Nem jártak szerencsével az elsősorban focicipőiről és -mezeiről híresbrit sportszergyártó, az Umbro tulajdonosai azzal, hogy a portugáliai labdarúgó Eb előtt dobták piacra részesedésüket. A befektetők a meghirdetett árfolyamnál kevesebbre értékelték a cég részvényeit.

Az idei labdarúgó Európa-bajnokságot (Eb) megelőző eufóriára kívánt építeni az Umbro brit sportszergyártó azzal, hogy tulajdonosai közvetlenül a világméretű érdeklődésre számot tartó, Portugáliában megrendezendő sportesemény előtt próbálták részesedésüket a tőzsdén értékesíteni. Számításuk - a jelek szerint - nem jött be: az eredetileg 150-190 penny közötti árfolyamsávban meghirdetett Umbro-részvények kibocsátási árát kénytelenek voltak a tulajdonosok 100 pennyre leszállítani. A befektetők a brit sportszergyártó értékét 145 millió fontra tették, szemben a tőzsdei megjelenés levezénylésével megbízott, a londoni City egyik nagy presztízsű brókercégének, a Cazenove & Co.-nak korábbi 200-250 millió fontról szóló értékelésével. A befektetők drámai értékítélete nyomán az Umbro legnagyobb részvényese, a 83 százalékos részesedéssel rendelkező brit Doughty Hanson kockázatitőke-befektetési társaság úgy döntött: ennyiért nem adja el teljes tulajdonrészét, hanem megtart 57 százalékot, és így megőrzi többségi tulajdonosi pozícióját.

A portugáliai foci Eb aligha lehetett nagy reklám az Umbrónak, hiszen a döntőbe bejutott 16 nemzet válogatottja közül egyedül az angol csapat mezét szállítja. Igaz, rajta kívül még három - a svéd, a norvég és az ír - válogatottnak is hivatalos mezgyártója, csakhogy ezek a csapatok nem jutottak ki Portugáliába. Ráadásul nem igazán büszkélkedhetnek az angol válogatottal sem, amely eddigi legnagyobb sikerét 1966-ban aratta, amikor először és eddig utoljára megnyerte a világbajnokságot (vb). Az angol válogatottnál talán nagyobb népszerűséget jelent az Umbro számára, hogy nemrég 15 évre szóló reklámszerződést kötött Michael Owennel, a Liverpool csatárával.

Az igazán jó időzítés a tavalyelőtti év lett volna a tőzsdei megjelenésre: a brazil labdarúgó-válogatott ugyanis Umbro-mezben nyerte meg a vb-t. De ma már nem szerencsés erre emlékeztetni a befektetőket, hiszen jelenleg a brazil válogatottnak az Umbro riválisa, a Nike szállítja a mezeket és a focihoz szükséges egyéb kellékeket. Pedig az Umbro régtől fogva a brazil válogatott mezszállítója volt. A brit sportszergyártót Harold C. Humphrey alapította a kelet-angliai Wilmslow városában, ahol 1920-ban kezdett el sportruhákat gyártani. Alig négy évvel az indulás után vezette be az Umbro márkanevet; az első focicsapat, amelyik mezeket rendelt tőle, a Manchester United volt. Neve gyorsan elterjedt a világban, hiszen a brazil válogatott 1958-ban - majd 1962-ben és 1970-ben is - Umbro-mezben nyerte meg a futball-vb-t. Sőt mi több, két évvel később a foci Eb-n részt vevő 16 csapatból 15 az Umbro mezét viselte.

A tőzsdei eladást a több mint nyolcvanéves múltra visszatekintő Umbro főrészvényese, a Doughty Hanson cég kezdeményezte, amely a sportszergyártóbeli részesedésének az eladásával realizálni kívánta öt évvel korábbi befektetését. Januárban kereste meg a többek között II. Erzsébet királynő befektetéseit is kezelő brit Cazenove & Co.-t, hogy dolgozzon ki javaslatokat az eladásra. A 177 éven át maga is magántársaságként működő, mindössze négy éve a londoni tőzsdére került Cazenove, felmérve az üzleti lehetőségeket, végül a tőzsdei kibocsátást tartotta a legjobb megoldásnak. Szóba került még rivális sportszergyártónak, valamint pénzügyi befektetőnek történő értékesítés, ám komoly érdeklődő hiányában végül a piaci megméretést ajánlotta a tulajdonosoknak.

A főrészvényes Doughty Hanson cég jelentős haszonra tehetett volna szert, ha sikerül az eredetileg meghirdetett árfolyamsávban eladni az Umbrót. A tulajdonosoknak már az is jelentős hasznot hozott volna, ha a befektetők a megadott sáv közepe körüli árfolyamon - 170 pennyn - jegyzik le a részvényeket. Ez esetben a brit kockázatitőke-befektetési társaság közel 180 millió fontot tehetett volna zsebre, közel a kétszeresét annak, mint amennyit öt éve az Umbróba befektetett. A többek között az angol Chelsea, a skót Celtic Glasgow, az orosz Szpartak Moszkva, a török Galatasaray focifelszerelése kizárólagos szállítójának számító Umbróban 1999-ben szerzett meghatározó részesedést a Doughty Hanson cég, mégpedig 60 millió font készpénzért, a többit pedig hitelből finanszírozta. De még akkor is keresett volna az üzleten, ha a meghirdetett árfolyamsáv miniumán sikerül eladnia Umbro-részvényeit, hiszen akkor is korábbi befektetésének másfélszeresét kaphatta volna vissza.

Nem járt volna rosszul a részvények fennmaradó hányadát birtokló menedzsment sem. Közülük a legtöbbet a mintegy 8 százalékot birtokló vezérigazgató, az 54 éves egykori focista, Peter McGuigan kasszírozhatott volna: mégpedig 15 millió fontot, jóllehet annak idején mindössze 2,8 milliót invesztált az Umbróba. A jegyzések láttán McGuigan azonban úgy döntött, hogy egyelőre részvényeinek még a negyedétől sem válik meg. Pedig McGuigan megérdemelte volna, hogy learassa munkája gyümölcsét: ő volt az, aki öt éve - látva az Umbro pénzügyi helyzetét - befektetőtársat keresett a megmentésére. Az üzletbe beszállt Doughty Hanson céggel egyetértésben aztán McGuigan alaposan átalakította a sportszergyártót. A gyártás racionalizálásával - részben Kínába történő kihelyezésével - elérte, hogy a tavalyi évet 127 millió fontos forgalom mellett közel 2 milliós nyereséggel zárja a sportszergyártó cég, ami közel kétszázszorosa az egy évvel korábbinak. A Nagy-Britanniában túlnyomórészt szupermarketeken keresztül értékesítő Umbro a hazai piacon kívül 47 céggel kötött licencszerződést termékeinek forgalmazására, és világszerte legalább 150 focicsapatnak szállít különféle sportszereket.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Új csodamotort kaphatnak az autók: szupertiszta működés és minimális fogyasztás

Új csodamotort kaphatnak az autók: szupertiszta működés és minimális fogyasztás

Be kell mondanom a kamerába a nevemet, ha a rendőr kérdezi?

Be kell mondanom a kamerába a nevemet, ha a rendőr kérdezi?

400 millió Office-felhasználó adata volt veszélyben egy hónapokon át nyitva álló kiskapu miatt

400 millió Office-felhasználó adata volt veszélyben egy hónapokon át nyitva álló kiskapu miatt

Meredeken emelkedik a külföldi munkavállalók száma Magyarországon

Meredeken emelkedik a külföldi munkavállalók száma Magyarországon

Chuck Norris potom pénzért turnézott Budapesten

Chuck Norris potom pénzért turnézott Budapesten

Mától újra felmászhatunk az egri minaretre

Mától újra felmászhatunk az egri minaretre