Tarthatatlanná vált a többségi állami tulajdonú Alitalia helyzete: a veszteséges olasz nemzeti légitársaságnak sürgős pénzügyi támogatásra van szüksége, a kormány ugyanis elvetette az elbocsátásokkal járó költségcsökkentő intézkedéscsomagot.

Kínos magyarázkodásra kényszerült a napokban Giuseppe Bonomi, az Alitalia elnöke. Az Ansa hírügynökség ugyanis Bonomira hivatkozva azt állította: az olasz nemzeti légitársaságnak csak napjai vannak hátra, az állam pénzügyi támogatása nélkül egy hónapon belül csődbe megy. A vészjósló tudósítás szerint nem finanszírozható tovább a társaság napi 1,2 millió eurós vesztesége. Bonomi - alighogy fülébe jutott a hír - egy másik hírügynökségen, az Agin keresztül rögvest cáfolatot adott ki, mondván, félreértelmezték szavait. Francesco Mengozzi vezérigazgató is csak annyit mondott március eleji menesztésekor - tette hozzá Bonomi -, hogy a 62,39 százalékban állami tulajdonú Alitalia megmentési tervének mindenképpen el kell készülnie egy hónapon belül. Bonomi azért sietett magyarázkodni, nehogy Mengozzi sorsára jusson, aki azért kényszerült búcsút mondani a vezérigazgatói posztnak, mert az Alitalia rendbetételét célzó elképzelései szöges ellentétben álltak a Silvio Berlusconi vezette jobbközép kormány érdekeivel.

Az 1946-os alapításakor 40 százalékban brit, 60 százalékban olasz tulajdonú Alitalia élére három évvel ezelőtt kinevezett Mengozzi többek között azzal az eretnek gondolattal állt elő, hogy létszámleépítéssel próbál meg úrrá lenni a légitársaság egyre súlyosbodó pénzügyi gondjain. A 21 ezres alkalmazotti létszámot 12,5 százalékkal akarta csökkenteni, ami a szakszervezetek kemény ellenállásába ütközött. Az utóbbi hónapokban több alkalommal is járatok százait kellett törölni a munkabeszüntetések miatt, és ezzel a szakszervezeteknek sikerült térdre kényszeríteniük a júniusi európai parlamenti választások kudarcától tartó Berlusconi-kormányt. A szakszervezetek úgy sem voltak hajlandóak belemenni a leépítésbe, hogy az elbocsátandó alkalmazottak több mint fele állás hiányában sem maradt volna jövedelem nélkül, az állam ugyanis vállalta volna a bérek 80 százalékának kifizetését.

Mengozzi távozása óta sem történt azonban érdemleges előrelépés az Alitalia - a nemzetközi légi közlekedést válságba sodró 2001. szeptemberi amerikai terrortámadások óta immáron harmadik - megmentési tervének kidolgozásában, a végleges változatot hétről hétre csak ígérgetik. Legutóbb a múlt héten az Alitalia és az illetékes minisztériumok - a közlekedési és a munkaügyi - újabb egy héttel elhalasztották a döntést.

Az Alitalia helyzetét súlyosbító politikai taktikázgatás miatti tiltakozásul a múlt héten lemondott igazgatósági tagságáról Roberto Paleo, a légitársaság banki részvényeseinek képviselője. Az amerikai Dow Jones hírügynökség - a társasághoz közel álló forrásokra hivatkozva - egyébként azt állította, hogy a megmentési csomag már körvonalazódott, és továbbra is tartalmaz létszámcsökkentést. Az Alitaliára háruló terheket a kormány a hatékonyabb működést biztosító átszervezéseken felül többek között az üzemanyag után fizetendő adó csökkentésével is enyhíteni kívánja. A Berlusconi-kormány tervei között szerepelt az is, hogy az idén 120, jövőre pedig 200 millió eurós célzott pénzügyi támogatást nyújt az olasz légi közlekedési szektornak - azaz az Alitaliának. Ez a terve azonban egyelőre lekerült a napirendről, ráadásul az EU-jogszabályok is tiltják a versenyt torzító közvetlen állami pénzügyi segítséget. Pedig sürgősen lépni kell, hiszen az Alitalia tavaly fennállásának legrosszabb évét zárta: 4,4 milliárd eurós forgalom mellett vesztesége az egy évvel korábbinak közel a duplájára, 511 millió euróra szökött fel.

Kiutat jelenthetne, ha az olasz társaság csatlakozna az Air France (AF) és a holland KLM által nemrég tető alá hozott fúzióhoz (HVG, 2003. október 11.), ám a két európai légitársaság az Alitaliával való szorosabb együttműködés feltételeként a veszteség ledolgozását, valamint a privatizációt jelölte meg. A Berlusconi-kabinet azonban egyelőre ódzkodik a teljes privatizációtól, az állami tulajdonrész részleges eladását viszont megpendítette. Ily módon egyelőre csak az AF és az Alitalia 2,5-2,5 százalékos részvénycseréje valósulhatott meg, ami lendületet adhat az olasz légitársaságnak, hiszen francia partnere révén több mint 100 újabb útvonalhoz férhet hozzá. A világ harmadik, Európa első számú légitársaságát létrehozó fúzióra a napokban az Európai Bizottság is áldását adta, igaz, feltételekkel: a hat évre szóló engedélyhez a két cégnek együttesen 84 fel- és leszállási "jogról" le kell mondania versenytársaik javára.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Az EP-nek már tetszik, hogy jogállamisághoz kössék az EU-pénzek kifizetését

Az EP-nek már tetszik, hogy jogállamisághoz kössék az EU-pénzek kifizetését

Fellélegezhet Justin Bieber, új negatív rekord született a YouTube-on

Fellélegezhet Justin Bieber, új negatív rekord született a YouTube-on

Őrület volt az Ajax–Bayern, kikapott a Juventus és a Manchester United

Őrület volt az Ajax–Bayern, kikapott a Juventus és a Manchester United

Így nem gondozzák a magyarjaikat

Így nem gondozzák a magyarjaikat

Hétéves kislánya előtt akart leugrani a hídról egy részeg nő Esztergomban

Hétéves kislánya előtt akart leugrani a hídról egy részeg nő Esztergomban

Miért van ez a sok kép ma a Google főoldalán? És mi köze a Geminidákhoz?

Miért van ez a sok kép ma a Google főoldalán? És mi köze a Geminidákhoz?