Karácsony közeledtével sok cég szervez valamilyen jótékony akciót, de a nagyvállalatok nemcsak az ünnepekre készülődve, hanem egész évben komoly - az imázsjavításban megtérülő - összegeket fordítanak jótékony célokra.

"Szégyenben hal meg, aki gazdagon hal meg" - hirdette Andrew Carnegie skót származású amerikai acélmágnás, aki példát is mutatott e téren: 1901-ben, 66 éves korában eladta acélvállalatát, és korának leggazdagabb embereként, az üzleti élettől teljesen visszavonulva, kizárólag jótékonykodással foglalkozott egészen 1919-ben bekövetkezett haláláig. Mai árakon 3 milliárd dollárnak megfelelő vagyonát szinte teljes egészében egyetemek, könyvtárak, színházak, gyermekintézmények létrehozását célzó jótékonysági alapítványokba "fektette".

A szupergazdag üzletemberek magánadakozása mellett egyre általánosabb, hogy a vállalatok is jótékonykodnak. Egy magára valamit is adó multinacionális cég aligha engedheti meg, hogy nyereségének bizonyos részét ne a közjót szolgáló célokra költse. Az amerikai vállalatok tavaly összességében - a Conference Board New York-i gazdaságkutató intézet felmérése szerint - 14 milliárd dollárt fordítottak jótékony célokra, az egy évvel korábbinál 4,2 százalékkal többet. Az egyes adományok összege 50 ezertől 176 millió dollárig terjedt, az átlag 4-5 millió dollár körül volt. A legadakozóbbak a gyógyszeripari vállalatok: az összes adomány közel harmada származott tőlük.

A nemeslelkűséget megtervezik: stratégiai döntéseken alapuló, már-már versenyszerűen űzött tevékenységgé vált, akár a vállalat működtetése. A multinacionális cégek ráadásul e tekintetben is globalizálódnak: az amerikai vállalatok adományainak 16 százaléka ma már különféle nemzetközi programokat finanszíroz, hiszen az imázs javítására - tekintve, hogy forgalmuk 22 százaléka külföldről származik - a határokon túl is szükségük van.

Az adakozás formája sokféle lehet. Vannak olyan cégek, amelyek természetben adnak, azaz termékeiket vagy szolgáltatásaikat bocsátják a segítő szervezetek rendelkezésére. A British Airways légitársaság például hosszú időn át évi ezer járatán biztosított helyet különféle segélyszervezetek - például az UNICEF - számára, a Royal Bank of Scotland pedig jótékonysági szervezetek számláját vezette ingyen. Mind több vállalat hoz létre azonban saját alapítványt, amelyet önálló intézményként, külön menedzsmenttel működtet.

Nem ritka, hogy a cégek globális problémák kezelésére hivatott nemzetközi programokhoz csatlakoznak. AIDS-ellenes programokban vesz részt, az USA-ban és Afrikában HIV-fertőzött rászorultaknak ad ingyen gyógyszerkészítményeket például az amerikai gyógyszergyártó Pfizer és Merck. Hasonlóképpen tesz a rivális svájci Novartis: a Fenntartható fejlődés nevű, 25 éve a cég egyik osztályaként indult, ma már külön intézményként működő alapítványa az AIDS miatt árván maradt gyermekek társadalmi beilleszkedését segíti Tanzániában, Srí Lankán, Malin és Brazíliában. Emellett 25 millió dollár értékű gyógyszerkészítménnyel járult hozzá nemrég az Egészségügyi Világszervezetnek (WHO) a lepra felszámolását célzó programjához. A Novartis egyébként nem most kezdte a jótékonykodást: elődje, a Ciba-Geigy még 1949-ben hozta létre tudományos és oktatási célú, máig működő alapítványát.

Az amerikai olajipari ExxonMobil is - közelebbről meg nevezett értékben - dollármilliókat szán AIDS-ellenes nemzetközi programokra, jóllehet az efféle segélynyújtás egyáltalán nem kapcsolódik tevékenységéhez. Tavalyi 100 millió dolláros adományozási büdzséjében az egészségügy kis hányadot képviselt, a hangsúlyt az oktatásra és az úgynevezett közösségi támogatásokra: iskolák, hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozó szervezetek segítésére helyezi. Riválisa, a francia Total viszont megmaradt a kaptafánál: több mint tíz éve működő alapítványa környezetvédelmi célokat szolgál. A jótékonyságra tavaly 8,5 millió dollárt fordító olajipari Royal Dutch/Shell alapítványa is profilba illő programokat indított el: Gabonban az iparág környezetromboló hatásait próbálja semlegesíteni, Sanghajban és Mexikóvárosban környezetkímélő tömegközlekedési rendszereken dolgozik, Ugandában pedig az energiahasznosítással összefüggő hitelezéshez nyújt pénzügyi segítséget.

Határokon átívelő programokat finanszíroz a csipgyártásban világelső amerikai Intel a Föld 32, elsősorban fejlődő országában. Indiában, Dél-Afrikában, illetve egy ciszjordániai településen például klubházakat létesített, ahol internetelérhetőséget biztosít fiataloknak. A kozmetikumgyártó Avon a világ félszáz országában mellrák elleni programokat, a betegség ellenszerének kutatását, orvosiműszer-vásárlásokat finanszíroz. Az amerikai General Electric tavaly Ghánában tucatnyi kórház építésére mintegy 20 millió dollárt áldozott. A számítástechnikai IBM a kultúrát támogatja: 2 millió dollárt utalt át a szentpétervári Ermitázs múzeum internetes portáljának kialakítására. Sajátos ötlettel állt elő az amerikai Delta Airlines. Hogy alkalmazottait adományozásra ösztönözze, minden egyes általuk e célra felajánlott dollárt ugyanannyival megfejelt. Igaz, tavaly visszafogta magát: már csak ötven centet fizetett dolláronként.

A német SAP szoftvercég társalapítója egy gyermekek jogainak védelmét célzó alapítványnak (WCF), melyben az autóipari DaimlerChrysler, a gépipari ABB, a Skandia biztosítótársaság és a kozmetikumgyártó Oriflame is részt vesz. 800 millió eurós pénzügyi alappal indult el a holland csomagolóanyag-gyártó Van Leer cég HIV-fertőzött, illetve veleszületett betegségben szenvedő gyermekek megsegítésére felállított alapítványa, amely tavaly 17 millió eurót osztott szét. Rajtuk is túltesz azonban a német gépipari Scheubeck cég 900 millió eurós vagyonú, tudományos célokat szolgáló alapítványa, amelynek felállításával ünnepelték a tulajdonosok 1990-ben a cég létrejöttének századik évfordulóját.

TÁLAS ANDREA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Tőrdöféssel érhet fel a lakásáfa emelése az ingatlanfejlesztők szerint

Tőrdöféssel érhet fel a lakásáfa emelése az ingatlanfejlesztők szerint

Többszáz négyzetméteren ég a szemét Jánossomorján

Többszáz négyzetméteren ég a szemét Jánossomorján

784-szer csaptak be a villámok a napokban az Aegon ügyfeleihez

784-szer csaptak be a villámok a napokban az Aegon ügyfeleihez

Ügyvédi felszólítást küldött az ATV Kálmán Olga kampányvideói miatt

Ügyvédi felszólítást küldött az ATV Kálmán Olga kampányvideói miatt

Egyszerűen zseniális, hogyan oldotta meg egy tizenéves kislány, hogy a gyerekek ne féljenek a kórháztól és a tűtől

Egyszerűen zseniális, hogyan oldotta meg egy tizenéves kislány, hogy a gyerekek ne féljenek a kórháztól és a tűtől

Amit ezzel a magyar készülékkel titkosítanak, azt aligha fejti meg más egyhamar

Amit ezzel a magyar készülékkel titkosítanak, azt aligha fejti meg más egyhamar