A British Airwayst napokra megbénító szolidaritási sztrájk tette nyilvánvalóvá a repülőutakon felszolgált - egyre silányabb - menüért felelős cégek nehézségeit.

A londoni Heathrow repülőtérhez közeli hatalmas csarnokban a Gate Gourmet (GG) catering cég alkalmazottai augusztus második szerdájának reggelén is monoton precizitással csomagolták a velük szerződésben álló légitársaságok utasai számára az ételeket, amikor a hangosanbeszélőn bejelentették: közülük több mint hatszáznak fölmondtak, és nekik a munkájukat félbeszakítva azonnal távozniuk kell. A tömeges elbocsátásnak rögtön híre ment a hozzájuk hasonlóan zömmel a londoni szikh emigráns közösséghez tartozó, a cég legnagyobb helyi partnerének számító British Airways (BA) légitársaságnál dolgozó buszsofőrök, csomagszállítók és rakodómunkások körében, akik spontán szolidaritási munkabeszüntetésbe kezdtek, és délutánra a földön veszteglésre kényszerítették a BA összes repülőgépét.

A nyári vakációk tetőpontján kialakult múlt heti repülőtéri káosz - amelynek során két nap alatt 670 járatot kellett törölni - legalább 40 millió font bevételkiesést okozott a harmadik legnagyobb európai légitársaságnak számító BA-nek, ám csöppet sem javított a GG-alkalmazottak sorsán. Cégük ugyanis kénytelen csökkenteni a költségeit, mert immár az ötödik éve veszteségesen működik. A mélyrepülésből való kikapaszkodást most a bajba került cégek olcsó áron való megvételével, feljavításával, majd továbbadásával foglalkozó - korábban például a Burger King gyorsétteremlánc vagy az MGM hollywoodi filmstúdió felvásárlásában is részt vett (HVG, 2004. szeptember 25.) - amerikai Texas Pacific Group befektetési társaság irányítja. A csoport 2002 novemberében 675 millió dollárért vette meg a GG-t előző tulajdonosától, a csődbe ment Swissair légitársaságtól, s most a hírek szerint Kelet-Európából toborzott olcsóbb munkaerővel készül pótolni az elbocsátottakat.

A GG problémái a New York és Washington elleni 2001-es terrortámadással kezdődtek, ami hónapokra befagyasztotta a polgári légi közlekedést, és olyan takarékossági kampányt váltott ki a csődöt elkerülni igyekvő légitársaságoknál, amely immár elérte az utasoknak felszolgált ételeket is. Az persze már 2001 előtt sem volt újdonság, hogy a fapados légitársaságok nem adtak meleg ételt, de még szendvicset sem utasaiknak - a szektor pionírja, az amerikai Southwest Airlines sós mogyoróiról, későbbi követője, a JetBlue Airways pedig a nevére és repülőgépei festésére utaló kék színű chipseiről nevezetes -, ez azonban az olcsó jegyárral járt. Az utóbbi négy évben viszont a hagyományos légitársaságok is szűkítik kínálatukat, és az amerikai, illetve európai cégeknél biztosan már csak az interkontinentális járatokon lehet számítani ingyenes meleg ételre, igaz, a jegyárak itt csökkentek a legkevésbé.

Megrendelőik költséglefaragása nemcsak a világ második legnagyobb légiutas-catering vállalatának számító, a világ 29 országában 22 ezer embert foglalkoztató, mintegy kétszáz légitársaságnak napi 534 ezer adag ételt csomagoló GG-t viselte meg - a cég bevétele 2001 vége óta 35 százalékkal zuhant -, hanem a piacvezető LSG Sky Chefet is, amely a Lufthansa német légitársaság leányvállalata. Ők ketten az öt évvel ezelőtti 16-ról 12 milliárd dollárosra szűkült piac 34, illetve 32 százalékát ellenőrzik, a többin gyakran 2-4 százalékos szelettel rendelkező kisebb cégek, illetve a magukat ellátó légitársaságok osztoznak. Utóbbiak közül az ázsiaiakról továbbra is legendákat mesélnek az erre szakosodott internetes fórumokon a még turistaosztályon is tapasztalható kulináris élvezetek kapcsán.

Az LSG alkalmazottainak száma az utóbbi négy évben 41 ezerről 30 ezer alá süllyedt, és az anyavállalat Lufthansa a 2003-as mérlegében 600 millió eurót írt le leánycége értékéből, ami az akkori 980 milliós veszteségének oroszlánrészét jelentette. Iparági elemzők arra számítanak, hogy az LSG az idei évet megússza 20 millió eurós veszteséggel, ám nyílt titok, hogy a Lufthansa szívesen szabadulna ettől az érdekeltségétől, s legfeljebb annak németországi tevékenységét tartaná meg.

A két nagy társaság is igyekszik alkalmazkodni a fedélzeti ellátás új trendjéhez, amely kétfelé ágazik. Az egyikben a légitársaságok továbbra is ingyen - pontosabban a jegy árába foglalva - adják az ételt, ám nem tálcán, evőeszközökkel, hanem kisebb dobozban, esetleg uzsonnászacskóban. A másik irány, hogy az ennivalóért pénzt kérnek, ám a szendvics vagy egyszerűbb egytálétel már nem egyenkoszt, hanem ismert - a catering cégek számára újféle riválist jelentő - földi étteremláncoktól rendelt menü. Ezekért a tapasztalatok szerint a 10 dollárt sem sajnálják a megszokott minőségre vágyó kuncsaftok, míg az új feltételekhez alkalmazkodó LSG is már napi ezer amerikai járatra készít megvásárolható ételeket. Mindez persze csak a turistaosztály számára jelent változást, az extra jegyárakat fizető business és első osztályú utasokat általában még a korábbinál is ínycsiklandozóbb falatokkal csábítgatják a fedélzetre.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Rejtélyes Facebook-tiltások: ezeken a linkeken követelheti vissza a fiókját

Rejtélyes Facebook-tiltások: ezeken a linkeken követelheti vissza a fiókját

Jászai Gellért irányító befolyást szerzett a 4iG-ben

Jászai Gellért irányító befolyást szerzett a 4iG-ben

A volt MTI-vezér "történelmi kötődésből" él exkluzív bérlakásban a Várban

A volt MTI-vezér "történelmi kötődésből" él exkluzív bérlakásban a Várban

Közel 43 millió forint értékben loptak orvosi műszereket a Szent László Kórházból

Közel 43 millió forint értékben loptak orvosi műszereket a Szent László Kórházból

Lenyűgöző fényképet küldött haza a száguldó aszteroida körül keringő űrszonda

Lenyűgöző fényképet küldött haza a száguldó aszteroida körül keringő űrszonda

Itt az új Renault Zoe: nagyobb akkumulátor, erősebb motor

Itt az új Renault Zoe: nagyobb akkumulátor, erősebb motor