A részvényesek menesztették a Franciaországot és Nagy-Britanniát a La Manche csatorna alatt összekötő Eurotunnel vezetőségét. A kisbefektetők szerint ugyanis a tetemes adósságot felhalmozó és veszteségesen üzemelő Csalagút bajaiért a vezetők a felelősek.

Minden bizalmunkat elveszítettük a vezetőségben! - fakadt ki a brit--francia Eurotunnel egyik kisrészvényese a társaság múlt heti közgyűlésén, és hogy véleményével nem volt egyedül, azt jól jelzi, a Párizs közelében megtartott ülésen a "tolvaj" és a "huligán" bekiabálások voltak a legfinomabb jelzők, amivel a menedzsmentet illették. Ezt a hangulatot tükrözte az előterjesztésekről tartott szavazás eredménye is: a résztvevők nagy többséggel utasították el a menedzsment mind a 14 javaslatát, amelyek a veszteséges cég nyereségessé tételét célozták. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a tulajdonosok lényegében leváltották a teljes vezetőséget, köztük Richard Shirrefs vezérigazgatót, illetve Charles Mackay elnököt, aki mellesleg a szavait fogadó füttykoncert miatt az ülést megnyitó beszédét is alig tudta megtartani. Az eset egyébként vállalattörténeti különlegesség: először buktatták meg kisrészvényesek egy cég menedzsmentjét Franciaországban.

Az Eurotunnel-papírok kétharmadát birtokló kisrészvényesek - 80 százalékuk francia - azonban aligha lettek volna maguktól ilyen elszántak és sikeresek, akciójukhoz hátszél is kellett. Mégpedig nem is kicsi. A szelet ezúttal a francia populista politikus Nicolas Miguet keltette, aki - maga is részvényesként - már jó ideje igyekszik meggyőzni tulajdonostársait, hogy támogassák alternatív vállalatvezetési elképzeléseit. A Franciaországot és Nagy-Britanniát a La Manche csatorna alatt összekötő alagutat üzemeltető Eurotunnel ugyanis 9 milliárd eurós adósságot görget maga előtt, amiért Miguet szerint - aki jobboldali jelöltként korábban sikertelenül pályázott a francia államfői posztra - elsősorban a főként brit menedzserekből álló vezetőség felelős.

Nem most kezdte a harcot Miguet az Eurotunnel vezetői ellen, tavaly májusban azonban még kudarcot vallott hasonló indítványával. A kiadóvezető Miguet azóta az általa birtokolt pénzügyi magazinokban és tőzsdei információs kiadványokban rendre igyekezett érvelni saját vállalatvezetési elképzelései mellett, no és persze minden eszközzel megpróbálta befeketíteni a Csalagút menedzsmentjét. Utóbbiért 10 ezer eurós büntetést is kiszabtak rá, és a Shirrefst ért vádjaiért három lapjában is bocsánatot kellett kérnie. Fáradozása mégis eredménnyel járt, tavaly év végére a kistulajdonosok többsége már benne látta az egyetlen reményt, és az Adacte névre hallgató részvényesi csoport a brit Richard Branson üzletembert, a Virgin-birodalom fejét szerette volna meghívni az Eurotunnel élére. Egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy Miguet az idei közgyűlésen eléri célját, ezért a kutyaszorítóba került vezetőség márciusban bejelentette: októbertől Philippe Bourguignon - aki korábban a Párizs melletti Euro Disney élményparkot tette nyereségessé, majd az elegáns üdülőfalvairól ismert Club Mednél vívott ki elismerést - veszi át a stafétabotot Mackaytól. A kétségbeesett javaslat azonban már későn jött, a részvényesek a mostani szavazáson ezt is elvetették.

Kérdés, hogy a franciára váltott vezetés - az igazgatói posztot ezentúl Jean-Louis Raymond üzletember, a belga GIB-Brico áruházlánc korábbi vezetője, az elnökit pedig Jaques Maillot, a Nouvelles Frontiéres utazási iroda alapítója tölti be - mit tud kezdeni a tetemes adóssággal és a veszteséges gazdálkodással. Az Európa legnagyobb magánkézben lévő infrastrukturális társaságaként emlegetett Eurotunnel csak 2003-ban 1,9 milliárd euró veszteséget halmozott fel a vártnál kisebb bevételek és magasabb kamatok miatt.

Az 1987-ben alapított - Londonban, Párizsban és Brüsszelben tőzsdén jegyzett - Eurotunnel által üzemeltetett alagutat tíz évvel ezelőtt, május 6-án ünnepélyesen avatta föl Francois Mitterrand akkori francia államfő és II. Erzsébet brit uralkodó Calais-ban. Az építkezésről - melynek ötletét már a hetvenes években felvetették, sőt egykor Napóleon is gondolkodott egy hasonló víz alatti összeköttetésről - Mitterrand 1981 szeptemberében állapodott meg Margaret Thatcher akkori brit miniszterelnökkel, és a többszörös határidő-túllépés miatt az 50 kilométer hosszú, két vasúti és egy szervizalagútból álló komplexum kivitelezése az eredetileg tervezett összeg duplájába, 19 milliárd dollárba került. A személyforgalom 1994 novemberében indult meg, és a cégnek mindjárt az első - igaz, csonka - éve veszteséges volt, a könyvek 387 millió font deficitet jeleztek. Még rosszabbra sikeredett a következő év, a veszteség közel háromszorosára duzzadt, és a helyzet a következő években sem változott. A csalódott befektetőkben a vezetőség néhány évvel ezelőtt azzal igyekezett tartani a lelket, hogy 2004-re már osztalékot ígértek nekik. Osztalékfizetésre azonban idén sem kerül sor. Sőt, a befektetés nemhogy nyereséget nem hozott, de még értékét is elvesztette, a betett pénz az egykori összeg alig tizedét éri ma.

Az alagút utasok millióit csábítja el évente a kompoktól, a teljes átkelőpiacot azonban még a sorozatos árengedmények ellenére sem sikerült meghódítania. A társaság vezetősége kezdetben azzal kecsegtette részvényeseit, hogy az alagúton évente 30 millióan kelnek majd át, ami nyereséges üzemeltetést tenne lehetővé, ehelyett azonban még tavaly is csak 15,6 millió utas választotta az átjutásnak ezt a módját. A cég adatai szerint 2003-ban 6,3 millióan utaztak az Eurostar személyvonatokon, a járműveket szállító szerelvényeken pedig 2,3 millió személyautót és 1,3 millió kamiont, illetve buszt, valamint 1,7 millió tonna árut utaztattak.

Az elnöki székbe került Maillot most azt ígérte a vezetőség menesztését diadalként megülő kisrészvényeseknek - valamint a többi papírt birtokló intézményi befektetőknek -, hogy újratárgyalják a bankokkal a hiteleket, és remélhetőleg jelentős átütemezést sikerül elérni. Elvetette ugyanakkor az előző vezetés által kidolgozott átszervezési tervet, mely a forgalom növelése érdekében egyebek között tarifacsökkentést tartalmazott. Maillot ehelyett éppen a díjak emelésével próbál majd nagyobb bevételre szert tenni. Kizárta ugyanakkor, hogy egyet is el akarnának bocsátani a 3300 alkalmazott közül.

Az új vezetés állami segítségre is számít, ám a francia pénzügyminiszter gyorsan jelezte: terveik között nem szerepel az Eurotunnel megtámogatása. Pedig annak idején a francia kormány igen lelkesen biztatta a részvények vásárlására a kisbefektetőket. Londontól szintén nem várhatnak semmit, Thatcher már az alapításkor leszögezte: egyetlen penny állami pénzt sem adunk.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A Chrome-bővítményeket is telepíthetjük majd a Microsoft új böngészőjéhez

A Chrome-bővítményeket is telepíthetjük majd a Microsoft új böngészőjéhez

Novák Katalin megdöbbent a francia tévé kérdésein – videó

Novák Katalin megdöbbent a francia tévé kérdésein – videó

Világgazdaság: Veszteséggel zárja az évet a nemzeti kukaholding

Világgazdaság: Veszteséggel zárja az évet a nemzeti kukaholding

Varga Erika: Automatikusan működnek a „szalonrasszista” attitűdök

Varga Erika: Automatikusan működnek a „szalonrasszista” attitűdök

Széllel és esővel indul a hét, de aztán kisüthet a nap

Széllel és esővel indul a hét, de aztán kisüthet a nap

Videó: Halld meg a hangunk, Orbán!

Videó: Halld meg a hangunk, Orbán!