Teljes átszervezéssel és részleges privatizációval tervezi csökkenteni a bukaresti kormány a csőd szélére jutott állami vasúttársaság veszteségeit, egyúttal fel akarja készíteni a későbbi piacnyitás után várható versenyre.

Óránkénti 120 kilométeres száguldásra is képesek a Romániában luxusszerelvénynek minősülő Siemens Desiro motorvonatok, ám a vágányok katasztrofális állapota miatt gyakran 30-40 kilométeres sebességgel kénytelenek gurulni. A Temesvár-Kolozsvár közti 340 kilométeres távot ezért aztán közel öt óra alatt teszik meg, miközben az Intercitynek nevezett járaton egy jegy ára szinte a duplája a normál - nem sokkal lassúbb - gyorsvonaténak.

Nem csoda hát, hogy Ioan Dobre közlekedési miniszter látva, hogy az infrastruktúra karbantartásával foglalkozó CN CFR részvénytársaság évi 16 ezer milliárd lejes forgalom mellé (1 forint = 150 lej) ugyanekkora adósságot halmozott fel, a napokban kijelentette: átvizsgálják a vasút összes szerződését, megfékezik a pénzelfolyást, s amit lehet, még a 2007-re várt uniós csatlakozásig privatizálnak.

Az idő igencsak sürgeti a minisztert, hisz ha - elődeihez hasonlóan - elodázza a reformokat, a külföldi szolgáltatók a 2007-es piacmegnyitás után a szó szoros értelmében saját pályáján "verik meg" a román vasutat, amely a nagy állami mamut 1998-as feldarabolása óta egyelőre csak a teherfuvarozásban versenyképes. A hét évvel ezelőtti jobboldali kormány Traian Basescu - akkori közlekedési miniszter, mostani államfő - vezérletével a hatalmas veszteségeket lefaragandó öt részre (teherfuvarozás, személyszállítás, infrastruktúra, kommunikáció, leselejtezett vagyontárgyak értékesítése) szabta a Román Állami Vasúttársaságot (SNCFR), mondván, kereskedelmi alapokra helyezi a vasutat, s kizárólag a személyszállítást fogja szubvencionálni. A 2000-ben hatalomra került Szociáldemokrata Párt (PSD) azonban - főként szociális meggondolásokból - inkább a féket nyomta, s habár négy év alatt húszezer vasutast bocsátott el, szárnyvonalakat adott koncesszióba, és vágányra engedte a magánfuvarozókat is, az átfogó reformokat, a pénzügyi fegyelem betartatását elodázta.

A tavaly hivatalba lépett Dobre elsőként a vasút koronaékszerét, a teherfuvarozással foglalkozó, és a tavalyi esztendőt várhatóan 151 milliárd lejes profittal záró CFR Marfa részvénytársaságot már jövőre privatizálná. A 927 mozdonnyal, 60 ezer vagonnal és két tengeri komphajóval rendelkező céget Dobre elképzelései szerint egy kizárólag a hosszú távú fuvarozást bonyolító nemzeti társasággá, valamint több regionális szolgáltatóvá bontanák, s darabonként kínálnák eladásra. A CFR Marfa egyébként máris érzi a konkurencia nyomását, hisz a piac megnyitásával a romániai teherfuvarozás 15 százalékát már most is magáncégek végzik.

Miközben a CFR Marfa számára az állam várhatóan könnyen talál kérőt, a személyszállító CFR Calatori jelenlegi állapotában kis túlzással csupán ócskavasként adható el. A napi 1550 járaton évi 9 millió utast zötyköltető társaság 817 mozdonyának átlagéletkora meghaladja a húsz évet, a 4086 kocsi háromnegyede pedig már felújításra is alkalmatlan, így érthető, hogy a magánbuszjáratok százezerszámra csalták el az utasokat. A tárca számításai szerint csak a színvonal fenntartására 900 millió dollárt kellene pumpálni a cégbe, erre pedig a minisztérium nem hajlandó. Inkább a teherfuvarozás mintájára átszervezik a vállalatot, amely 2008-ig még állami tulajdonban marad, azután pedig remények szerint valamelyik nagy európai vasúttársasággal kötnek együttműködési szerződést.

A PSD-kormány által tavaly sikerként elkönyvelt szárnyvonal-koncesszió mára teljes fiaskóvá lett. Mivel a vonalak 75 százalékán bonyolódik a személy- és teherforgalom átlag 95 százaléka, a minisztérium tavaly 3 ezer kilométernyi mellékvonalat kínált koncesszióba magáncégeknek, de csupán 1400-at tudott kiadni. A "szerencsés" cégek egy része aztán pár hónap alatt rájött, mit is vett, és a 36 magánszolgáltató közül többen jelezték, egyoldalúan szerződést bontanak. Ám ez egyelőre hidegen hagyta a szaktárcát, Vasile Olievschi, a minisztérium vasúti szállítási főigazgatója bejelentette: a nyakukon maradt szárnyvonalakat egyszerűen felszámolják.

A privatizációs és átstrukturálási elképzelések papíron tetszetősek, kérdés azonban, mely külföldi cég akar majd fuvarozni Románia 10 900 kilométernyi, siralmas állapotban lévő vasúti infrastruktúráján. A Világbanktól egyelőre csak remélt, évi 100 milliós részletekben folyósítandó, összesen 400-500 millió dollárnyi hitel csepp a tengerben, hisz - mint azt Dobre elismerte - csak a IV-es páneurópai folyosó romániai szakasza, a Kürtös-Brassó-Bukarest-Constanta vonal teljes korszerűsítése 2,2 milliárd euróba kerülne. A vasúti szakemberek jóslatai szerint az európai fuvarozókat főként a tranzit érdekli majd, de az is csak akkor, ha elég olcsó lesz - ellenkező esetben inkább kikerülik az országot.

IRHÁZI JÁNOS / ARAD

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Annyian repültek Ferihegyen idén júliusig, mint a Malév utolsó évében 12 hónap alatt

Annyian repültek Ferihegyen idén júliusig, mint a Malév utolsó évében 12 hónap alatt

Továbbra sem megy Andy Murrey-nek

Továbbra sem megy Andy Murrey-nek

Autóautomatát tesztel egy brit kereskedő

Autóautomatát tesztel egy brit kereskedő

Ahol meg tudják óvni a kibontott fákat: Varsóban a gyökeret öntözik

Ahol meg tudják óvni a kibontott fákat: Varsóban a gyökeret öntözik

Egy angol futballedző állítja: a kezezés új szabálya miatt kell a Brexit

Egy angol futballedző állítja: a kezezés új szabálya miatt kell a Brexit

Pár nap múlva lekapcsolják a világ legrégebben üzemelő webkameráját

Pár nap múlva lekapcsolják a világ legrégebben üzemelő webkameráját