A potencianövelő szerre utalva Afrikában csak Viagraként emlegetettGuinness sör iránt oly nagy a kereslet a fekete kontinensen, hogy a patinás cégnek 245 éves történetében először második üzemet kellett nyitnia a nedűhöz kevert titkos adalék gyártására.

A Guinness eszenciájának titka talán a legféltettebb a sörgyártás történetében, hiszen a kivonatot eddig féltően őrizték a cég dublini központjának impozáns falai mögött. A világszerte ismert krémes fekete sör iránt gyorsan növekvő afrikai kereslet miatt azonban az adalékot nemrég egy 50 millió dolláros beruházással az írországi Waterfordban felépített üzemben is gyártani kezdték. Így a titokzatos alkotórészt már két helyen keverik bele a színt és az ízt adó koncentrátumba, amely a világon mindenhol főzött Guinness sör alapjául szolgál. A recept azonban hétpecsétes titok marad - állította Colin O'Brien, a cég egyik vezetője, aki közölte, hogy a világon mindössze három ember tudja, miből is áll az elixír, amelyet még azok sem ismernek, akik készítik.

Titokban tartotta a receptet - ha létezik - már az alapító, Arthur Guinness is, aki 34 évesen, 1759-ben évi 45 fontért 9000 évre bérelte ki az akkor már évek óta elhagyatott St. James' Gate sörfőzdét. Az első években csak a hagyományos, pasztörizálatlan ale-t gyártotta, majd néhány évvel később hozzákezdett egy új sörfajta készítéséhez, amelynek jellegzetes ízét és színét főként a pirított árpa adta. Az új italt kezdetben az angol barna sörökhöz hasonlóan porternek nevezték, majd elé rakták a stout (testes) jelzőt, később önálló életre kelt, és mára szinte egybeforrt a Guinness márkával.

A Guinness Stout 1825-ben került először külföldre, és a siker révén - a cég honlapja szerint - a St. James' Gate 1833-ban Írországban, 1883-ban pedig a világon a legnagyobb sörgyárnak számított. Bár ma "csak" a legnagyobb, stoutot főző üzem, Arthur Guinness ma is büszke lehet: a szerény korabeli St. James' Gate mára 26 hektárra bővült, sörét 35 országban főzik és 120-ban forgalmazzák. Naponta világszerte tízmillió korsó fogy belőle, a sötét sör pedig kétségkívül a világon lévő több ezer ír kocsma - pub - egyik jellegzetes itala.

A Guinnesst Afrikába európai kereskedők vitték el már az 1820-as években, mert magas - hét százalék fölötti - alkoholtartalma miatt jobban lehetett tárolni. A brit szigeteken kívüli első Guinness-sörfőzde is Nigériában épült, 1962-ben. A kontinensen "fekete erőnek" vagy a férfiasság szereként ismert Viagrának nevezett Guinness piaca 2001 óta nagyobb Afrikában, mint Írországban és az Egyesült Királyságban együttvéve. Az országok listáján e két utóbbi mögött a 127 milliós Nigéria a harmadik, holott a szövetségi ország északi, muszlim többségű államaiban bevezetett iszlám törvénykezés elméletileg tiltja az alkoholt.

Nemcsak a "szomját" oltja a Guinness-szel a fekete kontinens, de újít is. A muszlimok és az absztinensek számára kínálják az afrikai alkoholmentes, gyümölcsízű malátasört, a Maltát, amely úgy néz ki, mint a stout. Sőt az alkoholos afrikai változat - amely édesebb és még erősebb, mint a Nyugaton ismert hagyományos draught fajta - oly mértékben hódít Írország gyorsan növekvő bevándorlóközösségében, hogy a Guinness már otthon is elkezdte gyártani a nigériai "feketét". A nigériai sörfőzdék egyébként árpa helyett a helyi gabonát, így a kukoricát és a cirokot használják a főzéshez.

A Deutsche Bank várakozása szerint a 2004 júniusában záruló pénzügyi évben a tíz legnagyobb piac között szereplő öt afrikai ország adja majd a Guinness teljes profitjának 40 százalékát. A vállalatra rá is fér az afrikai dinamizmus, hiszen Írországban a Guinness eladása 2000 óta 14 százalékkal csökkent. Ennek okát a brit sajtó abban látja, hogy szüleikkel szemben a fiatalok a bort, a világos sörfajtákat és a röviditalokat részesítik előnyben, továbbá csökken a kocsmázás vonzereje, és inkább otthon isznak.

A Nyugaton általában tapasztalható kereslet-visszaesést a cégnél azzal is magyarázzák, hogy az utóbbi években elhanyagolták a marketinget. Ezért 75 évvel az első hirdetése után az idén új reklámhadjáratba fogott a Guinness, amely utóbb iskolát teremtett epikus, filmszerű és lélegzetelállító televíziós hirdetéseivel. Az eredeti reklámokban például olyan frappáns jelszavak is szerepet játszottak, mint a "My Goodness, My Guinness" (Istenem, Guinnessem). A harmincastól a hatvanas évekig John Gilroy ismert brit tájkép- és portréfestő alkotta a plakátokat. A nyolcvanas években több hollywoodi szuperprodukció rendezője, Ridley Scott készítette a filmecskéket, a most beindult kampányban pedig régi filmek híres sztárjait, mint például Marilyn Monroe-t és Frank Sinatrát idézték fel segítségül. A Guinness egy jó évben akár 300 millió dollárt is elkölt reklámra.

Az 1886-ban tőzsdére ment Guinness 1997-ben adta fel önállóságát, amikor részvénycserés formában egyesült a brit Grand Metropolitennel (GrandMet), és létrejött a világ legnagyobb szeszesital-gyártója és -forgalmazója, a Diageo Plc. A londoni és a New York-i tőzsdén jegyzett cég teljes szerkezetátalakítást hajtott végre: megszabadult a GrandMet élelmiszercégeitől, így az amerikai Burger Kingtől és a Pillsburytól. A Diageo (mely név a nap latin és a föld görög megfelelőiből jött létre) a Guinness mellett olyan ismert - részben a Seagram szeszipari cégtől megvásárolt - márkáira kíván támaszkodni, mint a Smirnoff vodka, a Johnnie Walker (JW) whisky, a Baileys likőr, a Captain Morgan rum, a José Cuervo tequila vagy a Tanqueray gin.

A tavaly júniusban zárult 2003-as pénzügyi évben a Diageo forgalma 9,4 milliárd font volt, üzemi nyeresége pedig meghaladta a 2 milliárdot. A cég legfrissebb gyorsjelentése szerint a 2004-es pénzügyi év első felében főleg a jól teljesítő amerikai és spanyol piacnak, valamint a JW Scotch iránti növekvő keresletnek köszönhetően a forgalom - az egy évvel korábbi féléves adatokhoz képest - 5 százalékkal, 5,06 milliárd fontra nőtt, az üzemi nyereség pedig 1,18 milliárdra, mely utóbbinak 17 százalékát adja a Guinness.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Klimt és Schiele művészete a moziban

Klimt és Schiele művészete a moziban

A bevándorlók mellett tüntettek Rómában

A bevándorlók mellett tüntettek Rómában

Pánikolnak a szupergazdagok, 1000 milliárd dollárnak keresnek búvóhelyet Kínán kívül

Pánikolnak a szupergazdagok, 1000 milliárd dollárnak keresnek búvóhelyet Kínán kívül

Okos ötlet az orosz autósoktól, hogyan használjuk még a sárga mellényt

Okos ötlet az orosz autósoktól, hogyan használjuk még a sárga mellényt

Ciprussal állapodott meg Szijjártó, gáz érkezne a messzi földről, ha lesz vezeték

Ciprussal állapodott meg Szijjártó, gáz érkezne a messzi földről, ha lesz vezeték

Budapest = Isztambul: a Chelsea kapusának fogalma sem volt, hol játszottak a Vidi ellen

Budapest = Isztambul: a Chelsea kapusának fogalma sem volt, hol játszottak a Vidi ellen