Megmenekülhet a csődtől a veszteséges, többségi állami tulajdonú Alitalia olasz légitársaság, miután a múlt héten a szakszervezetek áldásukat adták az elbocsátásokkal járó szerkezetátalakítási tervre.

A római kormány és az Alitalia megsérti a versenysemlegességet! - tiltakozott levélben az Európai Bizottságnál (EB) az úgynevezett fapados légitársaságok európai szövetsége (ELFAA), miután nyilvánosságra kerültek a szakszervezetek által is elfogadott megmentési csomagterv részletei. A szövetség leginkább azt sérelmezi, hogy az Alitalia jószerével egy csapásra megszabadul az utóbbi másfél évtizedben felhalmozott, szeptember elején 1,64 milliárd euróra rúgó adósságállományától. A szövetség levele azt is szóvá teszi, hogy az Alitalia 400 millió eurónyi állami hitelben részesül, és lényegében ennek köszönheti a csőd elkerülését. De nemcsak a fapadosok háborogtak: az állami segédlettel történő mentőakcióval szembeni nemtetszésének adott hangot a napokban a brit nemzeti légitársaság, a British Airways is.

A még brüsszeli jóváhagyásra váró szerkezetátalakítási terv végrehajtása a szakszervezetekkel a múlt héten történt megállapodás nyomán vált lehetővé. A terv alapján az olasz légitársaságot két részre osztják: a földi kiszolgáló tevékenység az újonnan létrehozandó AZ Service elnevezésű társasághoz kerül, és vele együtt oda utalják az összes adósságot is. Az ily módon tisztává tett légiutaztatási tevékenységet a továbbiakban az AZ Fly elnevezésű társaság végezné, amely egyúttal az AZ Service százszázalékos tulajdonosává válna. A járatok üzemeltetését végző AZ Fly feltőkésítésére a tervek szerint jövő márciusban - mintegy 2 milliárd eurós részvénykibocsátással - kerülne sor. Bár a Berlusconi-kormány nem győzi hangoztatni, hogy 62 százalékos részesedésének 50 százalék alá csökkentésére készül, a kabinet által a napokban jóváhagyott jövő évi költségvetési tervezetben mintegy 750 millió eurónyi pénzeszköz szerepel "a közlekedési szektor vállalatainak feltőkésítése" címszó alatt.

Döntő szerepe volt az állami szerepvállalásnak a mintegy 20 ezer alkalmazottat képviselő kilenc szakszervezettel való kiegyezésben. Az elbocsátásokkal is járó megmentési tervhez azzal sikerült megszerezni a szakszervezetek támogatását, hogy a menedzsment biztosította a tárgyaló feleket: a kormány garanciát vállalt arra, hogy a feltőkésítés után is legalább 30 százaléknyi tulajdonrészt megtart az AZ Flyban, a részvényjegyzésbe pedig kizárólag intézményi befektetőket von be. Az Alitalia menedzsmentje arra is ígéretet tett, hogy az AZ Fly 2008-ig megőrzi többségi pozícióját az AZ Service-ben. A kisebbségi tulajdonrészt hamarosan a Fintecna állami pénzügyi holding veszi át.

A szakszervezetekkel aláírt megállapodás nyomán a fizetésképtelenség szélére sodródott olasz légitársaság - amelynek készpénzállománya szeptember végén mindössze 20 millió euró volt - hozzájuthat a Berlusconi-kormány által a szerkezetátalakítási terv jóváhagyásához kötött 400 millió eurós hitelhez. Az egyes hírek szerint az EB által már jóváhagyott, a további működtetéshez elengedhetetlen állami pénzforrás azonban csak lélegzetvételnyi szünethez juttatja az Alitaliát, hiszen az összeget fél éven belül vissza kell fizetnie az államnak.

A naponta mintegy 800 ezer eurónyi veszteséggel működő légitársaság - több hónapos egyeztetés eredményeként - végül igen kedvező feltételekkel válik meg alkalmazottainak mintegy hatodától, 3700 dolgozótól, jóllehet eredetileg 5 ezer fő elbocsátása szerepelt a tervekben. A földi személyzetből 2800-an, a légi járatokon dolgozók közül pedig 900-an kerülnek az elbocsátandók listájára. Az Alitalia menedzsmentjének engedékenységét az tette lehetővé, hogy az elbocsátásokkal járó mintegy 300 millió eurós kiadás jelentős részét az állam magára vállalja. Ennek nyomán a leépítendő dolgozók - bár papíron továbbra is a légitársaság alkalmazottainak számítanak - két évig az állami büdzséből kapják teljes bérüket, azt követően pedig három évig csökkentett fizetésben részesülnek. A maradók is hoztak áldozatot: a pilóták vállalták, hogy évente 450 órát repülnek (ez az eddigi duplája), ráadásul bérük csökkentését is elfogadták.

A befektetők a megmentési terv végrehajtását lehetővé tevő megegyezés láttán ugyan megnyugodni látszanak - legalábbis az Alitalia-papírok árfolyama emelkedésnek indult -, ám az idén lesz még mit lenyelniük. Sőt, akár kellemetlen meglepetésben is részük lehet. A Deloitte & Touche könyvvizsgáló cég még a tavalyi évre szóló mérleget sem hagyta jóvá, pedig az mintegy 520 millió euró ráfizetésről tanúskodott. A talpra állást ugyanakkor alaposan megnehezíti, hogy az idén legalább 400 millió euró veszteségre számítanak, ám szakértők szerint az összeg jóval nagyobb lesz, hiszen már az első fél évben 330 millió euróra rúgott a ráfizetés. Nem is szólva arról, hogy az Alitalia az utóbbi két évben jelentős piacvesztést szenvedett el odahaza: részesedése 21 százalékkal, 45 százalékra zsugorodott. A szerkezetátalakítással 2006-ra kívánják nyereségessé tenni az olasz légitársaságot.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
„Megfélemlített pedagógusok nem tudnak gondolkodó fiatalokat nevelni” – már bejelentkeztek Orbánnál a budaörsi tanárok

„Megfélemlített pedagógusok nem tudnak gondolkodó fiatalokat nevelni” – már bejelentkeztek Orbánnál a budaörsi tanárok

Több magyar született tavaly Németországban, mint Nógrád megyében

Több magyar született tavaly Németországban, mint Nógrád megyében

Hiába finom, ha még nagyon drága: mikor kerül műsonka a húsvéti asztalra?

Hiába finom, ha még nagyon drága: mikor kerül műsonka a húsvéti asztalra?

Annyi bevétele lett a felcsúti akadémiának, mint egy évvel korábban a teljes NB I.-nek

Annyi bevétele lett a felcsúti akadémiának, mint egy évvel korábban a teljes NB I.-nek

Game over: a Microsoft is megunta a Candy Crush-t

Game over: a Microsoft is megunta a Candy Crush-t

Babos továbbjutott, Stollárék a második kiemeltet búcsúztatták

Babos továbbjutott, Stollárék a második kiemeltet búcsúztatták