Alkatrészek nélkül maradhatnak a neves svájci óragyártók, miután meghatározó szállítójuk, a Swatch-csoport fel akar hagyni a kiszolgálásukkal, hogy még nagyobb szeletet kaparintson meg a világ első számú óragyártói piacából.

Ha az ember nem sajnálná szétszedni drága márkás svájci mechanikus óráját - mondjuk egy Bulgarit, Breitlinget vagy Cartier-t -, meghökkentő felfedezésre jutna: az egyedi, különleges kivitelezésű borítások, díszes számlapok alatt ugyanaz a tömegméretben gyártott óramű ketyeg. De ha a teljes óramű esetleg nem is azonos, a legfontosabb alkatrészek, a pár gramm súlyú rúgók, kerekek, mutatók, billegők egyazon helyről származnak: a Grenchenben található ETA SA cégtől, mely a jóval ismertebb nevű Swatch órásvállalat tulajdona.

A svájci központ mellett európai, amerikai és ázsiai telephellyel rendelkező, 8 ezer főt foglalkoztató ETA jóval előbb létezett, mint az 1980-as évek közepétől a világot kvarcszerkezetes műanyag órákkal elöntő Swatch. Története a 18. század végéig nyúlik vissza, amikor az egymástól függetlenül dolgozó kisebb óragyártók egyetlen közös cégben egyesítették erejüket. A cég ipari méretekben a 19. század közepén kezdett órákat gyártani, és fejlődése töretlen sikersztori egészen az 1970-es évek végéig, amikor utolérte a világméretű recesszió. A mentőövet a máig legendaként emlegetett, akkor még tanácsadó Nicolas Hayek dobta az ETA-val együtt a teljes svájci óraiparnak, az általa továbbfejlesztett automata plasztikóra kihúzta a gyárakat a bajból. S miközben a teljes ágazat az automata digitális órák olcsó és drága változatainak a gyártására állt át, a két legnagyobb svájci óragyártó csoportból összegyúrt Swatch Group nem csupán az ETA-t gyűrte maga alá. Szép csendben felvásárolta a nyolcvanas években örökre kiveszőnek gondolt hagyományos mechanikus óraipart, s ma már olyan márkák tartoznak hozzá, mint az Omega, a Longines vagy a Breguet.

A divat azonban a mechanikus órák reneszánszát hozta, s ezzel az óragyárak függését az ETA-tól. A svájci órásszakma 28 olyan köztes óragyártó céget tart nyilván, amelyek a Swatch-leány termékeit változtatják át konfekcióból méretre szabott áruvá, s adják tovább a márkaneveket hordozó cégeknek, amelyek a végső egyediesítést hajtják végre. Az ETA révén a Swatch szállítja az óraművet az alpesi országban készülő évi 3,5 millió mechanikus óra háromnegyedéhez. Ez mintegy 2,5 millió eurós éves forgalmat eredményez a Swatch számára, miközben a neves cégek közel 4 milliárd eurót kasszíroznak az egyenként akár 100 ezer eurót is érő luxus időmérők eladásából. Egy átlagos mechanikus hajtómű 60 alkatrészből áll, és a közbülső gyártók 20-1300 euró közti áron adják el márkás óragyáraknak.

Érthető módon sokkolta az ágazatot, amikor Hayek 2002 őszén bejelentette, hogy folyamatosan csökkenteni kívánja az alkatrész-értékesítést, 2006 januárjától pedig teljesen be is szünteti. Arra hivatkozott, cége számára lehetetlen a 160-180-féle alkatrészt gazdaságosan teríteni, amellett a Swatchtól való függés következtében a svájci óraipar ellustul, lényegében a 19. századi innovációkra építi tevékenységét.

Sokan csak a bejelentés romboló hatását érzékelték, s nem találtak magyarázatot arra, hogy a szupernyereséges ETA SA-t miért kell megfosztani ügyfeleitől. Amikor aztán az immár fiút és unokát is a vezetésben tudó Hayek klán azzal próbálta megnyugtatni a partnercégeket, hogy a Swatch majd megmondja, mit és hogyan csináljanak, rájöttek, hogy a bieli székhelyű vállalat a köztes óragyártást is a magáévá akarja tenni. Sőt azon mesterkedik, hogy a nagyobb hozzáadott értéket, azaz az órák felcicomázásából adódó extranyereséget se engedje át másnak.

A kétségbeesett óragyártók a svájci versenyhivatalhoz fordultak. A Swatchnak ugyanis szinte nincs konkurenciája, Svájcban rajta kívül csak egy-két kisebb gyártó - mint a Sellita vagy a Technotime - foglalkozik mechanikus részegységek készítésével. Az olcsó távol-keleti import viszont kizárt: az ország törvényei alapján a "Swiss made" felirat csak akkor kerülhet fel a végtermékre, ha a meghatározó alkatrészek túlnyomó része hazai cégtől származik.

A versenyhivatal két évig vizsgálódott, miközben ellátási kötelezettséget írt elő az ETA-nak. A cég erre masszív áremeléssel válaszolt, ami ellen a hivatal nem emelt kifogást. Végül olyan egyezség született, hogy a Swatch 2008-ig a jelenlegi mértékben szolgálja ki ügyfeleit, aztán még két évig már visszafogottabb ütemben. A türelmi idő elvben lehetőséget ad a többieknek, hogy felkészüljenek a Swatch monopóliumának megtörésére. Csakhogy az alkatrészek házon belüli előállítása több tízmillió dolláros beruházást, valamint szinte fellelhetetlen szakértelmet igényel. Ezt csak kevés cég engedheti meg magának, olyanok, mint a Patek Philippe vagy a Rolex. A többség - így a Breitling, a Bulgari vagy a Maurice Lacroix - rá van szorulva a beszállítókra. Mint például a Swatch egyik ellenlábasára, az SFT-re, melynek élén Victor Bruzzo áll, aki korábban éveket húzott le Hayeknál, ma pedig technológiai tudással felvértezve kínai munkaerő és észak-amerikai tőke bevonásával ontja a mechanikus alapórákat és alkatrészeket.

FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Baleset egy balatoni építkezésen: két ember életveszélyesen megsérült

Baleset egy balatoni építkezésen: két ember életveszélyesen megsérült

Szerdán megsülünk: az egész országra figyelmeztetést adtak ki a hőség miatt

Szerdán megsülünk: az egész országra figyelmeztetést adtak ki a hőség miatt

Megint találtak egy Delhusa Gjon-dalt, ami szakasztott mása egy külföldi számnak

Megint találtak egy Delhusa Gjon-dalt, ami szakasztott mása egy külföldi számnak

Elmenekültek Oregonból a képviselők, hogy ne kelljen a klímaváltozásról szavazni

Elmenekültek Oregonból a képviselők, hogy ne kelljen a klímaváltozásról szavazni

Nem erőlteti a kormány a minisztériumok Várba költözését

Nem erőlteti a kormány a minisztériumok Várba költözését

Rakétaként lő ki az új Ford Focus ST

Rakétaként lő ki az új Ford Focus ST