Először juthat Oroszország megkerülésével csővezetéken kőolaj európai fogyasztókhoz a Kaszpi-tenger térségéből, ha Ukrajnában tovább épül Lengyelország felé az Odessza-Brodi vezeték. Egyelőre azonban az ukrán csőkígyó csaknem két éve üzembe helyezettszakasza is üresen áll.

Ukrajna elvben megállapodott a londoni székhelyű Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD), hogy a nemzetközi pénzintézet részt vesz az ukrajnai Odessza-Brodi kőolajvezeték (OBK) továbbépítésének finanszírozásában - jelentette be múlt heti sajtóértekezletén Viktor Janukovics ukrán kormányfő. Az OBK-t a lengyelországi Plock városáig hosszabbítanák meg, ily módon összekötve az Odessza melletti olajterminált az Oroszországból Németországba tartó Barátság 1. olajvezetékkel, illetve a gdanski kikötővel. Az ukrán miniszterelnök szerint még ebben a fél évben döntés születik a beruházást végrehajtó konzorcium összetételéről. Február közepén Aleksander Kwasniewski lengyel államfő egy nyilatkozatban elárulta: valamennyi érdekelt féllel, azaz Ukrajna mellett Kazahsztánnal, Azerbajdzsánnal, Oroszországgal és az Európai Unióval is egyeztetnek a vezetéképítésről.

A Fekete-tenger parti Odesszától mintegy 40 kilométerre lévő Pivdennij olajterminált és a Barátság 2. kőolajvezetéket összekötő 674 kilométer hosszú OBK-t a kilencvenes évek derekán kezdték építeni, de az elsősorban az Ukrajnán átmenő kőolajvezetékeket üzemeltető állami vállalat nyereségéből finanszírozott munkálatok igencsak elhúzódtak. A 200 ezer köbméteres tárolókapacitással rendelkező vezetékrendszer átadására 2002 májusáig kellett várni, ám az évi 14,5 millió tonna kőolaj szállítására alkalmas OBK - amelynek áteresztőképessége később a háromszorosára is növelhető - mind a mai napig kihasználatlan. A tervezéskor ugyanis abból az utóbb tévesnek bizonyult prognózisból indultak ki, hogy ugrásszerűen megnő a kőolaj-kitermelés a Kaszpi-tenger Azerbajdzsánhoz tartozó szektorában, s az onnan származó exportolaj mennyisége 2005-re elérheti az évi 50 millió tonnát. Ehhez képest Azerbajdzsán olajkivitele még 2002-ben is alig haladta meg a 9 millió tonnát, a jelenlegi becslések szerint pedig az 50 millió tonnás szint leghamarabb is csak 2010-re teljesíthető. Igaz, elemzők szerint 2015-re a kaszpi régió négy szovjet utódállamában - Azerbajdzsánban, Kazahsztánban, Türkmenisztánban és Üzbegisztánban - összesen a mostani csaknem háromszorosára, évi 225 millió tonnára nőhet a folyékony szénhidrogének termelése, ami az export még nagyobb mértékű felfutását teszi lehetővé. Csakhogy közben hosszas huzavona után elkezdődött a konkurens projekt, a Bakut és a törökországi Ceyhan kikötőjét összekötő 1730 kilométer hosszú, évi 50 millió tonna nyersolaj továbbítására alkalmas csővezeték építése is (HVG, 2003. november 22.).

Elszámították magukat Kijevben a tekintetben is, hogy a hét ukrajnai kőolaj-finomító közül a négy legnagyobb - az odesszai, a kremencsuki, a herszoni és a liszicsanszki - a privatizáció során orosz olajtársaságok ellenőrzése alá került, ezért nem Kaszpi-tengeri nyersanyagra álltak rá. Az ukrán kormány a projekt gazdaságosságát illetően is ellentmondásos kijelentéseket tesz. A kőolajvezetékek üzemeltetésére alapított és a Naftohaz Ukraini nemzeti olaj- és gázipari társaság által irányított Ukrtransznafta elnöke, Olekszandr Todijcsuk hol 4,5, hol 6 millió tonnára taksálta azt a minimális évi olajmennyiséget, amelynek szállítása már jövedelmező lenne. Ennek ellenére mindeddig még ennyi olajra sem tudott szerződést kötni az ukrán cég, csak állítólagos ígéreteket tud felmutatni. Így a két lengyel olajtársaság, a Lotos és a PKN Orlen gdanski és plocki finomítója számára évi 3, illetve 4 millió, a cseh Ceská rafinerska évi 2 millió, a kárpátaljai nadvirnai feldolgozó pedig évi 1 millió tonna kőolaj fogadására tett szándéknyilatkozatot. Mi több, Szerhij Jermilov ukrán energetikai miniszter a minap közölte: a kazahsztáni tengizi lelőhelyen kitermelést folytató amerikai ChevronTexaco január végén jelezte, hogy hajlandó az idén 4-5 millió tonna nyersolajat szállítani az OBK-n keresztül németországi finomítókba. Az amerikai olajmulti eurázsiai részlegének szóvivője azonban sietve cáfolta, hogy bármiféle hivatalos ajánlatot tettek volna, de elismerte a tárgyalásokat.

Döntő lökést adhatott a ChevronTexaco érdeklődése az ukrán kormánynak, amikor február 4-ei ülésén a mielőbbi használatbavétel mellett foglalt állást, azzal, hogy az eredeti elképzelésnek megfelelően északi irányba szállítsanak olajat. Orosz olajtársaságok ugyanis az OBK üzembe helyezése óta ostromolják Kijevet azzal a javaslattal, hogy az üresen álló vezetéket működtessék ellenkező irányban, vagyis Brodiból nyomják délre a nyugat-szibériai olajat, és Odesszából tankereken szállítsák tovább. Az utóbbi években látványosan nő az orosz olajexport (tavaly meghaladta a 420 millió tonnát), ezért a cégek mindent megtesznek, hogy bővítsék kiviteli csatornáikat. Úgy tűnt, a British Petroleum (BP) és az orosz Tyumenszkaja nyeftyjanaja kompanyija közös vállalata, a TNK-BP 2003 tavaszán meggyőzte az ukránokat a "fordított üzemmód" előnyeiről, hiszen vállalta, hogy folyamatosan évi 9 millió tonna olajat szállít Brodiból Odesszába. Politikai felhangoktól sem mentes viták után a Janukovics-kabinet végül mégis visszatáncolt. Ám könnyen lehet, hogy az események újabb fordulatot vesznek, mert az OBK koncesszióba adásáról beterjesztett törvénytervezet kapcsán az ukrán parlamentben a képviselők egy része bírálta a kormány döntését, mondván, amíg nincs elegendő kaszpi olaj, átmenetileg elfogadható lenne a TNK-BP ajánlata. Annál is inkább, mivel Ukrajna olajtranzitból származó bevételei jelentősen megcsappantak azóta, hogy az orosz olajtársaságok a 2001-ben lefektetett 254 kilométeres Szuhodolszkaja-Rogyionovszkaja átkötővezeték révén az ukrajnai csőrendszer megkerülésével is el tudják juttatni a nyersolajat a novorosszijszki kikötőbe.

Kijev hosszú távú stratégiáját ugyanakkor az EU transzeurópai energiahálózatról szóló koncepciójához igazítja. Márpedig Brüsszelben az északi irányban történő olajszállítást támogatják, mert így differenciálják a beszerzési forrásokat, és tehermentesítik a Boszporusz tengerszorost, amely éppen a Kaszpi-tengeri kitermelés fellendülése miatt egyre nehezebben viseli majd el a növekvő - és egyre komolyabb ökológiai kockázatokkal járó - tankhajóforgalmat. Ezért az EU szorgalmazza az OBK továbbépítését is. Az 514 kilométeres Brodi-Plock vezeték lefektetése lengyel értékelések szerint több mint félmilliárd dollárba kerülne, ám az Ukrtransznafta szerint 20-25 százalékkal olcsóbban is megoldható.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A cégek 70 százaléka átveri a dolgozóit vagy a munkaügyi ellenőröket

A cégek 70 százaléka átveri a dolgozóit vagy a munkaügyi ellenőröket

A Clark Ádám térnél találkoznak holnap a tüntetők

A Clark Ádám térnél találkoznak holnap a tüntetők

Akit a szesztilalom tett az alvilág császárává: 120 éve született Al Capone

Akit a szesztilalom tett az alvilág császárává: 120 éve született Al Capone

Ahmed H. idegenrendészeti őrizetben várja a papírjait, utána felteszik a repülőre

Ahmed H. idegenrendészeti őrizetben várja a papírjait, utána felteszik a repülőre

Gollam ismét belebújt Theresa Maybe, és elénekeltette vele a Bohemian Rhapsodyt

Gollam ismét belebújt Theresa Maybe, és elénekeltette vele a Bohemian Rhapsodyt

Debrecen megmondta, mennyit szán a főpályaudvarra, de annyiért senki sem vállalta

Debrecen megmondta, mennyit szán a főpályaudvarra, de annyiért senki sem vállalta