Immár nem a lepusztult Seremetyevo Moszkva első számú repülőtere. Az Aeroflot légitársaság hazájának számító légikikötőt egy török cég bővíti ki közel félmilliárd dollárért.

Európa egyik legrosszabb repülőterét, az Oroszországban a nemzet szégyenének nevezett Seremetyevót az idén elérte végzete. Már nem Moszkva és Oroszország legnagyobb forgalmú repülőtere: az elsőséget átvette a fővárostól délre fekvő Domogyedovo, amely - a tavalyi 12,1 millió után - az idei első félévben több mint 6,5 millió utast szolgált ki.

Az 1965-ben megnyitott Domogyedovo példája azt mutatja, hogy a privatizáció gyökeres változást hozhat egy légikikötő életében. Miközben évente 20-40 százalékkal nőtt a forgalom, az egyre több szolgáltatást ajánló központ - a létesítményt működtető East Line orosz magáncég 500 millió dolláros befektetésének köszönhetően - a bel- és külföldi utasok kedvenc repülőterévé vált. A tágas, tiszta, ráadásul folyamatos online indulási és érkezési információkat szolgáltató Domogyedovo egyik legnagyobb előnye, hogy - a többi moszkvai repülőtérrel ellentétben - közvetlen vasúti gyorsjárat köti össze egy belvárosi pályaudvarral. Ez pedig szinte aranyat ér: az állandó dugók miatt két-három órába is belekerülhet Seremetyevo, illetve a harmadik nagy nemzetközi repülőtér, Vnukovo elérése, míg Domogyedovóra 45 perc alatt biztosan kiér az Aeroekszpressz. A repülőtér fejlesztése ennek ellenére nem állt meg: a tervek szerint 2020-ig további három terminál épül, és a létesítmény egy év alatt 28-40 millió utast fogadhat majd. A modernizálást ugyanakkor lelassíthatja, hogy az East Line folyamatos bérleti vitában áll az orosz hatóságokkal. A nézeteltérés odáig fajult, hogy februárban az egyik moszkvai bíróság átmenetileg érvénytelenítette az East Line lízingszerződését.

Képtelen volt felvenni a versenyt a szárnyaló Domogyedovóval az állami kézen lévő, tavaly 12,8 millió, az idei első félévben csak alig több mint 6 millió utast kiszolgáló Seremetyevo. Az oroszországi nemzetközi légi forgalom több mint felét lebonyolító, 1980-ban megnyitott kettes terminál a kisebb felújítások ellenére ma is hírhedt az útlevél-ellenőrzés előtt kígyózó hosszú sorokról, a rosszul megvilágított csarnokokról, az álló mozgólépcsőkről és a rosszkedvű személyzetről. Nem véletlen, hogy az utóbbi években több ismert légitársaság - köztük a British Airways és a spanyol Iberia - is átköltözött Domogyedovóra. A legnagyobb feltűnést az izraeli El Al átpártolása keltette; a biztonságra közismerten sokat adó céget az sem tántorította el a váltástól, hogy 2004 augusztusában éppen Domogyedovóról szállt fel az a két gép, amelyet Dél-Oroszország felett felrobbantottak a fedélzetre felengedett terroristák.

Seremetyevo nehézségeit elsősorban az okozta, hogy éveken át egymást váltották a repülőteret üzemeltető vállalatok, és bár a tervek szerint már 2003-ban meg kellett volna nyitni a harmadik terminált, az új meg új igazgatók még a pályázat kiírásáig sem jutottak el. Az évek óta túlterhelt második terminál felújítása is a belső válság miatt késik, elemzők szerint a május végén kinevezett legújabb vezetőknek - köztük a korábban a szamarai repülőteret irányító Vlagyimir Burjaknak - most megadják a lehetőséget a valódi munkára.

A harmadik, teljes egészében az Aeroflot tulajdonába kerülő terminál felépítésére nagy nehezen kiírt pályázatot június elején a török Enka cég nyerte el. A 430 millió dolláros beruházás a tervek szerint 2007 második felére készül el, és ha átadják az új épületet, a légikikötő évi 20 millió utas kiszolgálására lesz alkalmas. A világszínvonalú létesítmény életbevágó a legnagyobb orosz légitársaság, az Aeroflot számára, amely csak a fejlesztések után válhat a Sky Team nemzetközi légiszövetség tagjává. Az Enka egyébként nem új szereplő Moszkvában, a cég az utóbbi tíz évben négymilliárd dollár értékű építési megrendelést nyert már el az orosz fővárosban.

A legkisebb játékos a repülőterek versenyében, a tavaly mintegy 3 millió utast kiszolgált Vnukovo is igyekszik helytállni. Tavaly új terminált nyitott, és tulajdonosa, a moszkvai városi vezetés már megbízta a német Obermeyer Planen und Beraten nevű céget, hogy készítsen terveket egy újabb, 300 millió dollárba kerülő utaskiszolgáló központra.

Égető szükség is van a bővítésekre: Oroszország légi forgalma az utóbbi öt évben évente 5-10 százalékkal nőtt, és elemzők szerint a folyamat még évekig fog tartani. Tavaly mintegy 50 millióan vették igénybe valamelyik oroszországi légikikötő szolgáltatásait (a londoni Heathrow éves forgalma 68 millió, a frankfurti reptér mintegy 52 millió utast fogad). Az orosz légitársaságok elsősorban Ázsiában, illetve a volt Szovjetunió egykori tagköztársaságaiban igyekeznek vezető szerephez jutni a nemzetközi forgalom lebonyolításában.

NÉMETH ANDRÁS / MOSZKVA

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Másfél millió forintos pénzbüntetésre ítélték Márki-Zayt

Másfél millió forintos pénzbüntetésre ítélték Márki-Zayt

Gyűjtést szervez a Momentum, hogy pótolják a Kossuth téri tüntetésen megrongálódott szánkókat

Gyűjtést szervez a Momentum, hogy pótolják a Kossuth téri tüntetésen megrongálódott szánkókat

Megható, ahogy az alzheimeres anyuka együtt énekel családjával – videó

Megható, ahogy az alzheimeres anyuka együtt énekel családjával – videó

Először jelent meg a Népszava mellékleteként a Vasárnapi Hírek

Először jelent meg a Népszava mellékleteként a Vasárnapi Hírek

Trump azt nevezi ki kabinetfőnöknek, aki szörnyű embernek nevezte őt

Trump azt nevezi ki kabinetfőnöknek, aki szörnyű embernek nevezte őt

Hatalmas tűz miatt kellett kiüríteni a chesteri állatkertet - videó

Hatalmas tűz miatt kellett kiüríteni a chesteri állatkertet - videó