A Malév lehetséges vevői között emlegetett Hainan Airlines Kína negyedik legnagyobb, szakértők szerint legjobban menedzselt, ám tetemes adósságállománnyal terhelt légitársasága, mely a nyitás előtt álló kínai piacon erősíteni szándékozó három nagy vetélytársával szemben elsősorban külföldön akar terjeszkedni.

Kéttucatnyi repülőgéppel tervezi bővíteni 98 tagú légiflottáját, és mind hazai, mind nemzetközi hálózatát még az idén szélesíteni akarja a kínai Hainan Airlines, mely a Malév partnere az augusztus 2-án indult Peking-Budapest-Peking járaton, amellett a magyar légitársaság lehetséges vevőjelöltjeként emlegetik. A dinamizmus érthető: piaci elemzők arra számítanak, hogy Kínában a polgári légi közlekedés - az atípusos tüdőgyulladás-járvány miatti tavalyi visszaesés után - az idén újra lendületet kap. Ezt igyekszik kihasználni a Hainan, amelyet sok szakember a legjobban irányított kínai légitársaságnak tart, noha nagyság szerint csak a negyedik.

A Hainan jellegzetessége, hogy gépeinek utastere fantáziadús, légiutas-kísérői pedig az átlagosnál sokkal előzékenyebbek. A társaságot lényegében a most 50 éves elnök, Csen Feng gründolta. A kínai légierőnél is tanult, a német Lufthansa repülési főiskoláján végzett és a pekingi polgári légügyi hivatalban is megfordult Csen a kilencvenes évek elején érkezett a szubtrópusi klímája miatt a kínaiak egyik kedvelt üdülőhelyének számító Hainan szigetére, ahol a tartományi kormányzat második embere lett. 1992-ben vette rá a helyi vezetést, hogy az idegenforgalom növelése érdekében hozzanak létre saját légitársaságot. Kapcsolatrendszere hatékonyságát mutatja, hogy - mivel Hainan különleges gazdasági övezet - engedélyt kapott részvénykibocsátásra, valamint külföldi tőke bevonására is. Partneréül a magyar származású milliárdos, Soros György American Aviation LDC amerikai befektetési alapját választotta, amely 1995-ben az akkoriban engedélyezett maximumot, 25 százalékot vásárolt az alakuló cégben. Ez a részesedés azóta az újabb részvénykibocsátások miatt 14,8 százalékra mérséklődött, ám továbbra is az alap a légitársaság legnagyobb egyéni tulajdonosa. A tőzsdei részvénykibocsátás és a külföldi partner bevonása mellett értesülések szerint jelentős hitelfelvétel is segítette a céget a gépek beszerzésében és a járatok elindításában.

A 3420 alkalmazottat, ezen belül 735 pilótát foglalkoztató Hainan elsősorban belföldi járatokat üzemeltet, külföldre Budapest előtt csak néhány ázsiai célpontra - Szöulba, Bangkokba, Oszakába, Szingapúrba és Kuala Lumpurba - indította gépeit. Csen - akit a legtehetségesebb kínai vállalatvezetők között tartanak számon, és küldött volt a Kínai Kommunista Párt legutóbbi, 2002-es kongresszusán - a terjeszkedés során nem kis ellenszéllel kénytelen számolni: három nagy állami riválisa együttesen a kínai piac négyötödét birtokolja, és a pekingi kabinet megkülönböztetett figyelmét is élvezi.

A kínai kormány 2002 őszén három holdingba tömörítette a mintegy három tucat - addig a helyi kormányok ellenőrzése alatt lévő - regionális légitársaság közül a nagyobbakat. Így került a kantoni China Southernhez az Air Xinjiang és a senjangi China Northern Airlines és 35 százalékos részesedésével a csoport a legnagyobb lett a hazai piacon. A második, 25 százalékos szelettel a sanghaji China Eastern, amely a gyorsan fejlődő délnyugati régiót kiszolgáló Yunnan Airlinest, valamint a China Northwest Airlinest és a Great Wall Airlinest kapta. A harmadik nagy holdingban a pekingi - az ország "zászlóvivő" légitársaságának számító - Air China ernyője alá gyűjtötték a China Southwest Airlinest és a China National Aviation belföldi járatait.

A három nagy az elemzők szerint jobbára még mindig a fúziók feldolgozásával, a járatok összehangolásával és a flották korszerűsítésével van elfoglalva, miközben Peking - ha óvatosan is, de - hozzálátott a polgári légi közlekedés liberalizálásához. A hírek szerint a légügyi hivatal júniusban két új magántársaságnak is működési engedélyt adott, igaz, arról egyelőre nincs szó, hogy kiengedné kezéből az üzemanyag vagy a repülőjegyek árának ellenőrzését.

Ennél is nagyobb hatással lehet a piacra a Kína és az USA által július végén aláírt megállapodás, amelynek értelmében 2010-ig a jelenlegi heti 54-ről fokozatosan 249-re emelik a két ország közti személy-, illetve teherszállító járatok számát, 2007-től pedig kínai központokat hozhatnak létre a csak teherszállítással foglalkozó amerikai légitársaságok. Ehhez persze nekik is éppúgy a pekingi kormány engedélye kell, mint az utasszállítóknak ahhoz, hogy önállóan, kínai partner nélkül üzemeltessenek járatokat. Az egyezség - amelynek révén az amerikaiak és a kínaiak is bármelyik városba repülhetnek a másik országban - valószínűleg csak az első nagy lépés a kínai piac megnyitásában, amitől az igazi pénzesőt a repülőgépgyártók várják: az amerikai Boeing és az európai Airbus egyaránt arra számít, hogy a következő két évtizedben a kínai légitársaságok akár 1300-1500 gépet is vásárolhatnak.

NAGY GÁBOR

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
A kormány bevágta a kiskapukat, de azzal a lendülettel sok értelmes kezdeményezést is letarolt

A kormány bevágta a kiskapukat, de azzal a lendülettel sok értelmes kezdeményezést is letarolt

„Megfélemlített pedagógusok nem tudnak gondolkodó fiatalokat nevelni” – már bejelentkeztek Orbánnál a budaörsi tanárok

„Megfélemlített pedagógusok nem tudnak gondolkodó fiatalokat nevelni” – már bejelentkeztek Orbánnál a budaörsi tanárok

Benyúlt a rácson, hogy megsimogassa a tigrist, majdnem elvesztette a karját

Benyúlt a rácson, hogy megsimogassa a tigrist, majdnem elvesztette a karját

Videó: Szétszedték a Huawei P30 Prót, ezt találták a belsejében

Videó: Szétszedték a Huawei P30 Prót, ezt találták a belsejében

Vétóval fenyegeti az USA az ENSZ nemi erőszak elleni javaslatát, mert abortusztámogatást olvas ki belőle

Vétóval fenyegeti az USA az ENSZ nemi erőszak elleni javaslatát, mert abortusztámogatást olvas ki belőle

Összevertek egy cseh képviselőt egy borkóstolón

Összevertek egy cseh képviselőt egy borkóstolón