég: androidos mobilt és iPhone-t ajánl felhasználóinak a Microsoft

Szomorú vég: androidos mobilt és iPhone-t ajánl felhasználóinak a Microsoft

Schmidt Mária közalapítványa kezelheti továbbra is Kertész Imre hagyatékát

Schmidt Mária közalapítványa kezelheti továbbra is Kertész Imre hagyatékát

Aggasztóan lassan halad a kútba zuhant spanyol kisfiú mentése

Aggasztóan lassan halad a kútba zuhant spanyol kisfiú mentése

Mit jelent, ha az ön e-mail-címe is rajta van ezen a vészjósló listán?

Mit jelent, ha az ön e-mail-címe is rajta van ezen a vészjósló listán?

Ingyenreggelit kapnak a metróvállalattól, ha korábban járnak munkába a tokióiak

Ingyenreggelit kapnak a metróvállalattól, ha korábban járnak munkába a tokióiak