Felgyorsulóban van az autópályák elektronikus útdíjszedési rendszerének kiépítése az EU-ban, ám az egységesítés még mindig megoldatlan, miközben az új tagállamok is kezdenek hozzálátni saját rendszereik kidolgozásához.

Ugrásszerűen megnőtt a kamionforgalom a cseh utakon az ország uniós csatlakozása óta, ezért Prága jövőre hozzálát a teherautók úthasználatát elektronikusan mérő rendszer kiépítéséhez - jelentette be a napokban Stanislav Gross kormányfő. Mivel azonban a telepítés a tapasztalatok szerint legkevesebb másfél évet vesz igénybe, nem is szólva a jogi-engedélyezési teendők időigényéről, szakértők máris kétségesnek tartják, hogy tartható lesz az eredeti terv, miszerint Csehországban már 2006-tól üzemel a rendszer.

A cseh közlekedési minisztérium szervezésében a most csatlakozott közép-európai uniós államok részvételével Brnóban tartott szeptemberi konferencián mindenesetre kiderült: az új EU-tagok eltökélten készülnek az elektronikus útdíjmérés bevezetésére. Szlovákia, Csehországtól nem sokkal leszakadva, 2007-ben szeretne indulni, Magyarország 2008-ban, Lengyelországban - tekintettel arra, hogy ott csak Krakkó és Katowice között van autópálya - egyelőre nincs konkrét időpont, Szlovéniában viszont a kapuk mellett már működik egy elektronikus sáv is. A magyarországi rendszer megvalósíthatósági tanulmánya - mondta el a HVG-nek a tanácskozáson részt vevő Damásdi Miklós, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szakértője - 2005 közepére készül el, annak alapján dolgozzák majd ki a kormány-előterjesztést.

Csak az autópályákon haladó kamionokra vet ki díjat az Ausztriában idén januárban bevezetett szisztéma, mely mikrohullámú adatgyűjtést alkalmaz. A Svájcban - és Liechtensteinben - 2001 óta működő elektronikus díjszámlálók viszont nemcsak a gyorsforgalmi, hanem azokon a mellékutakon is mérnek, amelyeken a kamionok igyekeznének kikerülni az autópályás fizetést. Ez az osztráknál sokkal drágább, s a mikrohullám mellett a műholdas-mobiltelefonos adattovábbítást is alkalmazza. A Nyugat-Európában működő rendszerek többsége - így például a francia, az olasz, a dán vagy a norvég - mikrohullámon dolgozik. A közel 12 ezer kilométeres német autópálya-hálózat teherforgalmának "megsarcolására" műholdas-mobiltelefonos rendszer épül, ám az eredetileg 2003 szeptemberétől tervezett üzemkezdet mindmáig késik (HVG, 2004. január 31.), a legújabb ígéretek szerint 2005 januárjára várható. Pontosabban csak az egyszerűbb változat, mert az újraprogramozott - a Deutsche Telekom és a DaimlerChrysler mellett immár a Siemens bevonásával - készülő végleges szisztéma 2006-tól lép majd üzembe. Egyelőre az amerikai műholdas helymeghatározó rendszerre (GPS) települ, 2008-tól viszont az EU-ban kifejlesztendő Galileo műholdrendszerre támaszkodik majd.

Nemcsak arról kell dönteniük a kormányoknak, hogy csupán a sztrádákon vagy a mellékutakon is akarnak-e díjat szedni, hanem arról is, mikor terjesztik ki az elektronikus rendszert a személyautókra. Ausztria 3,5 tonna felett számoltatja el a teherautókat, Németország 12,5 tonnától, és az EU is ez utóbbi súlyhatártól szorgalmazza az elektronikus díjszedést. Magyarország álláspontja - ismertette az elképzelést Damásdi -, hogy az elektronikus rendszert csak gyorsforgalmi utakon alkalmazzák.

Dönteni kell arról is, melyik elektronikus rendszert építik ki. Az EU a tagországokra hagyja a választást, annyit viszont kimond: a kilencvenes évek elejétől párhuzamosan épülő díjszabó rendszereknek átjárhatóaknak kell lenniük (az átalányjellegű matricát felváltó, az úthasználattal arányos elektronikus szisztémát a teherautókra 2009-ig, a személyautókra 2011-ig kell bevezetni). A már működő svájci és osztrák, illetve a januártól belépő német rendszer megegyezik abban, hogy a teherautókra beltéri jelfogó egységet kell felszerelni - Svájcban Tripon, Ausztrában Go-Box, Németországban OBU névre hallgat -, amelynek szignáljait az út fölé feszített mikrohullámú vevőkészülék (Ausztriában 422 ilyen "vevősorompó" működik) vagy műhold érzékeli. A Tripon minden további beavatkozás nélkül működtethető Ausztriában, ugyanígy a német készülék is, a fordított használat azonban szakértők szerint még átalakítást igényel. Az OBU többet tud a Go-Boxnál: alkalmas lehet navigálásra és közlekedésrendészeti ellenőrzésre is. Nagy a különbség azonban az árban: az osztrák beltéri egység 5 euróba kerül, felszerelése - amit a sofőr maga is könnyen elvégezhet - csak perceket vesz igénybe, az OBU ellenben 500 euró a meglehetősen nehézkes beszereléssel együtt.

Roppant elégedett az osztrák közlekedési hatóság a rendszerrel, amely átlagosan 22 centet számláz kilométerenként (egyes alpesi utakon extra díjat számolnak). Az útdíjak fizetését száz ellenőrző ponton vizsgálják, ahol a kamionok sebességét, hosszát, felépítését is mérik. Évente 100 ezer bel- és 300 ezer külföldi teherautó, illetve autóbusz használja az osztrák beltéri egységeket, 600 millió eurós bevételhez juttatva az államot, amely a teljes összeget átengedi az utak építésével és működtetésével megbízott Asfinag cégnek. Az osztrák elektronikus útdíjszedő rendszer kiépítését nemzetközi tenderen az olasz Autostrade cég nyerte, amely osztrák technológiával szerelte fel az állomásokat. A mikrohullámú útdíjszámláló 99 százalékos biztonsággal dolgozik - a bliccelés 120 euróba kerül, ha a beltéri egység manipulálására derül fény, a büntetés 220 euró.

Mindazonáltal a svájci díjszabás drágasága miatt - a kelet-ausztriai szintnél 87 százalékkal, a nyugatinál 49 százalékkal magasabbak, ráadásul 2005-től megkétszereződnek - az onnan kiszoruló kamionok inkább az osztrák utakat használják, költségtakarékossági okok miatt pedig egyre inkább átállnak a nehézteherautókra. A bécsi lapok már pedzegetik, hogy az ausztriai szállítási költségek túl alacsonyak, a világ immár 28 országában működő, használatarányos leolvasórendszer akkor éri majd el a célját, ha megemelik a díjakat.

FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Megégettek egy bangladesi lányt, aki szexuális zaklatással vádolta meg iskolaigazgatóját

Megégettek egy bangladesi lányt, aki szexuális zaklatással vádolta meg iskolaigazgatóját

Ezen a drónvideón tisztán látszik, mi maradt a Notre-Dame-ból a tűz után

Ezen a drónvideón tisztán látszik, mi maradt a Notre-Dame-ból a tűz után

Szentségtörés vagy instant siker: Hogy tetszik a kombi Porsche 911?

Szentségtörés vagy instant siker: Hogy tetszik a kombi Porsche 911?

Ragályi Elemér: „A goebbelsi propaganda mintájára zajlik ez”

Ragályi Elemér: „A goebbelsi propaganda mintájára zajlik ez”

Magdi anyussal készített az unokázós csalókról figyelemfelhívó videót a rendőrség

Magdi anyussal készített az unokázós csalókról figyelemfelhívó videót a rendőrség

Három buliból hazatérő lány elvitt egy csuklós buszt

Három buliból hazatérő lány elvitt egy csuklós buszt