A visszaszorulóban lévő hagyományos nagyáruházi forma újjászületésének reményében összevontak két amerikai óriásláncot, ám szakértők szerint a közel ezer egységből álló új konglomerátum sem lesz képes megállítani a diszkontáruházak térnyerését.

Valósággal farkasszemet néz egymással a Washington környéki White Flint Mall bevásárlóközpont hatalmas épülettömbjének északi frontját elfoglaló Lord & Taylor, illetve a déli szárnyat birtokló Bloomingdale's áruház. Az éles verseny szinte megkülönböztethetetlenül egyformává tette őket: itt is, ott is elegyítik az elegáns márkákat a bóvlival, mindkettőben rendre nagy árleszállításokat tartanak, és a vevők kedves, de többnyire tájékozatlan eladókkal találkozhatnak egyikben és másikban is. A washingtoni elővárosokban jól kiépült hálózattal rendelkező May áruházlánc, amely az említett Lord & Taylor mellett a Hecht's tulajdonosa, egyébként mindent megtett, hogy a Bloomingdale's és a Macy's láncok révén konkurens Federated áruházak lehetőleg ne jussanak további eladótérhez: a bevásárlóközpontok tulajdonosait például sok helyen rávette, hogy a megüresedett helyeket inkább takarják el függönnyel, de ne adják ki a Macy'snek. Ám miközben a két hatalmas áruházlánc kiszorítósdit játszott egymással, az amerikai kiskereskedelemből szép lassan maga a minőségi áruház műfaja szorult ki. Alulról ugyanis az olcsó diszkontáruházak, felülről pedig az elegáns szakbolthálózatok szorongatják.

Az áruházi belharcnak a múlt héten egy csapásra vége szakadt, amikor Terry Lundgren vezérigazgató bejelentette: cége, az Amerika-szerte 458 áruházzal rendelkező Federated 11 milliárd dollárért - és 6 milliárdnyi adósság átvállalásával - megveszi a 491 áruházzal és 700 esküvőiruha-bolttal bíró Mayt. Az ily módon közel ezer áruházat igazgató Lundgren egyúttal meghirdette az áruházi forma "újrafeltalálását". A (közel)jövő áruházában több lesz a saját márkajelzéssel ellátott termék, a megnagyobbított próbafülkéket televízió és kanapé teszi otthonossá, szélesebb, kényelmesebb közlekedőutakat alakítanak ki, amelyeken a vevő lépten-nyomon talál majd vonalkód-leolvasó készülékeket, ellensúlyozandó - igaz, ezt Lundgren nem tette hozzá - az eladók általános tudatlanságát.

Kétséges azonban, hogy a Mayjel felhizlalt Federatednek - amely együttesen 30 milliárd dolláros éves forgalmával így is csak az ötödik legnagyobb áruházlánc az USA-ban, a listavezető Wal-Mart forgalmának alig több mint egytizedével - sikerül-e megfordítania a minőségi áruházak visszaszorulásának trendjét. Piaci elemzők szerint aligha, a fúzió ugyanis négy-öt évet késett, akárcsak az évi több mint 40 milliárd dollár forgalmú Sears Roebuck tavaly bejelentett - és várhatóan a jövő hónapban realizálódó - felvásárlása a 26 milliárdos forgalmú Kmart által. Könnyen lehet, hogy ezek az egyesülések - jósolják többen a szakmában - tovább rontják a nagyáruházak kiskereskedelmi pozícióit.

Tíz évvel ezelőtt még elképzelhetetlen volt úgy építeni Amerikában nagy bevásárlóközpontot, hogy ne valamelyik neves áruházlánc kapja a fő helyet. Mára azonban az 1 négyzetméterre jutó bevétel tekintetében ezek a leggyengébben teljesítő egységek, így a malltulajdonosok nem is bánják, ha az összevonások után kevesebb lesz belőlük. A felszabaduló helyeket pedig - feladva korábbi arisztokratizmusukat - igyekeznek nagy forgalmú diszkontláncoknak bérbe adni, amilyen például az elektronikus fogyasztási cikkek piacán olcsójános Best Buy vagy az alsó középosztályra szakosodott, alkalmazottait a klasszikus kapitalizmusra emlékeztető módon kizsákmányoló, pimaszul alacsony áraival és feltartóztathatatlannak tűnő terjeszkedésével az amerikai kiskereskedők első számú mumusává lett Wal-Mart.

Sajátos módon azonban a tőzsdén mostanában éppen a piacon teret nyerő üzletláncok szerepelnek rosszul, a piacvesztők pedig jól. A spekulánsok ugyanis arra számítanak, hogy a Federated-May-üzlethez hasonló felvásárlási akciók átmenetileg felsrófolják az árakat. A tavaly ősszel még 25 dollárt érő May-részvények esetében ez már be is következett: a kialkudott ár 35,5 dolláros árfolyamot takar.

Van egy másik rejtett kincsük is az agonizáló áruházaknak: a főleg frekventált nagyvárosi övezetekben lévő ingatlanok. A May például szokatlanul nagy, 75 százalékos arányban maga birtokolja - részben felkapott bevásárlóközpontokban lévő - áruházait. Elemzők szerint az utolsó nagy üzleteket a hanyatló áruházbizniszben azok kötik majd meg, akik egyszerűen eladják az üressé vált boltokat.

RÉTI PÁL / WASHINGTON

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Jó húzásnak tűnik az Opel elektromos raliautója

Jó húzásnak tűnik az Opel elektromos raliautója

Több száz új tüzet észleltek Brazíliában

Több száz új tüzet észleltek Brazíliában

Lezárnak egy vasúti átjárót a XVII. kerületben két napra

Lezárnak egy vasúti átjárót a XVII. kerületben két napra

Három kerületben razziázott a rendőrség

Három kerületben razziázott a rendőrség

Elvileg egy éven belül kibővítik az M70-est és az M15-öst

Elvileg egy éven belül kibővítik az M70-est és az M15-öst

Beismerő vallomást tett a balatonfűzfői gyilkosság gyanúsítottja

Beismerő vallomást tett a balatonfűzfői gyilkosság gyanúsítottja