A hagyományos gyorséttermekénél egészségesebbnek tartott menüjére építve a világ legnagyobb szendvicsláncává vált - az USA-ban pedig üzletei számát tekintve megelőzi a McDonald's-ot - a napokban Magyarországon is megjelent amerikai Subway.

Egy év alatt 110 kilót fogyott Jared Fogle, az indianai állami egyetem hallgatója, aki a cél érdekében a gyalogláson kívül nem tett mást, mint hogy kizárólag a Subway gyorsétteremlánc kalóriaszegény szendvicseit és diétás kóláját fogyasztotta. Legalábbis ezt nyilatkozta néhány éve az amerikai Men's Health férfimagazinnak, a történetre felfigyelő Subway pedig nyomban reklámemberévé szerződtette őt. Fogle fogyásának csodába illő históriája a marketingszakemberek szerint sokat tett azért, hogy a Subway - melynek székhelye Connecticut állam Milford városában van - az Egyesült Államokban az egészségesebbnek mondott étkezés jelképévé vált. Ez pedig nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a cég mára - ha forgalmát és nemzetközi jelenlétét tekintve nem is, de - az üzletek száma alapján az amerikai piacon megelőzi a McDonald's-ot.

Ekkora felfutásról még a cégalapító Fred DeLuca sem álmodott, aki 1965-ben, 17 évesen nyitotta első szendvicséttermét, hogy finanszírozni tudja egyetemi tanulmányait. DeLuca egy gyári munkás fiaként született New York Brooklyn negyedében, családjával középiskolás korában költözött a connecticuti Bridgeportba. A helyi vasüzletben dolgozott segédként 1,25 dolláros minimálórabérért, amikor a família barátja, Peter Buck egy kerti grillsütésen azt javasolta: nyisson egy kis szendvicsbüfét. Az ötlet mellé Buck egy ezerdolláros csekket is DeLuca kezébe nyomott, aki az induló tőkéből létrehozta a Doctor's Associates nevű céget - ma is ez a Subway Restaurants lánc anyavállalata -, és megnyitotta a Pete's Super Submarines névre keresztelt büfét. A névválasztás magyarázata: a "doctor" azért szerepel az anyacég nevében, mert Buck civilben atomfizikus volt, DeLuca pedig orvosnak készült - végül pszichológia szakon végzett -, Amerikában pedig a kis büfé által is kínált hosszabb, baguette-szerű kenyérből, és nem hamburgerzsemléből készült szendvicseket formájuk miatt tengeralattjárónak, azaz submarine-nek hívják.

A cégnév néhány év múlva Subwayre rövidült, és a hamarosan több egységből álló lánc az ötödik üzlet megnyitása után már nyereséget is termelt. A további terjeszkedésre a hetvenes években választották a gyorsétteremláncok által alkalmazott franchise-rendszert, és 1978-ban már a századik, 1987-ben pedig az ezredik éttermet nyitották meg. Az ütem azóta évi két és fél ezer fölé gyorsult, a lánc a múlt pénteki adatok szerint - egy hét alatt 15 taggal bővülve - 76 országban 21 614 szendvicséttermet számlál, beleértve immár a július közepén nyílt budapestit is. A térségben rohamosan terjeszkedni kívánó lánc a szendvicséttermek piacán - a hamburger-éttermeket nem számítva - megszerezte a világelsőséget. A hálózat - amelynek már csak egyetlen tagja, a menüfejlesztéseket tesztelő kísérleti étterem van a Doctor's Associates tulajdonában - első éves 7 ezer dolláros bevétele 2002-re 5,7 milliárd dollárra nőtt, az idén pedig elérheti a 7 milliárdot. Ebből 8 százalékot kap az anyacéget ma is felesben birtokló DeLuca és Buck - a franchise-tulajdonosok emellett a forgalom 3,5 százalékát fizetik be a közös marketingalapba -, akiknek a becslések szerint a központ költségeinek és a mintegy hétszáz alkalmazott bérének, illetve az adónak a kifizetése után évi 140 millió dollár marad.

A Subway terjeszkedését segíti, hogy üzletei jóval kisebbek, mint egy hagyományos hamburgerétteremé, így a bevásárlóközpontok mellett gyorsan feltűnnek a benzinkutaknál, a kevésbé forgalmas utcákban, sőt még az iskolákban, kórházakban, laktanyákban is. Míg egy McDonald's vagy Taco Bell beindítása 1 millió dollárt is fölemészt, egy Subway-tagot - a 12 ezer dolláros franchise-díjon felül - akár 100 ezerből is meg lehet úszni, hiszen nagyberuházásként a helyiségen túl csak a kenyérsütő és a szendvicsadalékokat tároló hűtőpult szükséges. A friss kenyérhez, a zöldségekhez és salátákhoz, valamint a kalóriaszegény "betétekhez" - a Subway legnépszerűbb szendvicse a tonhalas és a pulykamelles - kapcsolódó egészséges arculat persze másokra is ösztönzőleg hat, így az utóbbi időben a gyorséttermek közti verseny e téren a legerősebb. A McDonald's, a Burger King és a Kentucky Fried Chicken folyamatosan bővíti salátaválasztékát, a különféle ízesítésű kenyerekből készült szendvicsek terén pedig a szintén amerikai Quiznos eredt a Subway nyomába.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Hogyan válasszak designert?

Hogyan válasszak designert?

130 ezer család kap figyelmeztető levelet a bankjától

130 ezer család kap figyelmeztető levelet a bankjától

Önkormányzati választások: az összefogás csapdájában

Önkormányzati választások: az összefogás csapdájában

Flashmobot tartott a HVG, miután a Mahir eltüntette a plakátjait

Flashmobot tartott a HVG, miután a Mahir eltüntette a plakátjait

„Politikai pedofil vagy” – kiborultak a kommentelők Szentgyörgyvölgyi Péter óvodai akcióján

„Politikai pedofil vagy” – kiborultak a kommentelők Szentgyörgyvölgyi Péter óvodai akcióján

Későn vacsorázik, a reggelit meg kihagyja? Van egy nagyon rossz hírünk

Későn vacsorázik, a reggelit meg kihagyja? Van egy nagyon rossz hírünk